Economy class syndrome

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 29 jun 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Iedereen probeert natuurlijk voorin het vliegtuig te zitten maar soms ontkomen we er niet aan; economy class. Als een van de weinige vliegtuigtermen is dit overgenomen door de medische wereld. Het zogenaamde “economy class-syndrome”; een bloedpropje in de grote aders van je been.

    De wetenschappelijke term voor dit probleem is een diep veneuze trombose (DVT). Het is niet alleen vervelend maar ook erg gevaarlijk. Het propje in het vat zelf veroorzaakt een dik, gevoelloos, rood, warm en pijnlijk been. Maar zoals een verstopping in de afvoer van je gootsteen kan doorschieten kan dit hier ook gebeuren. Aangezien het een propje in het afvoerende systeem van je bloedcirculatie betreft zullen de losgeschoten propjes via je hart je longen in gepompt worden. Als zo’n propje de bloedtoevoer stopt is het achterliggende longdeel niet langer functioneel. En net zoals een bloedneus groeit een stolsel als bloed stil blijft staan. Zo kan je een levensgevaarlijke longembolie ontwikkelen naast de lokale klachten in het been.

    Een propje ontstaat als het bloed niet goed afgevoerd word. Omdat je de spieren in je been te weinig gebruikt (omdat de ruimte te klein is; het economyclass effect) voor langere tijd blijft het bloed te lang stilstaan en vergroot het risico. Daarnaast zie je vaak dat reizigers uitdrogen tijdens de vlucht door de droge lucht, overmatig alcohol/cafeïne gebruik en te weinig drinken “want anders moet ik plassen”. Dit bloed stroomt trager en vergroot het risico. Daarnaast zijn er allerlei andere factoren waar je niet zoveel aan kunt doen zoals vrouwelijk geslacht, “de pil”, leeftijd, roken en erfelijke aanleg. Vandaar is risico reductie naast een operational upgrade verstandig ;).

    Gelukkig zijn er ook veel handige tips om de kans te verkleinen dat je een DVT ontwikkelt. Veel daarvan zijn opgenomen in de inflight magazines bij diverse maatschappijen, mocht je dit artikel vergeten zijn.

    1. Bewegen: Dit reduceert de stilstand van het bloed. Zowel een rondje door het gangpad als ontspanningsoefeningen in de stoel kunnen helpen.

    2. Drinken: natuurlijk doel ik dan niet op champagne. Water, sapjes, frisdranken, melk noem het maar op. Hoe meer je drinkt hoe dunner je bloed (kortdurend) word.

    3. Draag geen knellende kleding, dit belemmert de bloedcirculatie nadelig. Een joggingbroek is beter dan een korset.

    4. Steunkousen, verre van modieus maar wel bijzonder effectief.

    5. Kinderaspirine werk ook in op de bloedstolling. Slechts een halfje werkt al prima en het effect duurt tot 7 dagen.

    6. Wat extra zout eten, nootjes-pretzels-crisps, maakt dat je meer drinkt en het vocht beter vasthoud. Met mate uiteraard.

    Mocht er toch een DVT ontstaan is het zaak direct contact met een arts op te nemen, zelfs tijdens een vlucht. De behandeling varieert van patiënt tot patiënt en heeft een hele goede prognose.

    Disclaimer;
    Deze post bevat slechts algemene reis gerelateerde adviezen. Consulteer altijd uw eigen arts voor persoonlijk medisch advies.

    Over mij;
    Part time promovendus maatschappelijke geneeskunde met een voorliefde voor infectieziekten en reizen. Zodra er omgeroepen word “ Is there perhaps a docter onboard?” begint mijn hart sneller te kloppen. Ik heb elk continent bezocht voor mijn 25e , gewoond naast het “all blessings come from above-international airport” in ruraal Afrika en ben altijd op zoek naar de volgende onconventionele bestemming. Het liefst nip ik aan een glaasje bubbels terwijl de wereld onder mij voorbij vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
    Skywalker88, FlyRicky, high_class en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Goeie tips! M'n vriendin heeft in het verleden DVT gehad en sindsdien heeft ze op elke trip meestal 3 paar steunkousen bij zich en voor onze afgelopen VS trip een aantal dosis Fraxodi die voor de vlucht moet worden ingespoten. We hebben alles weer overleefd :)
     
  3. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Thanks info.
    Dit klinkt voor me bekend in de oren.
    5 jaar geleden trombose gehad na een vlucht naar Bangkok. Ik had het in 1ste instantie niet in de gaten, dacht dat het weer over zou gaan. Maar in Bangkok aangekomen werd m'n linker been dikker en dikker, ook de kleur veranderde. Uiteindelijk toch naar ziekenhuis gegaan om echo te laten maken. Trombose.
    Ik kom nu niet meer van die phenproucomon af, vrees ik.
    En steunkous tijdens een lange vlucht.

    Wat droge lucht betreft. ..... Dat is voor mij altijd al een ramp geweest sinds vliegtuig maatschappijen veranderde van ventilator systeem (filter systeem) in het vliegtuig.
    Een paar uurt voor vertrek moet ik dan allergie pil innemen en neus druppel tijdens landing. Doe ik dat niet, verlies ik een paar dgn aan neus verkoudheid en infectie.
    Sinds vorige jaar is zo danig erger geworden. Paardenmiddel gehad vd KNO arts; 2 weken kuur prednison en anti biotica.
    Helaas nu weer een weekje kuur door KNO arts voorgeschreven. Het was weer goed raakt op m'n terug vlucht met AF uit Panama.

    Dat droge lucht is niet alleen in het vliegtuig hoor.
    In principe bijna in alle openbare gebouwen zoals oa; ziekenhuizen, instellinggebouwen etc.
    Bij een ziekenhuis verblijf van langer dan een uur, raakt m'n neusholte gelijk geïrriteerd en infectie.
    Dit is bij bouwkunde architecten en overheid bekend fenomeen. Maar de groep die erg gevoelig voor zijn is zo klein..... Dat veranderd het daardoor de bouw voorschriften voorlopig niet, helaas.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  4. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Die droge lucht is gewoon een pest, zelf heel bekend met het fenomeen door chronische sinusitis...
     
  5. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    @chawa; 5 jaar geleden en nu nog steeds die antistolling? Wellicht kan je internist/huisarts iets anders voorschrijven wat dit is nergens voor nodig. Ik zal binnenkort eens een artikel over de droge lucht schrijven als ik de reacties zo zie. Daar zijn namelijk ook prima oplossingen voor.
     
    FlyRicky, SvnKngs, FlyingDutchman87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. thom bauwens

    thom bauwens Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    In de first class amenity kit van JAL zit een mondmasker speciaal om de lucht die je inademt te bevochtigen, echter nog niet getest...
     
  7. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Zijn er trouwens nog meer reizigersgeneeskunde-gerelateerde verzoek-topics?
     
    Ready2Board vindt dit leuk.
  8. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Druk op de oren tijdens het vliegen, soms zelf zo erg dat je niks meer hoort?
     
  9. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Nog een verzoeknummer: Heeft veel vliegen invloed op de gezondheid van je lichaam? Ik zag laatst een post van Valentijn voorbij komen waarin ie de komende maanden 70.000 miles gaat vliegen, dat is nog flink gespreid. Stel je doet dit op een véél kortere periode van 3 weken? Is het überhaupt gezond?
     
    high_class vindt dit leuk.
  10. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    hoeveel uren kun je eigenlijk jaarlijks verantwoord vliegen om niet teveel radio actieve straling op te nemen? Crew wordt in de gaten gehouden, maar ik heb het idee dat de veel vliegers onder ons hier nooit naar hebben gekeken. OF moet je dan heel veel vliegen om in de gevaren zone te komen?
     
    AnthonySneek, Lionell en high_class vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina