Downgrade compensatie anyone ?

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door OilFlyer, 12 nov 2015.

  1. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Wie van de lezers heeft recente ervaring met het beroep doen op compensatie o.g.v. de Europese Verordening t.a.v. een downgrade ? Ik ben nl. omgeboekt op een andere intercontinentale vlucht en toen gedowngrade van premium economy naar economy. Maatschappij wil niet betalen omdat zij buitengewone omstandigheden claimen.
     
  2. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Geen ervaringen mee maar zou goed kijken wat de buitengewone omstandigheden waren. Zou in ieder geval een "normale" claim indienen omdat ze niet geleverd hebben (premium economy) wat je bent overeengekomen. Eventuele betaalde toeslag zou je terug moeten kunnen krijgen.
     
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.692
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Welke maatschappij, welke route, wat voor buitegewone omstandigheden?
     
  4. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Bij KLM wel eens om geboekt op AF (dubai via Parijs) en toen voor de leg cdg-ams geen comfort gehad. netjes het geld terug gekregen van dxb-ams, naast de claim vanwege een vertraging van langer dan 4 uur
     
  5. VRR

    VRR Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb vorig jaar bij de KLM een downgrade gehad van Business class naar Eco comfort op dezelfde vlucht ivm overbooking in de Business class. Bij inchecken stond ik op Stand-by.

    Ik heb bij het boarden van de vlucht een voucher gekregen van 450 Euro en daarna 700 Euro voor het tarief verschil in klasse, dit laatste moet wel gedaan worden nadat je alle vluchten heb gevlogen.
     
  6. Woody

    Woody Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Beste mede forumleden, ik ben gisteren gedowngrade op MIA-SXM bij AA van business naar economy. De reden was een 3 uur delay vanuit BCN waardoor we onze connectie gemist hadden. De eerst volgende vlucht next day was volgeboekt in business. Voor de delay hoop ik de 600 euro vergoeding te krijgen, maar voor de downgrade heeft vergoeding niet zoveel zin. Het ticket (BCN-SXM-ATL-CDG) was een deep discount ticket van 1100 euro en ik vermoed dat het verschil met de Y fare dan zelfs negatief is.

    Iemand enige ervaring met downgrade compensatie bij AA?
    Ik kan misschien proberen miles te vragen, een SWU of een ander soort upgrade voucher.
     
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Vervelende situatie. Gelukkig dat het maar een korte vlucht is. Zou je aanraden eerst de executive platinum desk te bellen. Vragen of ze daar iets voor kunnen doen. En mochten ze dat niet kunnen dan het complaint form invullen.

    Voor wat betreft die 600 euro, is dat wel van toepassing voor vluchten met een Amerikaanse maatschappij? Of vloog je met Iberia ofzo?
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.692
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    EC261 is van toepassing op alle vluchten vanuit een lidstaat, ongeacht welke maatschappij en op vluchten naar een lidstaat met een maatschappij uit een lidstaat.
     
    Flying doc en jongesander vinden dit leuk.
  9. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Bedankt, handig om te weten!
     
  10. Woody

    Woody Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Volgens de platinum desk moet je bij customer relations zijn, en dat kan alleen via een online formulier wat echt een drama is. Als je antwoord krijgt dan kan je niet op de mail antwoorden maar moet je opnieuw dat formulier invullen. Ik vind AA op veel vlakken een maatschappij met zeer goed service maar het afhandelen van klachten en claims kunnen ze nog heel wat verbeteren.
     
  11. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Tja dan zou ik een keer zo'n formulier invullen. Krijg je daarbij geen compensatie dan zou ik er mee stoppen. Die lui die deze formulieren beantwoorden lijken alles zo snel mogelijk af te wimpelen.
     
  12. Woody

    Woody Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Ben er eindelijk uit met AA.

    15k miles ieder voor het ongemak en 2 swu's gekregen voor de downgrade van mia naar sxm.

    600 euro doen ze heel moeilijk over, ik heb geen zin in verder gezeur en ik vind het een mooie deal zo.
     
  13. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Voor zo'n beperkt ongemak (lees korte vlucht) is dit een goed aanbod vind ik!
     
    Woody vindt dit leuk.
  14. Woody

    Woody Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Zeker een prima deal, we hadden de swu gebruikt voor business naar first (bcn-mia) en krijgen hem nu terug voor een vlucht in economy van ruim 2 uur.

    De 15k miles voor 24 uur vertraging vind ik nog steeds wat magertjes, maar goed American behandelt me over het algemeen zeer goed dus daar ga ik verder niet meer over zeuren.
     
  15. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Er is net een uitspraak van het Europese Hof van Justitie gepubliceerd die inzicht geeft in waar een passagier recht op heeft i.g.v. van een downgrade:


    arrest van het Hof - 22 juni 2016
    Mennens
    Zaak C-255/15


    Het Hof (Derde kamer) verklaart voor recht:

    1) De artikelen 10, lid 2, juncto 2, onder f), van verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van verordening (EEG) nr. 295/91 moeten aldus worden uitgelegd dat, ingeval een passagier op een vlucht in een lagere klasse is geplaatst, de prijs die in aanmerking moet worden genomen om de aan de betrokken passagier verschuldigde terugbetaling vast te stellen, de prijs is van de vlucht waarop hij in een lagere klasse is geplaatst, tenzij een dergelijke prijs niet is vermeld op het ticket dat hem recht geeft op vervoer op die vlucht, in welk geval moet worden uitgegaan van het gedeelte van de ticketprijs dat overeenkomt met het quotiënt van de afstand van die vlucht en de totale afstand van het vervoer waarop de passagier recht heeft.

    2) Artikel 10, lid 2, van verordening nr. 261/2004 moet aldus worden uitgelegd dat de ticketprijs die in aanvulling moet worden genomen om de aan de passagier verschuldigde terugbetaling vast te stellen, ingeval deze op een vlucht in een lagere klasse is geplaatst, uitsluitend overeenkomt met de prijs van die vlucht zelf, exclusief de belastingen en heffingen die op het ticket staan vermeld, mits de opeisbaarheid en het bedrag ervan niet afhankelijk zijn van de klasse waarvoor dat ticket is gekocht.
     
    Thijsk en Flying doc vinden dit leuk.
  16. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    En dit staat natuurlijk/overigens los van wat een luchtvaartmaatschappij nog aan aanvullende compensatie biedt in de vorm van mijlen, vouchers etc.
     
  17. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    @OilFlyer Handig om te weten, thanks voor het delen!
     
  18. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
    In het verleden werd ik aan de balie gedowngrade van business naar economy. Het was een vlucht van Bangalore naar AMS via CDG.

    Ik kreeg als voorstel 75% van de ticktprijs Bangalore-CDG vergoed en € 600 als compensatie in geld. Dat was aanzienlijk bij elkaar.
    Voorstel is niet het goede woord, ik moest naar economy.
    Bij het boarden kreeg ik alsnog business class seat toegewezen. Helaas pindakaas.

    Ik zat op eerste rij vóór economy met een huilend kind op 1 meter afstand. Had ik toch maar alsnog gevraagd naar die downgrade....

    Business class of niet, in de buurt van een kind zitten die uren huilt is niet heel prettig.
     
  19. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Daarvoor (lees: daartegen) zijn gelukkig noise cancelling oordopjes uitgevonden :).
     
  20. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
    De bar tussen first en business class is ook een optie...
    Helaas alleen staanplekken
     
    Flying doc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina