Easjet, naar eigen zeggen de 2e airline van Nederland, zal begin volgend jaar een basis openen op Schiphol. 3 A320 oestellen zullen gestationeerd worden op de luchthaven van Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij belooft meer aanbod en lagere tarieven. Door de stationering van de vliegtuigen zal U2 p.a. 600.000 extra passagiers kunnen vervoeren, een groei van 16%. Er zullen eind dit jaar nieuwe bestemmingen worden toegevoegd. Hamburg is inmiddels al aangekondigd met 6-wekelijkse vluchten. KLM zal niet happy zijn.
SN is ook heel erg afhankelijk van de shorthaul markt. Die hebben vrij weinig ICA bestemmingen buiten Afrika.
Hamburg en dat soort bestemmingen zal met name KLC pijn doen. Gelukkig voor KLM hebben ze niet hetzelfde business model.
Timing van de vluchten is ook belangrijk. Vaak hebben LCC's niet zulke aantrekkelijke tijden. Maar dat ligt aan het airport en hoeveel slots ze beschikbaar hebben tegen welke prijs.
Maar ze kunnen niet steeds de concurrentie boycotten. Elke keer als er een concurrent bij komt beticht de Koninklijke Schiphol van oneerlijke subsidies e.d. . EK CEO Tim Clark heeft oud topman Hartman op dit punt een keer flink op z'n nummer gezet.