EU-Compensatie Claim

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Goldfly, 24 jun 2017.

  1. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    256
    Trofeepunten:
    63
    OK, een casus. Je vlucht is DTW-IAH-AMS met UA. Door een technisch mankement aan aan de DTW-IAH vlucht is deze een uur vertraagd en daardoor mis je de connectie IAH-AMS. je wordt geboekt op dezelfde vlucht een dag later waardoor je 24 uur later in AMS aankomt. Heb je recht op de EU EUR600 compensatie, of kunnen ze hier onderuit omdat de vertraging op een binnenlandse plaatsvond?
     
  2. Grouchy

    Grouchy Active Member

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Je vertrekt vanuit in een derde land gelegen luchthaven met een US Carrier (dus geen 'Community carrier’). EU regulation No 261/2004 is helaas in dat geval niet van toepassing. Je kunt ze wel schrijven en waarschijnlijk gooien ze dan wat mijlen in je richting.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2017
  3. jongesander

    jongesander Silver Member Captains

    Berichten:
    1.683
    Leuk Bevonden:
    1.164
    Trofeepunten:
    113
    Dit schreef @TheFlyingDutchboy enige tijd geleden op de frontpage:

    • Passagiers die een aansluitende vlucht missen op een luchthaven buiten de EU door vertraging op een vlucht vertrekkend uit de EU en daardoor 3 uur of later op de eindbestemming aankomen hebben ook recht op compensatie ongeacht of de maatschappij in de EU gevestigd is of niet. Dit is een belangrijke beslissing! Bijvoorbeeld, je vliegt met Emirates van Amsterdam naar Bangkok via Dubai. De Amsterdam vlucht is vertraagd en je mist de aansluiting naar Bangkok. De vlucht waarop je omgeboekt bent komt later dan 3 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aan. Je komt dan in aanmerking voor compensatie ook al was de vlucht naar Bangkok uitgevoerd door een niet-EU maatschappij en was de vlucht vanuit de EU niet lang genoeg vertraagd. Voorheen had geen rechten bij het vliegen met een niet-EU maatschappij vanuit een niet-lidstaat. Op de terugweg geldt dit overigens niet; dan geldt EU regelgeving pas wanneer je met een EU maatschappij naar de EU vliegt. De EC trekt dus eigenlijk de regelgeving van een vertrek vanuit een lidstaat door naar de plek van aankomst, ook als er een transfer is in een niet-lidstaat. Het valt te bezien hoe airlines hiermee omgaan en hoe dit gehandhaafd gaat worden door rechtbanken. Omdat dit niet-EU maatschappijen zal betreffen zal claimen moeizaam gaan.
     
  4. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    256
    Trofeepunten:
    63
    Dank voor de reacties
     
  5. Daan3

    Daan3 Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    197
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een vraag, die hier wel wat op lijkt:
    Er is een vlucht gewijzigd waardoor de overstap op ATL nu nog 45 minuten is (op de terugweg van RSW-ATL-AMS-DUS). Ticket geboekt bij KLM. RSW-ATL wordt uitgevoerd door DL, verdere vluchten door KLM. Stel dat ik de overstap op ATL niet haal, wat zijn de gevolgen?
     
  6. Grouchy

    Grouchy Active Member

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Heeft KLM ook zoals Delta de garantie dat zodra het verschil >1 uur is ten opzichte van de orignele boeking dan mag je kosteloos een wijziging doorvoeren?

    Die KLM vlucht is dacht ik de laatste v/d 4 ATL-AMS vluchten. Zodra je hem mist zou je waarschijnlijk over geboekt worden naar een v/d 3 Delta operated vluchten de volgende dag.

    D_I 45 minuten connecties is zoiezo goed te doen op ATL. Wanneer RSW-ATL te laat is heb ie volgens mij geen recht op EU 261 compensatie etc.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  7. Grouchy

    Grouchy Active Member

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Dit zegt EF (expertflyer) trouwens over de min. connectie tijden van een (DL-KL) D-I connectie op ATL:

    STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
    ONLINE .55 1.00 1.30 1.30
    OFFLINE .55 1.00 1.30 1.30
    ** OR * ARE ALL
    DL-KL DI .40
    DL-** DI SUP ALL - HAV
     
  8. Daan3

    Daan3 Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    197
    Trofeepunten:
    43
    @Grouchy bedankt voor je reactie, ik heb toch maar verzet naar een vlucht eerder. ATL is nieuw voor mij en ik heb geen zin om door een paar minuten vertraging een nacht over te moeten blijven.
     
  9. Grouchy

    Grouchy Active Member

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Succes ermee. Genoeg Skyclub's om de tijd te doden in ATL. Zou zeker de SC met skydeck op het F-concourse bezoeken.
    Het is trouwens goed toeven in RSW. Zit momenteel op Fort Myers beach en je ziet eigenlijk nog weinig van hurricane Irma.
     
  10. Daan3

    Daan3 Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    197
    Trofeepunten:
    43
    Kijk, daar heb ik wat aan :cool: ben je nog verder naar het zuiden geweest?
     
  11. Grouchy

    Grouchy Active Member

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Een halve dag Naples zo'n 28 mijlen zuid vanaf hier om wat andere NL's te helpen. Daar was wel structurele schade aan de huizen en ze hadden pas sinds gisteren weer stroom. Reden/rijden hier wel een hoop utility voertuigen rond.rond.

    We hadden ook De Keys/Key West op de planning staan maar het is op dit moment niet mogelijk om daar te komen niet via de luchthaven, over land of via de boot.
    Niet dat ik er op dit moment wil zijn (geen zuiver, water, power,etc:()
     
  12. Daan3

    Daan3 Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    197
    Trofeepunten:
    43
    Dat was ook ons plan, auto huren en route Naples, Miami, Key West :(
     
  13. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.378
    Leuk Bevonden:
    645
    Trofeepunten:
    113
    Weet je of er nog wat over is van Miami-Lauderdale kant? aangezien ik daar heen ga in november..
     
  14. Daan3

    Daan3 Active Member

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    197
    Trofeepunten:
    43
    Zullen we een nieuw topic openen, zijn vast nog meer leden die meer over de situatie daar willen weten.
     

Deel Deze Pagina