Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    In Nederland is er volgens mij maar 1 optie voor creditcards die gelinkt zijn aan een frequent flyer programme: de Flying Blue American Express. Bij spend op je creditcard spaar je award miles, en bij uitgaven voor flight related products bij KLM en Air France ontvang je daarnaast ook level miles. Het aantal miles is afhankelijk van de 'kleur' van je kaart. Er zijn vier 'kleuren':

    Entry - 0,5 mijl/€ - € 35/jaar
    Silver - 0,8 mijl/€ - 1 mijl/€ KL/AF spend - 2 qualifying flights per jaar - € 75/jaar
    Gold - 1 mijl/€ - 1,5 mijl/€ KL/AF spend (award + level) - 4 qualifying flights per jaar - € 170/jaar
    Platinum - 1,5 mijl/€ - 2 mijl/€ KL/AF spend (award + level) - 8 qualifying flights per jaar - € 600/jaar

    Alle kaarten worden hier vergeleken, inclusief de kosten per kaart, en alle overige voordelen.


    Tip: om meer spend op je FBAMEX te krijgen kun je deze koppelen aan je Paypal account. In sommige webshops wordt een AMEX niet geaccepteerd. Als PP dan wel geaccepteerd wordt kun je indirect toch met je kaart betalen en zo award miles verdienen.

    Tip: verdien extra award miles door te shoppen via de Flying Blue webshop portal, ook voor bv. Bol.com, Zalando en de iTunes store. Je krijgt miles (vaak 2 of 3 mijl/€) via de portal en als je daarnaast ook nog betaald met je kaart verdien je ook nog miles met je spend (afhankelijk van je kaart).

    De kaart kan (uiteraard) via KLM en AMEX worden aangevraagd. In dat geval strijken zij de referral fee op. Je kunt je ook laten referren door een huidige kaarthouder, waarbij je dan beide voordeel hebt.

    Daarbij is alleen via een 'friend referral' ook de Gold kaart het eerste jaar gratis. Ik kan je helpen aan een referral en vragen over de kaart en het aanvraagproces beantwoorden. Klik hiernaast op mijn naam en start een conversatie, of klik eventueel direct op de referral-link: KLIK
    De aanvraag is altijd direct bij AMEX.

    De informatie in deze openingspost wordt met de tijd verder uitgebreid. Voor nu zijn ervaringen, opmerkingen en/of vragen hierover welkom!
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2015
    Thea vindt dit leuk.
  2. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.129
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    Dat is niet helemaal waar. Membership rewards bij andere kaarten zoals de Amex Platinum kunnen ook worden omgezet in onder andere Flying Blue. Wel spaar je daar geen level miles mee.
     
  3. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Dank je voor je aanvulling! Je hebt gelijk, maar de reguliere AMEX is niet expliciet gelinkt aan FB en via de FB AMEX spaar je standaard sneller FB miles dan wanneer je membership rewards van de reguliere AMEX omzet naar FB miles (bij een FB AMEX Gold 1 mile per besteede euro op reguliere spend en voor je reward punten krijg je 4 miles per 5 punten). En op KLM/AF spend krijg je 1,5 miles per euro. Secundair voordeel van de FB versie van de AMEX zijn de gratis qualifying flights (4 per jaar bij een Gold card).
     
    sallandstorage vindt dit leuk.
  4. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.129
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    Daar heb je helemaal gelijk in! Weet iemand misschien hoe het International Airline Programme van o.a. Amex Platinum precies werkt?
     
    sallandstorage vindt dit leuk.
  5. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Wil je echt wat miles verdienen met je FB Amex card, dan is het interessant om een vriend te introduceren.
    Dat kan via de website van American Express. Als de "vriend" op basis van jouw verzoek een goldcard neemt, krijg je 10.000 bonus miles. En de "vriend" krijgt 5000. Daarbij: het eerste jaar is de kaart gratis èn de "vriend" krijgt een kadobon van KLM ter waarde van €50...
    Kiest de "vriend" voor een Platinum card, dan ontvang je zelfs 25.000 miles kado!

    Dat schiet tenminste een beetje op! ;)
     
    sallandstorage vindt dit leuk.
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Jammer dat ik geen FB AMEX kan kiezen. Ik zit gebonden aan de studenten creditcards. :(
     
  7. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Je hebt voor een Silver een minimum bruto inkomen van 25k/jaar nodig, dus als je een leuke bijbaan hebt... ;)
     
  8. spinning_around

    spinning_around Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Hieronder een printscreen van de 'voordelen' van het International Airline Programme via Amex Centurion. Ik vraag regelmatig de tarieven op maar heb er nooit gebruik van gemaakt: 2 tickets in een Z-klasse waren in mijn geval altijd goedkoper dan een 1+1 gratis via het IAP. Voor zover ik weet worden er op het 2e (gratis) ticket ook geen miles gespaard. Kan wellicht handig zijn voor de mensen die sowieso een full-flex ticket nodig hebben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Goedemiddag,

    Ik heb een vraag over de Gold card:

    1,5 Award Mile bij KLM en AIR FRANCE: betekent dit dat je extra 1,5 x miles spaart bovenop de punten die zou krijgen bij een vlucht?

    Groet,
    Jan
     
  10. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Ha Jan,
    Normaal gesproken krijg je 1 mile per 1 euro die je uitgeeft met je card. Bij AF/KLM tickets die je op de website van AF/KLM boekt, is dit 1,5 mile per euro.
    Deze miles krijg je bijgeschreven in de maand dat je de vlucht boekt (je kan er trouwens voor kiezen om gratis je betaling te spreiden in drie maandelijkse termijnen).
    Vervolgens krijg je uiteraard miles op het moment dat je je vlucht heb gemaakt, afhankelijk van de boekingsklasse en het aantal mijlen dat je vliegt.
     
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ja, de miles via de FBAMEX staan los (en komen dus bovenop) de miles die je met de vlucht verdient.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  12. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik denk dat de AMEX FB card zeker voordelen heeft. Ik gebruik zelf al enige tijd de FB Gold card en heb al heel wat mijlen gespaard. Daarnaast vind ik de klantenservice een verademing. Zo krijg je een Hertz-bon van 30 euro. Toen ik deze wilde verzilveren deed Hertz heel erg moeilijk en wilde de bon niet accepteren. Toen ik AMEX hierover belde boden ze direct excuses aan en hebben ze 30 euro op mijn account gecrediteerd, met als opmerking: "wij handelen het wel af met Hertz." Dat vind ik dus service. Overigens is het voordeliger om de kaart aan te vragen via een aanbeveling van iemand omdat je dat het eerste jaar niet de 170 euro hoeft te betalen. Mocht iemand hier gebruik van willen maken, stuur me een PM en ik stuur je zo'n aanbevelingslink door. Mijn voordeel is dat ik wat bonuspunten krijg, en jij krijg de kaart het 1e jaar gratis ipv die 170 euro.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  13. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ok toch een linkje voor de liefhebber. Let op, via deze link krijg je de kaart dus het eerste jaar gratis, 5000 bonusmiles, een Hertzbon van 30 euro, en een KLM Gift-Card van 50 euro. http://www.americanexpress.com/neth...id=Nu6GHt&om_mid=_BTsjJAB8cGFCSY&om_lid=amex2
     
  14. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Uiteraard biedt ik in de openingspost ook de mogelijkheid voor een referral-email :) maar, hoe krijg jij deze link voor een friend-referral?
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2014
  15. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ah, copy-paste uit de referral email. Heb je al ervaring of dat goed werkt, als meerdere keren op dezelfde referral link geklikt wordt?
     
  16. Marlijn

    Marlijn Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Een ideale kaart. En wat fijn is, is dat je ook level miles ontvangt op KLM-Air France boekingen. Sneller stijgen in deelnemers niveau dus!
     
  17. Remco

    Remco Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Wat zijn de ervaringen van jullie met betrekking tot het waiven van de jaarlijkse fee? Bij veel creditkaarten wordt (een deel van) die fee kwijtgescholden als je boven een minimumbedrag hebt uitgegeven het afgelopen jaar. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. de FB AMEX kaarten op dit punt.
     
    jvz vindt dit leuk.
  18. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ik heb het nog niet meegemaakt...
     
  19. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb dit ook nog niet meegemaakt. Wel heb ik eens telefonisch gezegd dat ik mijn FB Amex Gold wilde opzeggen en toen heb ik het aanbod van 70,- korting op mijn jaarbijdrage gehad ("omdat u uw kaart vaak en bij verschillende soorten gelegenheden gebruikt").
     
  20. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    Ik heb hier ervaring mee, heb zelf de FB Platinum Amex en doe hiermee al mijn zakelijke uitgaven. Heb een maand voor de kaartbijdrage naar Amex gebeld en gezegd dat ik mijn kaart wilde opzeggen, toen boden ze me een jaar gratis aan. Dus het is wel mogelijk!
     
    bedeve, Jan van Putten, SVDH en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina