FAA wil laptops uit ingecheckte bagage weren wegens brandgevaar

Discussie in 'Nieuws' gestart door Telebarrer, 20 okt 2017.

  1. Telebarrer

    Telebarrer Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    29
    Trofeepunten:
    18
    De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft in een paper gewaarschuwd dat grote elektronische apparaten, waaronder laptops, brandgevaar kunnen opleveren in ruimbagage. Daarom stelt de organisatie voor deze uit ingecheckte bagage te weren.

    De FAA heeft het paper naar een commissie van de VN gestuurd, die wereldwijde veiligheidsstandaarden voor de luchtvaart opstelt, meldt Associated Press. De regels moeten nog wel geratificeerd worden. Onder meer het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart zou de aanbeveling van de FAA ondersteunen. De organisatie schrijft dat een laptopaccu oververhit kan raken, wat tot een explosie kan leiden als er een spuitbus in de buurt is.

    Deze explosie zou dermate groot kunnen zijn, dat het blussysteem van een vliegtuig erdoor wordt uitgeschakeld. Daardoor zou het vuur zich vervolgens snel kunnen verspreiden. Associated Press schrijft dat de FAA in totaal tien tests heeft uitgevoerd met laptops en dat bij één van de tests een spuitbus op de laptop lag. Door de accu te verhitten, vatte deze vlam en volgde de explosie van de spuitbus veertig seconden later. Doordat het vuur zich snel verspreidde, was het blussysteem niet in staat het snel genoeg te doven voordat de explosie plaatsvond.

    De organisatie voerde andere tests uit met brandbare stoffen als nagellakverwijderaar en handgel, die wel tot vuur maar niet tot een explosie leidden. Daarom wil de FAA grote elektronische apparaten in ruimbagage verbieden, behalve als een passagier een geldige reden heeft. De autoriteit stelt dat veel passagiers dit soort apparaten vaak toch al meenemen naar de cabine.

    In maart stelde de VS een verbod voor laptops in de cabine in voor passagiers uit verschillende landen, waaronder Jordanië, Egypte, Turkije, Koeweit, Marokko, Saudi-Arabië en Qatar. Een aantal maanden later werd dit weer opgeheven.

    Bron: https://tweakers.net/nieuws/130985/...echeckte-bagage-weren-wegens-brandgevaar.html
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    De hypocritie druipt er vanaf.
     
    Globetrotter vindt dit leuk.
  3. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Deze maatregel wordt ook gesteund door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart. Het is niet onrealistisch te denken dat de maatregel doorgevoerd gaat worden.

    Ik ben alleen nieuwsgierig hoe men dit gaat handhaven. Gaan ze elke koffer waar een laptop in zit openbreken en de laptop eruit halen? Gaan ze de passagier erbij halen of de passagier weigeren op de vlucht? Hoe dan dan ook zie ik dit niet ingevoerd worden zonder flinke vertragingen en chaos tot gevolg. Of zie ik iets over het hoofd?
     
  4. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Amerika is niet de enige toch? Vanuit Koh Samui met Bangkok Air moesten wij alle apparaten met batterij of accu uit de bagage halen. Ik liet mijn powerbank in de koffer, maar werd toch echt later bij de gate opgehaald en moest deze uit mijn koffer halen. Gelukkig had ik daar nog tijd voor.
     
  5. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Hebben jullie wel eens een laptop in jullie koffer gestopt ? Ik durf dat sowieso niet.Is de kans niet groot dat hij in puin ligt door al dat geweld dat ze de koffers aandoen bij de afhandeling?
     
  6. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Nee, en dat ga ik ook niet uitproberen..
     
  7. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.212
    Leuk Bevonden:
    1.587
    Trofeepunten:
    273
    Ongelofelijk..eerst was er sprake van verplicht laptops in het ruim...en nu een verbod!
     
  8. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ze zijn helemaal van het padje af daar...
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  9. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Als je weet hoe ze op vliegvelden met koffers omgaan dan zou ik geen laptop of andere breekbare spullen in je ruimbagage vervoeren (of shockproof verpakken dan kan het wel). Ik heb een keer een fles champagne in mijn ruimbagage vervoerd, heel goed ingepakt in handdoeken en hij heeft het overleefd.
    Ik schat in veel landen de kans op diefstal trouwens bijna zo groot als schade aan laptops e.d.
     

Deel Deze Pagina