Conversie level miles naar XP, na 1 april

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Nordic75, 18 feb 2018.

  1. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Momenteel heb ik 32000 level miles (grotendeels meegenomen uit 2017), en heb ik Platinum status. Begin maart staat er een BC trip naar HKG gepland waardoor ik ongeveer 20k level miles erbij krijg, in totaal dus een kleine 50k aan level miles, voor de conversiedatum van 1 april 2018.
    Op de FB site staat dat conversie 1000 level miles = 5XP zal zijn.

    Verwachten jullie dat dit ook van toepassing is op level miles die mee zijn genomen uit 2017 of alleen op daadwerkelijke level miles middels vluchten verdiend in 2018?
    En huidige conversie zou betekenen in mijn geval 50k level miles = 250 XP ?
    Of ben ik nu te optimistisch in mijn berekeing?

    Dank reactie en input alvast.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  2. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.393
    Trofeepunten:
    583
    De conversie gaat over het totaal aan level miles in je account. In jou geval is dat dus 50k.
    De level-miles worden omgezet naar XP volgens de door jou aangehaalde methode. Je hebt op 1 april dus 250XP in je account. Het kan ook zijn dat je meer QF hebt hier krijg je 7xp per stuk voor.

    Aangezien je al platinum bent zul je voor hernieuwing hiervan 300XP nodig hebben. Hiervan heb je dus al 250 binnen en resteren er nog 50 voor herkwalificatie.
     
    Carel1, Daan3, ErikBenjamin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Duidelijk, dank Lloydje33
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Als ik meteen even mag inhaken op deze vraag, side-topic over de datum van herkwalificeren. Er is ongetwijfeld al over geschreven, maar kon het niet 1-2-3 terugvinden, dus bij voorbaat mijn excuses voor het opnieuw vragen.

    Als Nordic55, nu platinum tot en met 31 maart 2019 (net als alle platinumleden nu), bijvoorbeeld op 1 augustus dit jaar de benodigde 50xp ook nog binnenhaalt, herkwalificeert 'ie dus voor platinum in kalenderjaar 2018. Er gaat in flying blue reinvented een continue kwalificatiedatum gelden in plaats van het kalenderjaar 1jan-31dec. Tot wanneer wordt een 'oude' platinumstatus verlengd, als je bijvoorbeeld op 1 augustus herkwalificeert?

    Wordt dat
    1. 'Gewoon' 1 jaar erbij: 31 maart 2020 dus (=31 december 2019 + 3mnd uitloop)
    2. De datum van herkwalificeren + 1 jaar (=1 augustus 2019) + 3 maanden uitloop, dus 1 november 2019
    3. Anders, namelijk..

    Ik heb er afgelopen weekend al 4 mails over gewisseld met de flying blue helpdesk, maar ze draaien om het antwoord heen en kopieren gewoon de tabellen die op hun website staan over het aantal xp dat je nodig hebt. Heel vreemd.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Je eliteperiode verandert alleen bij een verandering in niveau. Als huidig Platinum lid blijft je kwalificatieperiode jan-dec en je elitestatus periode jan-maart het volgende naar.
     
    Nordic75 en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    En als ik het goed begrepen heb wordt dan eind december gekeken hoeveel XPs je hebt en de surplus boven de 300 neem je dan weer mee naar het volgende jaar
     
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Dat hoeft niet eind december te zijn. Op het moment dat je 300 XP's haalt, gaat je nieuwe periode van een jaar in. Als je bv per 1 augustus 2018 310 XP hebt, wordt je Platinum tot 1 augustus 2019 (+ 3 maanden). De nieuwe periode begint op 1 augustus 2019 en je hebt voor die periode dan al 10 XP.
     
  8. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Op het moment dat je Gold bent en naar Platinum gaat dan is het per direct, maar als je nu al Platinum bent toch niet? Dan wordt toch de statusbepaling aan het eind van het jaar gedaan, net zoals dat nu is?
     
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Als je dezelfde status houdt, blijft het jaar 1-1 31-12 en verandert er niets. Het aantal XP's boven de 300 gaat dan over naar het volgende jaar.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Net KLM gebeld om zekerheid te vragen. KLM bevestigt dat voor iedereen (ongeacht huidige status) er een nieuw jaar ingaat op de datum van herkwalificeren.

    Zodra ik als huidig platinum 300xp behaal dit jaar, komt mijn 1-1 tm 31-12 kwalificatiejaar te vervallen. In mijn voorbeeld hierboven wordt het dus optie 2.
     
    FlyingFonz en lloydje33 vinden dit leuk.
  11. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Dat is dus ongunstig (had ook niet anders verwacht van KLM). Stel je kwalificeert na 8 maanden (jouw voorbeeld van Nordic75), dan gaat dus je XP saldo met 300 punten naar beneden. En moet je weer opnieuw beginnen punten te verzamelen. Je moet dan 300 XP binnen een jaar halen.

    In de "oude" situatie kom je met zeg 420 XP aan op 31-12, gaan er 300 af en houd je nog 120 XP over en een heel jaar om de ontbrekende 180 XP te halen.

    En hoe gaat het dan verder? Stel op 01-02-2019 heb je weer 300 XP, gaat dan het nieuwe kwalificatiejaar in op 01-02?
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Precies dit was mijn eerste gedachte. Je kunt dus bijv. 4x kwalificeren in 3 kalenderjaren, terwijl normaal die miles behouden bleven. Daarmee verlies je een buffer voor een periode waarin je minder vliegt.

    Heb nu mijn FB amex plat met hernieuwdatum juni, moet ernstig overwegen die op te zeggen en pas in december opnieuw aan te vragen.
     
  13. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Ouch, begrijp ik het goed dat als je nogal veel rollover hebt, bijvoorbeeld 400k level miles (wordt omgezet naar 2000XP toch?) je behoorlijk *niet* value for money krijgt omdat je keer op keer zo goed als instant herkwalificeert totdat je minder dan 300XP hebt.
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Was het maar zo'n feest. Ik verwacht een stuk minder Skyteam te gaan vliegen dit najaar en verwacht in de zomer 300xp te halen (incl 60xp Amex in juni). Zou graag gewoon tot 31 maart 2020 verlengen ipv die knullige paar maanden. Overweeg daarom dus om Amex te cancellen en die in december opnieuw aan te vragen, zodat mijn jaar niet al in de zomer afgesloten wordt.
     
  15. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dat lijkt me niet kunnen. Dan zou elke keer als je voldoende xp’s hebt een nieuw jaar ingaan.
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Ja zo heeft KLM het me uitgelegd vandaag.
     
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Ze hadden er overigens ook een term voor, namelijk 'persoonlijke level check'
     
  18. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Lijkt mij heel stug (het kennisniveau van de medewerkers is soms bedroevend laag helaas), maar we gaan het merken (fingers crossed).
     
    Flying doc, Carel1, Bartholomeus en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Dank voor alle replies, en overage input.
    Lijkt mij ook dat die nieuwe regeling bijzonder nadelig is. Je carry-over (meer dan 300 XP) zou dan niet meegaan naar het volgende kalenderjaar, en feitelijk wordt je gestraft als je al in April kwalificeert.
    De nieuwe kwalificatieperiode zou dan April-April (+3 maanden) zijn, en niet het volledige kalenderjaar erop.
    Alles is mogelijk met KLM idd, maar hier zou de FB'er toch wel heel erg gesneden worden.
     
  20. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Goed plan, hier hetzelfde, in juni de 300 xp al binnen, mede door Amex. Ik zou alleen wel zeker willen weten hoe het in elkaar steekt. In de informatie die FB tot nu toe verstrekt heeft hebben ze het alleen over een nieuw jaar bij overgang naar een andere status.

    Wie o wie heeft connecties om hier achter te komen??
     
    Sandor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina