Farecasting; digitaal of op het onderbuikgevoel.

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 14 sep 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Lionell vindt dit leuk.
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik hou meestal de data van die grafieken ivm prijs historiek niet zo in de gaten en ga er m'n moment van boeking ook niet op afstemmen. Ik speel dagelijks met ITA als ik een bepaalde route op het oog heb. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is die ze gebruiken voor die prijs voorspellingen, het zal wel via data mining van een bepaalde bron gehaald worden. Maar hoe weet je of deze data niet gemanipuleerd is/wordt?
     
    high_class vindt dit leuk.
  3. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Ik boek eigenlijk vaak alleen tickets op het moment dat ik ze nodig heb, heeft dus geen zin om te wachten. Als de plek flexibel is boek ik dan dus een andere locatie dan een week wachten tot de prijs voor bestemming a daalt.
     
  4. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Ik zie vrij vaak dat als ik dagen aan het zoeken ben naar de beste fares dat deze nog af en toe wel eens met een paar tientjes willen stijgen. Wordt soms zelfs zo paranoide als ik een paar uur op een hele specifieke itinerary zit te puzzelen dat ik opeens op alle sites die combinatie van airports gigantisch zie stijgen en het gevoel heb dat ik het zelf veroorzaakt heb (zelfs werkende in incognito en over VPNs...). Meestal een paar dagen wachten en dan alsnog de fare boeken voor de initiele prijs.

    Over het algemeen heb ik het gevoel voor bepaalde routes patronen te herkennen op welke dagen ze het beste te boeken zijn, en pas het daadwerkelijke kopen van tickets daar soms, maar niet altijd op af.

    Bottomline: ik ben een onderbuik-boeker.
     
  5. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Dit is heel simpel op te lossen, verwijder je cookies, als je ziet dat prijzen stijgen tijdens puzzelen. Dit gebeurd ook bij hotels.
     
  6. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hij schreef dat ie al in incognito modus werkte, dan worden er weinig of geen cookies opgeslagen. Ze doen het niet alleen met cookies, maar ze kijken ook naar het aantal queries die uitgevoerd worden op de achterliggende data. Als mensen dagen achter elkaar, meermaals per dag dezelfde zoekopdrachten uitvoeren, dan denkt de logica dat er veel vraag is naar bepaalde vluchten of hotels.

    Dit geldt meer voor hotels dan voor airlines, omdat je de prijzen bij airlines ook nog eens beinvloed worden door de base fares waaruit een ticket is opgebouwd. Beste voorbeeld hiervan is booking.com met de pop up berichten waarin staat: "haast je met boeken want er zijn nog maar X aantal kamers beschikbaar" of "X aantal mensen zijn dit hotel momenteel aan het bekijken".
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina