Declareren gemaakte kosten door annulering vlucht

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Jorni, 6 mrt 2023.

  1. Jorni

    Jorni Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Beste frequent flyers,


    Ik zou graag jullie advies willen omtrent de volgende case.


    Afgelopen zomer heeft KLM mijn terugvlucht vanuit LAX naar AMS geannuleerd en werd ik (samen met een reisgenoot) op een andere vlucht gezet die 24 uur later vertrok. Volgens de EU-regulaties had ik recht op een vergoeding van € 600,- euro (of een voucherwaarde van € 800,- als ik voor voucher koos). Daarnaast kon ik mijn extra gemaakte kosten declareren (zoals hotelovernachting, eten en telefoonkosten).


    Ik heb voor de € 800,- euro voucher gekozen omdat ik toch veel vlieg met KLM en daarnaast al mijn kosten gedeclareerd. Maar nu komt het verhaal…


    Op 5 augustus j.l. heb ik mijn claim ingediend en in oktober kreeg ik (na veel bellen) voor het eerst reactie met: ‘’je hebt geen recht op een vergoeding volgens de EU-regulaties en de extra gemaakte kosten worden ook niet vergoed’’. Gelijk gebeld en de case heropend…


    Twee weken later kreeg ik een mail vanuit KLM dat ik recht heb op € 800,- euro volgens de EU-regulaties en dit wordt overgemaakt op mijn bankrekening (en ontvangen). De extra gemaakte kosten worden niet vergoed. Zoals aangegeven had ik voor de voucher gekozen, maar € 800,- op de rekening vind ik ook prima. Wel weer contact opgenomen met KLM dat ik mijn extra gemaakte kosten vergoed wil hebben. Case heropend.


    Na 4 maanden veel gebeld te hebben met KLM kreeg ik zojuist bericht met het volgende: In oktober heeft u € 800,- euro ontvangen terwijl u volgens de EU-regulaties recht had op € 600,- (maar ik had voor € 800,- voucher gekozen, zij kiezen ervoor om het over te maken…). U heeft dus al € 200,- te veel ontvangen en deze € 200,- wordt verrekend met de extra gemaakte kosten. De overige extra gemaakte kosten worden naar u overgemaakt. Tot slot wordt er maar € 10,- euro aan telefoonkosten vergoed, terwijl dit boven de € 50,- euro was omdat KLM mij vanuit LA een uur in de wacht zette…


    Onderaan de streep heb ik dus € 200,- euro te weinig ontvangen omdat KLM ervoor kiest om mij de € 800,- euro over te maken in plaats van mij de voucher te geven…Daarnaast heb ik maar € 10,- euro ontvangen als vergoeding voor de telefoonkosten terwijl die veel meer was.


    Voor mij is dit de eerste keer dat ik in aanraking kom met het vragen van vergoedingen bij een vliegmaatschappij etc. Ik zou graag willen horen welke stappen jullie nu zouden nemen.


    Ter informatie: ik heb een American Express FB Gold kaart en een reisverzekering bij Univé.
     
  2. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    260
    Leuk Bevonden:
    457
    Trofeepunten:
    63
    Ik zou controleren welke van de twee reisongemakken verzekeringen (Amex of Univé) de grootste dekking bied en dan daarmee contact opnemen om het resterende deel daar te claimen.
     
  3. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    379
    Leuk Bevonden:
    409
    Trofeepunten:
    63
    Pak het verdrag van Montréal er even bij ;)
     
    Jorni vindt dit leuk.
  4. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    270
    Leuk Bevonden:
    255
    Trofeepunten:
    63
    Ik moest eerder dit jaar uitwijken vanwege motorproblemen. Daardoor landde we niet op Schiphol maar in een ander land en de eerst volgende vlucht was ongeveer 24 uur later. Dubbel vervelend want vanwege een ánder probleem (met de crew in dat geval) waren we al 24 uur later vertrokken.

    Claim ingediend voor taxi's, eten (lunch en avondeten, hotel met ontbijt was geregeld door KLM op beide dagen), een t-shirt, ondergoed en sokken (want op dag twee was alles toch echt wel op na een twee weken vakantie) en telefoonkosten. Uiteindelijk toch ruim €150,-. Dit was (geen bon laten zien trouwens) in een week goedgekeurd en via e-mail bevestigd.
    Ook ik had voor een voucher gekozen maar in plaats daarvan hebben ze €800 gestort.
    Ik heb ze gebeld dat ik dus eigenlijk €800 voucher en €150 cash zou krijgen. Ze konden dit echter niet meer wijzigen en ik wilde er ook niet meer energie instoppen.
     
  5. Jorni

    Jorni Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Hmm apart…Jij hebt dus hetzelfde ervaren als ik alleen bij jou hebben ze wel de volledige €800,- uitbetaald, terwijl ze bij mij zeggen dat ik maar recht op €600,- heb.

    Ben inmiddels al twee dagen bezig om mijn casus weer te laten heropenen door KLM…Blijkbaar is dat heel moeilijk :(
     

Deel Deze Pagina