FB Platinum. Wat mag je verwachten?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door axtg, 7 mrt 2019.

  1. axtg

    axtg Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb mijn huidige FB Platinum verdiend met een reeks BC vluchten met Delta en KLM afgelopen jaar. Nu ging ik onlangs voor het eerst op vakantie met mijn vriendin (dochter gepensioneerd 777 captain) op een long-haul vlucht als Platinum member, in economy. Maar ik moet toegeven teleurgesteld te zijn in de perks.

    • Okay, ik had een gratis Comfort stoel, mijn vriendin moest flink betalen (ofwel ik met mijn miles);
    • De nieuwe lounge is een verbetering, maar then again, die heb je ook met Gold;
    • Hetzelfde geldt voor SkyPriority (check-in, boarden, luggage tag), die heb je ook met Gold;
    • Voor de XP maakt het ook niet uit, 12XP voor 5000+, 5XP voor de lokale overstap;
    • In het vliegtuig werd er met geen woord over gerept, bij binnenkomst "2e gangpad rechts" en verder niets.

    Ik kan niet ontkennen toch ietwat teleurgesteld te zijn. Of, inderdaad, verwend door de BC vluchten.

    Toch is er even een moment geweest waarop ik dacht "het staat niet goed in het systeem". De Platinum service lijn is wel uitstekend en dedicated, ik zou een vergelijkbare service ook elders verwachten...

    Verwend door BC? Of gewoon pech?
     
    BIndair, Thijsk, bedeve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben een jaar Gold geweest. Nu ben ik bijna een jaar Platinum. Sinds dat ik elite+ ben heb ik nooit meer een long haul vlucht in Y gevlogen (ik weet het, door en door verwend).

    In de WBC word ik eigenlijk altijd wel even door de senior purser opgezocht voor een praatje. Zelfs een keer een tweede huisje gehad. Was ik als een kind zo blij :D. Maar goed, in de WBC krijgt iedere passagier extra aandacht. Dat is immers een van de perks van C vliegen.

    Op Europese vluchten, bijna altijd in Y, krijg ik nooit iets 'extra'. Wel een keer samen met mijn reisgenoot beiden een economy comfort stoel aangeboden gekregen. Er werd zelfs een hele rij voor ons vrijgemaakt. Dat was misschien ook een beetje not-done, maar de pax die moest verkassen kreeg daardoor ook een plek met een vrije middenstoel (i.p.v. een hele rij voor haarzelf, maar ach :rolleyes:). Als er een opmerking over wordt gemaakt en wat extra's wordt geboden, dan is dat bijna altijd door een buitenlandse FA. Ik heb Nederlandse FA's het ook wel zien doen, maar vooral met oudere pax. Ze denken zeker: die snotaap heeft zeker plat van mams of paps.

    Met betrekking tot gratis upgrades had ik als Gold meer geluk. Sinds ik Platinum ben nooit meer een upgrade gehad, helaas :(.

    Ten slotte: de platinum service line is wel echt een belangrijke perk voor mij. Dat scheelt zo onwijs veel gedoe bij IRROPS, of gewoon als er iets met je ticket is.
     
    Warren vindt dit leuk.
  3. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben ook Platinum en ben het met je eens dat er niet heel veel extra's in zit dan wat ze beloven. Ligt misschien ook aan de route die je vliegt? Ik vloog veel AMS-CPH en nu AMS-LHR en AMS-CDG en die zijn eigenlijk altijd vol, met waarschijnlijk veel mensen.

    Mijn platinum extraatjes zijn op 1 hand te tellen;
    - Upgrade van Y naar J voor het laatste stuk AMS-DPS (SIN-DPS)
    - Praatje tijdens BKK-AMS in Y, wat ik nu van de nieuwe service vond (geen idee, vlieg niet zo vaak long haul...)
    - Upgrade van Y naar J voor CDG-LHR - imo niet echt boeiend, wel lekkere champagne
    - Had 1x een middenstoel voor een vlucht CDG-AMS, wel EC. Toen de BC niet vol was werd het gordijntje 2 rijen naar voren geplaatst. De mevrouw die naast mij zat vloog gelijk naar een van die rijen, maar werd terug gestuurd door de purser. Na een paar minuten kwam de purser aan mij vragen of ik die stoel wilde voor wat extra ruimte. Moest er wel om lachen, maar is ook niet alsof de wereld vergaat

