Ongetwijfeld een vraag die veel mensen zich weleens stellen en eigenlijk niet van een eenduidig antwoord te voorzien is. Ik heb echter voor mezelf even een korte berekening gemaakt op basis van de huidige voorwaarden en opties om miles te verdienen. Niets wetenschapelijks en uiterst simpel, maar ik deel het toch even, misschien interessant voor anderen. Ik ga er in de analyse van uit dat miles alleen met vliegen gespaard worden en ook aan vliegen uitgegeven worden. Er zijn zoveel andere parameters (AMEX, hotelpunten, acties etc) waarmee AM te verdienen en uit te geven zijn, dat dit onmogelijk is om mee te nemen in een simpele analyse. Het gaat er puur om wat een mile je ongeveer kost en wat hij je vervolgens oplevert in de lucht. VERDIENEN Ik ga uit van een van de meest gunstige recente wijzen om miles bij elkaar te vliegen. De vlucht AMS-EZE-AMS via AZ in Y+, die op moment van schrijven nog beschikbaar is voor 666 euro all-in. Er zijn andere voorbeelden van mistake fares waar je voor de helft het vergelijkbare aantal miles kan vliegen, maar ik ga in mijn analyse uit van 'echte' fares die ruim beschikbaar zijn. AMS-FCO-EZE-FCO-AMS Actual miles: 15451 Cabin bonus: 100% EU en 150% EX-EU Level miles: 22369 Award miles: 22369 / 33554 / 39146 / 44738 (Ivory / Silver / Gold / Platinum) CPLM: 0.0298 CPAM: 0.0298 / 0.0198 / 0.0170 / 0.0149 UITGEVEN Ik heb een paar willekeurige voorbeelden gekozen om award miles in de lucht uit te geven. Er zijn ook hier weer duizenden opties, maar heb even gekeken naar de meest extreme, zodat er een beeld ontstaat in wat voor bandbreedte je de miles kan uitgeven en wat ongeveer de meest efficiente manier is. AMS-NCL-AMS Cabin: Y, 25% PromoAward Miles: 15000 Surcharge: €63.48 Public price: €119,- (afhankelijk van tijden kan dit iets lager of hoger zijn) Earnings: €54.52 / EPM: €0.0036 AMS-HKG-AMS Cabin: J, classic award Miles: 200000 Surcharge: €428,- Public price: €1755,- Earnings: €1327,- / EPM: €0.0066 AMS-JFK-AMS Cabin: J, classic award Miles: 125000 Surcharge: €433,- Public price: €2179,- Earnings: €1746,- / EPM: €0.0140 AMS-YEG-AMS Cabin: J, 50% PromoAward Miles: 62500 Surcharge: €428.16 Public price: €2091,- (Huidige WBC aanbieding) Earnings: €1663,- / EPM: €0.0266 Economy Comfort Upgrade - AMS-JFK Miles: 17500 Public price: €70,- Earnings: €70,- / EPM: €0.0040 CONCLUSIE Waaraan je je miles besteedt is vooral erg belangrijk. Bij het verzamelen let je er vaak al op om ze zo goedkoop mogelijk binnen te slepen, maar bij het uitgeven kun je je harde werk weer helemaal ongedaan maken. Ik ben nog niets hoger tegengekomen dan EPM 0.0266 en niets lager dan CPAM 0.0149. In deze extreme gevallen heb je dus echt enorm waar voor je miles. Je krijgt bijna de dubbele waarde voor je uitgave terug en daar bovenop natuurlijk nog de vlucht die je op dat moment vloog. Dan komt er natuurlijk ook nog het voordeel van de status die je bereikt via je LM er 'gratis' bij. Als je ze echter als Ivory binnen moet slepen tegen 0.03 CPAM (en dat is al uitzonderlijk), om ze vervolgens voor €0.0040 weg te gooien aan een Y+ upgrade of retourtje EU in Y, is het eigenlijk volledig nutteloos. PS: met de genoemde AZ vlucht zou je dus voor ongeveer 2100 euro FB Platinum zijn, maar het in deze 3 vluchten net niet halen.
Ik ben aan de Flying Blue geraakt na aankomst op AMS van een vlucht en werd daar aangesproken door iemand van AmEx (of die daar voor werkt), hij had het over de FB Gold Card. Deze liet mij zien waar je met zoveel miles gratis naar toe kan vliegen. Prima, doe maar. Niks gratis dus, fuel charges en andere belastingen zult u betalen. Toen dat uiteindelijk bij mij doorgedrongen was plus dat alle punten van je aankopen automatisch bij FB bijgeschreven worden heb ik de FB Gold Card opgezegd. In 2013 heb ik nog een keer met de KLM (spreek uit: klem) gevlogen en de miles laten bijschrijven op mij FB-account, ze laten liggen omdat ik er weinig mee kan levert ook niets op. Misschien kan ik het een keer gebruiken voor een upgrade. Ik vlieg alleen KLM als de vertrek-/aankomsttijd, totale reisduur en prijs gunstig zijn t.o.v. de andere maatschappijen.
Promo awards naar de cariben en noord amerika zijn in mijn visie de enige goede bestedingsmogelijkheden voor miles.
Nog iets om te overwegen: als je de miles van zo'n vlucht laat bijschrijven bij Etihad Guest, verdien je met AZ Y+ 200%, plus evt. elite-bonus (Gold is +50%), dus dan verdien je totaal 300% award miles op de gevlogen afstand. Een kleine 50k Guest Miles zijn toch ook zeker de moeite waard, zeker als je bedenkt dat een 'promo level' award vlucht AUH-LHR in F maar zo'n 55k miles kost, met vrijwel geen additional charges. Dus behalve de berekening te doen voor FB, overweeg ook om je miles bij een ander programma weg te zetten.
Is het de moeite waard om in EY te investeren als je vaak alleen maar vanuit AMS vliegt? Met FB elite+ heb je op AMS redelijk wat perks en bijv ook de 50%/100% korting op CE is best interessant. Ik zie dat je EY Gold bent, maak je hier als Nederlandse reiziger veel gebruik van? Ik dacht bijv dat de awards die te boeken zijn met EY Guest nogal beperkt zijn qua bestemmingen en je eigenlijk weinig kunt profiteren van hun status voordelen. Uiteraard wel erg interessant, want als je 300% kan pakken en de uitgave kant ook nog eens laag is, dan heb je het ideale programma te pakken. Maar dan moet het programma natuurlijk wel wat te bieden hebben. Aangezien je ook geen tier miles verdient via AZ bij EY Guest is het misschien toch beter om voor de 'combi' te gaan bij een airline die vanuit je thuismarkt extreem veel vluchten aanbiedt?
oh, ik doe beide hoor. FB heeft inderdaad zeker ex-AMS z'n voordelen, ik gebruik KLM als 'network carrier'. Ik zie FB meer als 'nuttig', en EY meer als 'fun'. Bij FB boek ik bv. awards op routes die ik 'moet' vliegen maar geen geld aan wil uitgeven, bij EY boek ik 'aspirational' dingen. Vanuit LHR vlieg je voor (vanaf) 55k EY miles naar AUH in F, en bij KLM vlieg je voor 50k FB miles in C. Natuurlijk vanaf 25/10 in de nieuwste C die je bij KL kunt vinden, maar voor nu zou 't geen moeilijke keuze zijn, als ik naar AUH zou moeten. Maar ik zit dit jaar in een luxe positie omdat ik voor zowel FB als EY al qualified ben voor volgend jaar, dus tier miles maken me niet uit.
Duidelijk antwoord. Maar... zeg je nou dat je in 2 maanden (2014 is letterlijk 60 dagen oud) bij FB als EY een elite+ of vergelijkbaar hebt? Vlieg je iedere week in op beide airlines??
kleine nuancering dan Ik ben dit jaar FB Plat, en heb volgend jaar een soft landing naar FB Gold, wat ik alle jaren hiervoor ook was, en dus voldoende vind. Dus geen zorgen om te qualifyen voor FB dit jaar. Ik was EY Gold obv match, maar met vorige maand een gevlogen retour AUH-GRU, waarvan één leg in F en één leg in C, en nog een vlucht in C aanstaande verdien ik dit jaar voldoende tier miles om ook nog een jaar langer bij EY Gold te blijven
weet ik eigenlijk niet. Ik zou graag aannemen van wel, maar heb er nog geen ervaring mee. Maart 2017 laat ik 't je weten