Finnair vanaf oktober met de A350

Discussie in 'Nieuws' gestart door Sand0rf, 9 apr 2015.

  1. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    136
    Trofeepunten:
    43
    bron: Airlineroute.net

    Op vrijdag 9 oktober is er dus een kans om de A350 te proberen op een korte vlucht naar Helsinki
     
    Maan vindt dit leuk.
  2. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.127
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    En de A350 komt ook naar Brussel! Later op de dag vind je alle info op de voorpagina :)
     
    Sand0rf vindt dit leuk.
  3. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.127
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    In dit artikel is alle informatie te vinden over o.a. de vlucht naar/vanaf AMS en BRU in oktober!
     
    kevin990 vindt dit leuk.
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Iemand op de BRU-HEL vlucht?
     
  5. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Levering A350 vertraagd, eerste Europese vlucht nu naar Amsterdam als AY841 HEL 08:10 - AMS 09:45.

    Bron: http://www.finnair.com/int/gb/a350
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  6. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Oeh leuk, dan is het dus niet alleen een mooie A350-vlucht die ik geboekt heb, maar ook nog eens een semi-inaugurele vlucht!

    Nog meer mensen aan boord van de AY842 die dag?
     
    SVDH en kevin990 vinden dit leuk.
  7. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Ga net 1 dag later :mad:
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Goed nieuws: Finnair biedt gratis wifi aan Business passagiers en Oneworld Sapphire en Emerald leden. Ik verwacht een live Instagram en Twitter verslag vrijdag. ;)
     
    Valentijn en Jan van Putten vinden dit leuk.
  9. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Dat gaan we regelen ;)! Ik ben niet zo'n Twitterman, dus het wordt een fotoverslag via Instagram bij mij. Voor de geïnteresseerden: @valentijnkuperus op Instagram!
     
    Rutger, kevin990 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  10. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Leuk filmpje (40 minuten) over de delivery van vanmorgen:
     
    TravelTheWorld195, Yoran Wijkstra en Basjep vinden dit leuk.
  11. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Veel plezier vandaag @Valentijn en @Kilian met de (dubbele) A350 inaugural! Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Vliegen jullie allebei in C of zal de arbeidersklasse (lees: meest voorkomende reisklasse in mijn log) ook worden gereviewd?:D
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  12. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Thanks! Ik heb er zin in, ben heel benieuwd naar het toestel! Ik ga zelf geen review schrijven over deze vlucht, maar ik begreep achter de schermen dat @Kilian en @TheFlyingDutchboy aan mooie trip reports van zowel Y als C gaan werken!

    Als de site vanavond een beetje meewerkt, zal ik vanuit Helsinki kort wat ervaringen van vandaag plaatsen in dit topic :)!
     
    high_class, Lionell en TravelTheWorld195 vinden dit leuk.
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Lionell en Valentijn vinden dit leuk.
  14. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Ik kreeg het gisteren niet voor elkaar om op met mijn telefoon een bericht te plaatsen. Nu dus even vanaf een computer in de hotellobby. Het toestel was ontzettend mooi, strak vormgegeven en de nieuwheid sprankelde er van af. Wat observaties van de dag (zonder in detail over de stoelen en de vlucht te treden om niet in het vaarwater van de frontpage-artikelen te komen):

    - Het panoramaterras op Schiphol stond vol met mensen met hun camera's in de aanslag. Vooral leuk toen we met het toestel vertrokken: ik heb een mooi ingezoomd shot van een enorme massa fotograferende mensen. Ik begreep dat er mensen de hele ochtend aan de Polderbaan hadden gezeten om de komst van het toestel af te wachten, maar hij was op het laatste moment naar een andere baan uitgeweken, iedereen was dus een beetje chagrijnig. Ook tijdens het taxien stond er allemaal personeel van Schiphol foto's te maken, heel leuk.

    - Bij de gate was voor vertrek vanalles te doen: hapjes, drankjes, toespraak van mensen van Finnair, etc. Er waren een hoop bekende gezichten uit het filmpje dat ik afgelopen week hier plaatste. Dus waarschijnlijk belangrijke mensen van Finnair en Airbus (gezien het vele Frans dat ik hoorde).

    - De man die de leveringsceremonie presenteerde in het filmpje deed de boardingomroepberichten, dat was wel grappig. Hij was ook aan boord in business class en bleef na de landing in Helsinki aan boord. De cabin chief (of hoe dat ook heet) was dezelfde die in het filmpje steeds geinterviewd werd. Met haar heb ik nog een leuk praatje gemaakt.

    - Aan boord van de vlucht was ook een cameraman die vanalles liep te filmen. Ik denk dat dat van Finnair zelf was, dus ik ga de website en hun Youtubekanaal de komende tijd in de gaten houden.

    - De crew was totaal niet gewend aan het toestel en alles ging een beetje stuntelig. Op een gegeven moment stonden ze met 4 man sterk te trekken aan een deurtje in de galley dat ze niet open kregen. Ook was het in de galley steeds wat chaotisch en leek de crew geen idee te hebben waar ze alle etenskarretjes moesten laten. Service ging daarom ook erg langzaam (maar wel met veel plezier, dat straalde er van af). Mijn gangpad kreeg pas na een uur en een kwartier eten (op een vlucht van 2 uur), in het gangpad van @Kilian leek het soepeler te gaan. Toen iedereen het eten zo'n beetje op had, kwamen ze nog snel menukaarten brengen. Het was best komisch hoe er gestunteld werd - totaal niet negatief ervaren gelukkig!

    - Inflight entertainment leek in de middelste rijen goed te werken, bij mij had ik het eerste uur van de vlucht (op de staartcamera na) een bevroren systeem. Dat betekende dat ik ook mijn wificode niet op kon vragen (die staat in het startscherm, waar ik niet kon komen) en dus maar even betaald heb (5 euro) voor wifi.

    - Omroepberichten vanuit de cockpit waren leuk en enthousiast en er werd constant verwezen naar het nieuwe toestel. Dus zelfs de mensen die geen idee hadden dat ze op een 'bijzonder vlucht' zaten, moeten het in de loop van de vlucht toch wel een keer doorgehad hebben!

    Al met al een gave vlucht en tof om mee te maken! Nu even 2 dagen sightseeing in Helsinki en dan richting het Midden-Oosten :)!
     
    SVDH, RSC09, GA717 en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Inderdaad, de CEO van Finnair en een delegatie van Airbus waren daar ook.
    Dat was waarschijnlijk de cameraman van RTVNH (die wel mee mocht, grr... :rolleyes:)
    /jaloers :D
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Terug van mijn vluchten met Finnair met een kort verslag:
    Door de betrouwbaarheid van de NS kwamen we helaas een uur later dan gepland aan op Brussels Airport. Bij check-in werden we geinformeerd dat er bij de gate een buffet was ter ere van de eerste vlucht. Ook waren er bij de balies banners die de bijzonderheid van de vlucht vandaag aanduidden.
    Het was een tijd geleden dat ik vanaf BRU vertrok, en ik moet zeggen dat vooral de nieuwe security mij goed is bevallen. Snel en aangenaam. Het duty-free doolhof dat daarop volgde was dan weer jammer. Midden in de terminal was ook nog een receptie van Finnair en Brussels Airport voor Belgische reismedia/industrie.

    Verrassend genoeg hadden we, ondanks de aanwezigheid van een IB lounge, toegang tot de Brussels Airlines Loft. Voor Schengen begrippen een erg mooie lounge met een zeer degelijk F&B aanbod. Vanuit de lounge hadden we direct uitzicht op onze geparkeerde A350 recht voor de lounge. De grond was nog nat van het watersaluut. Door de genoemde vertraging konden we helaas maar even blijven. Bij de gate was een klein buffet voor alle passagiers.
    Eenmaal aan boord namen we plaats in onze stoelen in Economy Comfort (gratis voor OW Elites). Hier had ik een zee aan ruimte; mede door het gebrek van een bevestigingsstang onder de stoel en een lege middenstoel. De vlucht was verre van vol. De IFE was modern en erg snel. Vooral de outside camera's waren leuk.

    Ondanks dat boarding 15 minuten voor STD complete was, werd een vertraging aangekondigd in verband met een technisch mankement. Daardoor vertrokken we uiteindelijk 40 minuten te laat en werd onze overstaptijd van een uur erg krap.
    Eenmaal in de lucht merkte ik wel dat de A350 erg stil was en ook dat de druk en luchtvochtigheid beter zijn dan andere vliegtuigen. Catering is normaal BOB, maar we kregen vandaag een (gortdroog) cakeje.

    Een voucher voor de wifi (gratis voor OWS/E) heb ik maar bij een steward aangevraagd. Die kwam even later terug met een handgeschreven briefje met een code waarschijnlijk overgeschreven van een Business Class scherm :D. De snelheid was zeer redelijk.

    Na landing in Helsinki en een kort bezoek aan de cockpit was het haasten naar de volgende vlucht. Onderweg nog even naar de lounge gegaan maar die was zo stamp en stampvol dat we het er twee minuten hebben uitgehouden. Heel het vliegveld was belachelijk druk, zeker niet wat ik verwacht had.

    Vlak nadat we de afgeladen A321 binnenstapten werd boarding complete aangegeven. Net de vlucht gehaald dus. De terugweg was zeker niet bijzonder; een erg krappe en saaie vlucht na zo'n mooie widebody. De normale intra-EU Economy was wel een tegenvaller!

    Een aantal foto's van de vluchten is te vinden op mijn Instagram (klik).
     
    FlyRicky, SVDH, RSC09 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina