FB Gold blijven met nieuwe XP spaar systeem

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door jonker, 30 dec 2017.

  1. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    Hoi

    Ben nu een jaar of 4 FB Gold door gemiddeld 12-15 keer per jaar naar Spanje, MAD te vliegen, meestal kocht ik meest voordelige tickets op de KLM website. Ook heb ik een Amex Platinum kaart dus goud worden was meestal wel te doen, echter lees ik nu enge verhalen links en rechts dat het nu op deze manier niet meer gaat lukken, zelf snap ik niet zo heel veel van de uitleg van het nieuwe spaar programma. Al met al spaarde ik ongeveer 100.000 award miles die ik eens per jaar gebruikte voor een business class tripje naar Mexico City rond de kerst maar ben benieuwd of het nog wel interessant blijft om met KLM te blijven vliegen ...
     
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Het ligt eraan wat voor vluchten je boekt en waar naar toe. Om Gold te blijven heb je 180 XP nodig. Als je binnen Europa economy vliegt, verdien je 5 XP per vlucht en zo heb je dus 18 retours nodig. Je kunt natuurlijk via bv CDG vliegen, dan levert een retour 20 XP op. Vliegen in Business geeft binnen Europa 15 XP per vlucht. Vlieg je een keer in Business naar Madrid via CDG dan verdien je 60 XP.
     
    Huib en noppie vinden dit leuk.
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Voor gold heb je 180xp nodig, per retourtje krijg je 10, dus 15 retourtjes geven al bijna genoeg en van je FBP krijg je per jaar 60xp. Met 12 retourtjes en FBP haal je het al. En alle XP die je overhoudt neem je mee naar volgend jaar.

    Verdiensten zullen er niet zozeer mee omlaag gaan, met een retourtje van 120 euro krijg je als gold circa 600 mijlen. Dat is meer dan je met 25% van de gevlogen afstand krijgt.
    Ergens in 2018 gaat ook het systeem van award tickets veranderen, het is afwachten wat 100k mijlen dan nog waard zijn.

    Voor de status lijkt het mij de moeite waard, daar je SkyPriority en loungetoegang krijgt. Lowcost vliegen is in veel gevallen niet eens goedkoper dan een goedkoop KLM ticket.
     
    Huib vindt dit leuk.
  4. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    bedankt voor de reacties en uitleg, dat van via CDG vliegen wist ik niet dat dan zoveel extra kon opleveren, mijn Spaanse vriendin is ook FBG (dure hobby zeg maar om elkaar 2 keer per maand te zien) maar via CDG kan het dus ook opschieten, en 60 XP is voor de FB platinum? lowcost vermijdt ik als de tandplak in iedergeval
     
  5. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Voor de Amex FB Platinum krijg je 1x per jaar 60 XP (was 8 vluchten).
     
  6. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    kijk nu is boeken en rondsnuffelen op de KLM site een stuk leuker geworden, kan al een BC boeken naar MAD via CMG voor 584 euro, dat schiet behoorlijk op behalve dan het een paar uurtjes langer duurt voordat ik aankom 8)
     
    beuse242 en Carel1 vinden dit leuk.
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Wat extra tijd in de lounge op CDG is goed door te komen;).
     
  8. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    dat komt wel goed denk ik :cool: nog een laatste vraagje maar misschien off topic, ik heb nog 10.000 gold plus points van Hertz staan die je kan inwisselen voor een rijtje Frequent Flyer Miles of hotelpunten, alleen staat FB er niet tussen, wel
    een heleboel anderen, zoals Delta, Marriot, en bijna alle andere US maatschappijen..
    Ben in die niet zo thuis vandaar de vraag of iemand nog een tip heeft
     
  9. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Via CMG in Brazilië, nou, dat wil ik wel!
    Zonder gekheid, voor 120 euro kun je ook in economy vliegen via CDG, levert 20XP op. Voor minder dan de BC prijs kun je 4x Y vliegen, 80XP, en aangezien je toch vaak moet.. Of voor 110 alleen de terugvlucht via CDG, 15XP, en dat is een goede korte connectie.
     
    beuse242 en lloydje33 vinden dit leuk.
  10. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Wat ook voordelig kan zijn: kijk eens of je vlucht start vanuit Brussel of Antwerpen per trein bijvoorbeeld. Je treinverbinding gaat dan richting Amsterdam of Parijs. Vanuit vlieg je daar verder. Scheelt vaak ook nog veel in prijs, en je treinreis rekent ook mee in het aantal 'vluchten'. Waarschijnlijk alleen wel 5 XP's omdat het <2000 Miles is.
    Op deze manier heb je bijvoorbeeld van Antwerpen naar Barcelona al 10 XP's enkele reis.
     
  11. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Wat ik nog vergeten was te vermelden. Alle vluchten die je t/m 31 maart maakt worden op een andere wijze omgerekend naar het nieuwe systeem.

    T/m deze datum spaar je nog level Miles en Kwalificerende vluchten.
    Hierna worden deze Miles en vluchten omgerekend.
    Stel je hebt Level Miles gespaard, dan worden deze als volgt omgezet:

    1.000 Level Miles worden 5 XP
    1 Kwalificerende vlucht wordt 7 XP.

    Stel je hebt dus 20.000 Level Miles (100XP's) en 9 Kwalificerende vluchten (63XP's).
    Hetgeen het meeste oplevert krijgt je bijgeschreven op je account.

    Wat ik dus wil aangeven, maak voor 1 april nog zoveel mogelijk vluchten, deze worden in het geval van Kwalificerende vluchten 'voordeliger' overgezet als je vaak economy vliegt.
     
  12. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    bedankt voor alle reacties en uitleg, tijd om wat trips te gaan boeken voor de komende tijd, er staat ook bij de faq van FB dat er een XP calculator is op de website alleen kan ik deze niet vinden of kijk ik er over heen? zie wel de "oude" calculator met zoveel verschillende ticket, klassen, Y, B, M,U etc
     
  13. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43

    Ik zie idd dat er alleen de oude nog staat.
    Gok dat de nieuwe vanaf april, of mogelijk eerder, beschikbaar komt.

    https://www.flyingblue.com/calculator.html
     
  14. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    De calculator berekent nu ook al het aantal XP’s. Je moet dan een vluchtdatum na 31 maart 2018 invullen.
     
    MdT vindt dit leuk.
  15. jonker

    jonker Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    ok dat is duidelijk, bedankt voor de tip :cool:
     
  16. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    375
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Klopt idd, maar kan het kloppen dat dit nog niet voor SkyTeam Members zo is, bij KLM vluchten werkt het, maar bij bijvoorbeeld Garuda Indonesie of China Airlines krijg ik een error.
     
  17. Myriam

    Myriam Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    I suppose it's better to do as many (short) flights as possible before 1st april because the conversion is advantageous to XP. except for long flights.. I have a round trip to Costa Rica (direct/and via Panama) and the XP would have been better after april 1st. ah well.. award miles are better now, though.
    (hope I'm getting this right)
     

Deel Deze Pagina