Downgrade en andere vlucht op AA awardticket

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Jan van Putten, 2 aug 2016.

  1. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Goedemorgen,

    Gisteren is mijn vlucht van Amsterdam naar Londen Heathrow in C gecancelled. Zonder te vragen omgeboekt naar AMS-LCY in Y en vanaf daar op eigen initiatief een taxi genomen naar LHR (kan ik claimen bij BA).
    De eerstgenoemde vlucht is een leg van een awardticket geboekt met AA miles.
    Nu de vraag: bij wie kan ik de downgrade claimen en is deze uberhaupt te claimen gezien de basefare van een awardticket 0 euro is? In principe is AA mijn 'aanspreekpunt'.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met downgrades op awardtickets en hoe jullie bovenstaande situatie zouden aanpakken.
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Claimen op basis van EC261 is altijd bij de operating carrier. Dit is wel een erg ingewikkeld geval want inderdaad is er geen base fare waarop compensatie geclaimed kan worden. Ook een gedeeltelijke teruggave van AA miles door BA ligt niet voor de hand. Ik zou kijken wat BA voorstelt.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Bedankt voor je reactie. Ben van plan om in ieder geval BA te contacten. Ben benieuwd wat ze in deze situatie doen. Het was sowieso chaos bij BA gisteren op Schiphol door deze annulering. Bij check-in werd aan passagiers voorgesteld om vrijwillig de vlucht niet te nemen tegen een vergoeding van 135 euro zodat passagiers met internationale verbindingen de aansluiting niet zouden missen. Snel verdiend als je eindbestemming LHR is ;)
     
  4. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Volgens mij zijn ook awardtickets met basefare van 0 voorzien in de EC261, dus zou je claim gewoon indienen. Wat je natuurlijk ook kan doen is kijken of BA je wil compenseren door je alsnog een vlucht ( wellicht ook andere bestemming) kan aanbieden.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  5. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Heb je dat geaccepteerd? In dat geval denk ik dat je niet sterk staat omdat het woord "vrijwillig" er bijstaat. Feitelijk ben je dus al gecompenseerd en heb je nergens meer recht op. Maar correct me if i'm wrong.
     
  6. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Ik heb het niet helemaal volledig verwoord. Dit ging om passagiers van een vlucht eerder. Mij is het niet aangeboden. Daarmee dus ook niet gecompenseerd.
     
  7. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Mooi! Dan is er denk ik wel wat uit te halen. Zelf accepteer ik eigenlijk nooit vrijwillige bump omdat gedwongen bump hogere compensatie geeft. Wel moet je kijken wat het aanbod is. Als ze je vragen en het veranderd eigenlijk niet echt je reisplannen, en het verzoek is gedaan vanwege overboeking, dan zou je het best kunnen doen. Als je nee zegt vragen ze gewoon iemand anders en heb je niets behalve je vlucht waarvoor je oorspronkelijk geboekt staat. Als je dan akkoord gaat kan je vaak de vlucht laten veranderen naar elke aangeboden vlucht. Fees worden dan gewaived en ook geen extra ticket kosten.
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Awardtickets zijn gedekt onder EC261, dat klopt. Maar bij downgrade krijgt je een percentage van het bedrag dat je voor de vlucht betaald hebt. Aangezien dat hier niet in geld maar in miles is gedaan, ligt dat punt lastiger.
     
  9. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Neem aan dat je meerdere segmenten hebt geboekt op 1 award ticket. Om die reden denk ik dat je van AA geen compensatie hoeft te verwachten in miles / geld.

    Uit nieuwsgierigheid, hoe werkt dit precies? Als BA je vlucht bevestigd heeft, vervolgens cancellen ze je vlucht, hebben ze dan geen verplichting tot omboeking? Kunnen knap sneue situaties ontstaan op die manier.
     
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Van Flyertalk:
     
  11. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Thanx voor de uitleg @WorldTraveller13!

    Lijkt me echt een drama als dit je overkomt trouwens....
     
  12. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik lees net dat het jou overkomen is ;-) hoe voelde het haha....
     
  13. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Nee hoor dat niet gelukkig (en laten we dat zo houden) . Maar ik (en ik denk dat het voor meerdere mensen zo is) kijk echt maanden uit naar zo'n reis. De teleurstelling zou dan ook echt mega groot zijn als me zoiets zou overkomen.
     

Deel Deze Pagina