    Voor de volledigheid; Vlieg elke week 2 of meer vluchten, maar altijd Economy binnen Europa. Meestal niet de duurste tickets ook... ;)
    Ik maak me er niet zo druk om, ben blij met kleine dingen, zoals bij priority boarding zodat er nog plek is voor mijn koffer en de lounge, dat je even lekker kan zitten. Kan inderdaad ook met gold, maar ja, werd automatisch platinum.. :)
    De platinum service lijn is wel makkelijk als je snel te woord gestaan wil worden en als 't een keer mis gaat met vluchten, maar gebruik dat misschien 1x in de maand.

    Heb ook nog een x een vlucht JFK-AMS met miles geupgrade en moet zeggen dat ik ook niet graag meer longhaul in Y vlieg... Maar wel dure hobby :)
     
    Nordic75, beuse242, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik denk een beetje van beide. Platinum brengt 2 grote benefits in verhouding met gold, dit is de EC+ stoel en de Platinum lijn, ik weet niet wat meer je specifiek verwacht?

    Wat het pech gedeelte is is enigzins de behandeling. Bij het boarden is het bij mij vaak zoals je aangeeft, maar tijdens de vlucht zelf merk ik vaak wel een betere behandeling:
    - een keer een huisje gekregen in Y
    - vaak met naam aangesproken en of ik nog iets extra's zou willen
    - soms maaltijden waar ik allergisch voor was en kreeg ik iets uit WBC als vervanger
    - Bij een AF vlucht kreeg ik champagne een glas uit business en vervolgens steeds uit F

    Dit zijn natuurlijk allemaal "soft benefits", dus het kan te maken hebben met de crew, de vlucht, lengte van de vlucht etc etc
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  5. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Verschillen:
    - Gratis comfort stoel
    - Hoger in de rangorde bij Delta voor upgrades naar First (daar krijg ik ze regelmatig met plat.)
    - Service lijn is toch echt wel een uitkomst en scheelt veel tijd.
    - Bij volle lounge laten ze je eerder met een gast toe dan met gold.
    - Je handbagage mag in ieder geval altijd mee.

    Niet heel lang met gold gereisd, maar wel meerdere keren gezien dat ze gasten van iemand met gold weigeren bij de lounge om mij en mijn gast er dan wel in te laten.

    En natuurlijk de for life mogelijkheid. Was niet van plan om mijn hele leven tig vluchten per jaar te blijven maken.
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Voordelen platinum in mijn ervaring

    Rond het vliegen:
    • Platinum-servicelijn, 24/7 bereikbaar.
    • Personal assistant (voor 450xp+) ook per e-mail bereikbaar. Gebruik ik zelf veel voor minder urgente vragen, uitzoekwerk of wanneer ik een screenshot wil laten zien.
    • Klachtafhandeling wordt iets serieuzer genomen, bijv. over bagage.
    • Een whopping 1 mijl extra per uitgegeven euro t.o.v. gold :)
    Tijdens het vliegen in Europa:
    • Op drukke vluchten naar niet-puur zakelijke bestemmingen nog wel eens een upgrade, in mijn geval meestal richting bestemmingen zoals Barcelona, Madrid, Istanboel, Boedapest, Praag, Rome.
    Intercontinentaal:
    • In business: preferred stoelen (zoals 1A / 4A / 4E op de 747) zijn boekbaar.
    • In economy:
      • It can be your lucky day! Soms laat de senior purser zich 1 tot 3 minuten zien in economy, waarvan een halve minuut bij jouw stoel.
      • De tweebander of economy purser komt soms even kennismaken, je wordt bij naam genoemd of krijgt een keer een bacootje uit de business.
      • Onbeschreven en weet niet of het nog bestaat, laatste keer gedaan in januari: 'bagagepoolen'. Als je koffer zwaarder is dan 23kg, maar onder de 32kg, kun je ook je handbagage (of een paraplu) inchecken en dan mogen ze samen 46 kg zijn. Voor zover ik weet kan dat niet voor gold-leden.
    En daarbuiten nog wat evenementen:
    • KLM Open golftoernooi deelname (zowel spelen als kijken)
    • In de afgelopen 2 jaar 1 klantevenement, afgelopen december.
     
    Thijsk, JDE en beuse242 vinden dit leuk.
  7. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Dat zou wel een mooie zijn voor mijn vrouw. Die heeft al een keer of 5 haar koffer moeten uit-/herpakken bij het inchecken. :D
    (waarna het natuurlijk wel in mijn koffer moest)

    Ik vind overigens de gratis EC het grootste verschil tov gold. Ik zit nu vaker met een middenstoel vrij.
    Platinum lijn pas 1x gebruik van gemaakt.
     
  8. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik zie een duidelijk verschil tussen mijn Gold-jaren en nu sinds 2 jaar Plat. Met name via de Platinum Service lijn en de gewone KL-lijn. Die plat-lijn doet bijna alles wat ik vraag, en dat zijn regelmatig dingen waar ik regeltechnisch gezien geen recht op heb. Ook op de buitenposten ( dus niet schiphol) doet de Stationmanager veel voor je als het nodig is.
     
  9. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met zaken waar je regeltechnisch geen recht op hebt. waar moet ik dan aan denken?
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  10. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Zoals? :)
     
    beuse242 en arjen05 vinden dit leuk.
  11. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Heb al situtaties gehad waar de Plat-lijn voor mij de stationmanager van een buitenpost belde om iets te regelen of door te geven. Ook non of semi-refundable tickets toch teruggekregen wegens bepaalde redenen die normaal niet voldoen. Eco-comfort stoelen die geblokkeerd zijn laten onblokkeren. En nog een aantal zaken die ik liever niet noem om ze uniek te houden. Dit zijn zaken die ik niet gedaan kreeg toen ik Gold was. Daarnaast merk ik dat ik bij een klacht hogere compensatie krijg. Ze gaan duidelijk een stap verder. Daarnaast zijn de medewerkers van de Plat-lijn de mensen met meer ervaring, wat natuurlijk ook een voordeel is.
     
  12. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ik bedacht me dit weeked nog een mooi voordeel; Op LHR word ik gratis omgeboekt naar een eerdere vlucht als er plek is en als je je handbagage wilt inchecken. Als ik aankom loop ik altijd gelijk naar de gate van de AMS vlucht die als eerste vertrekt en nog niet aan het boarden is. Ze vragen wel of ik een Platinum kaart heb en is mij 100% van de gevallen geliukt.

    Dat komt mij altijd heel goed uit, want ben vaak te vroeg en de route LHR-AMS wordt in de spits elke 45min gevlogen.
    Heb het ook vaak op CDG geprobeerd, maar daar doen ze altijd moeilijk, zelfs met een flexibel ticket.

    Heb een keer gevraagd aan de PSL hoe dit kan en zij vertelden mij dat iedere luchthaven hier zelf inspraak in heeft. Vraag het me af...
     
    lloydje33, JustinCase en FlyingFonz vinden dit leuk.
  13. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.462
    Leuk Bevonden:
    2.307
    Trofeepunten:
    558
    Ik ben 2 jaar Platinum geweest en ik heb GEEN verschillen gemerkt met mijn huidige Gold status. Sure, meer miles, gratis EC stoel, 1 keer upgrade gehad op een E175 en wat vaker op AF vluchten als Plat maar voor de rest niets. Klachten/opmerkingen doe ik via sociale media en als ik me goed herinner, heb ik 1 keer met de Platinum-lijn gebeld. De kosten van Gold naar Platinum is mijns inziens niet de moeite waard om XP-run voor te doen.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2019
    MRB, jongesander, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Heel herkenbaar.
    Ik vlieg vaak van/naar LHR en loop ook altijd direct door naar de gate. Als er plaats is, ook in business, mag je mee. Ze zijn op LHR erg flexibel en makkelijk daarin. CDG is inderdaad een ander verhaal, is altijd lastig/discussie etc...
    Ik vind de economy comfort stoelen ook wel lekker dat je die gewoon standaard hebt.
     
    lloydje33 en r0gerthis vinden dit leuk.
  15. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Nice! Krijg je die business alleen als eco vol is of ook wel eens zomaar? Hebben ze mij nog niet gegund.. misschien morgen ;)
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    En op welke vlucht gaat die net ingecheckte handbagage dan mee?
     
  17. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Is een gate check. Zelfde vlucht :) Je moet dan wel 10/15 min wachten op je bagage op Schiphol, maar beter dan 1/1,5uur op 't volgende vliegtuig.
    Als je ingecheckte bagage hebt, doen ze het niet.
     
  18. Christian

    Christian Administrator Captains

    Berichten:
    844
    Leuk Bevonden:
    389
    Trofeepunten:
    63
    Toch wel herkenbaar veel reacties met betrekking tot Flying Blue Platinum.
    • KLM Platinum Service lijn: zoals eerder werd genoemd heb ik het idee dat men hier echt verder gaat om je te helpen. Wachttijd is sowieso vaak veel korter dan de reguliere lijn. Men heeft meer kennis, maar gaat ook verder voor een oplossing. Laatst moet ik voor mijn werk een vlucht redelijk op korte verzetten en daarbij werden de regels toch iets gebogen.
    • Omboeken: meermaals meegemaakt dat er werd aangeboden om bij een langere overstap gratis om te boeken naar een eerdere vlucht. Geen idee of dit ook bij Gold wordt gedaan. Recentelijk was mij vlucht geannuleerd (AMS-LCY). Toen wel perfect geholpen in de KLM Lounge. Zonder vragen op de eerstvolgende vlucht gezet in EBC.
    • Upgrades: bij KLM nog maar één keer meegemaakt (los van het vorige genoemde). Ze zijn daar niet zo vrijgevig in. Europa of long-haul maakt daarin geen verschil in mijn ervaring. Economy Comfort is natuurlijk wel erg prettig.
    • Service aan boord: bij KLM op long-haul is men zeker attent. Bij KLM short haul heb ik echter niet de ervaring dat er meer aandacht is dan bij de andere passagiers. Tenzij je EBC vliegt. In WBC is het vaak wel een aanleiding voor een 'praatje'. Mij viel wel op dat bij Air France in Economy de senior purser een praatje kwam maken.
    Tot zover mijn ervaringen met Plat bij KLM :).
     
    Ambtenaruh, Daeni, Sandor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Grotendeels in lijn met ervaringen hieronder.

    Nu derde jaar platinum, qua servicing iets meer aandacht van purser als ik EC vlieg. In 99% van de gevallen vlieg ik short haul, op erg drukke vluchten. Als ik dan een opmerking maak over de ontstane vertraging doordat veel passagiers teveel bagage meenemen, wordt dit altijd wel genoteerd door purser.
    Ook herkenbaar dat servicelijn meer aandacht heeft (i.e. vergoeding in miles) als er een klacht over vertraging oid is ingediend.
    Platinumlijn is een mooie perk, die ik als een plus ervaar.

    Overigens vind ik dat soms NL FA's in economy wat zurig zijn en loyale klanten niet als zodoende extra vriendelijke behandelen. Van mijn internationale collegas hoor ik veel jubel-verhalen over BA en Emirates, als zij daar topstatus hebben, en hoe FA's die klanten bediend.

    Allemaal wat softe factoren overall als Platinum perks, heb overigens wel behoorlijk vaker dan voorheen upgrade naar EBC gekregen.

    In WBC paar keer leuk ervaring gehad oa met mijn zoontje die op AMS-JFK met FA mee mocht naar cockpit ("geen foto's op FB aub"), en in het cargoruim van de 747 naar de springpaarden mocht kijken. Geen idee of dit kwam omdat ik Platinum ben, of omdat hij zich netjes gedroeg in WBC... ;-)

     
    jongesander, lloydje33, JustinCase en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. citydweller

    citydweller Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Ook bij BA speelt dat het middenniveau goed is (loungetoegang etc) maar ze proberen wel wat extra's te doen voor Gold (= KLM Platinum). Daar is het bijvoorbeeld wel fijn dat je prioriteit krijgt bij maaltijdkeuze en dat er vaak goede stoelen beschikbaar zijn omdat ze geld rekenen ook in business voor stoelkeuze door niet-elites. Praatjes met de purser, KLM of BA, kunnen me eerlijk gezegd gestolen worden, altijd een beetje onecht in mijn beleving.
     

Deel Deze Pagina