Concreet stappenplan om succesvol frequent flyer te worden

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door FFlyer010, 5 jun 2017.

  1. FFlyer010

    FFlyer010 Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Beste mensen,

    Gezien de enorme hoeveelheid aan informatie omtrent FF-programma's, speciale aanbiedingen, verborgen life hacks, etc, zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. En weten veel mensen niet eens waar ze moeten beginnen om succesvol FF te worden. Daarom heb ik hier een uiteengezet stappenplan waarmee elke beginner uit de voeten kan. Voordat je op reis gaat moet je het volgende doen.
    Stap 1: Schrijf je in bij Flying Blue KLM, British Airways Executive club en Miles & More van Lufthansa. Dit is geheel gratis en je zit gelijk bij 3 grote allianties. Skyteam, One world en Star Alliance.

    Stap 2 : Ga naar Schiphol en loop langs de Amex balie en vraag daar een kaart aan. De bonussen zijn veel beter dan online of via affiliates. Ook hebben ze daar nog steeds First Year Free acties. Om te beginnen schaf je een First Year Free Silver kaart aan. Dit is goed voor 11.000 mijlen welkomst bonus.
    Indien je veel met verschillende maatschappijen vliegt kun je beter opteren voor een Green Card welke 20.000 Membership rewards geeft. omgerekend is dit 16000 mijlen bij alle 3 de allianties.

    Stap 3: Boek de vluchten via Amex travel, hier betaal je minder toeslag dan wanneer je direct bij de klm of andere maatschappijen boekt. Boek daarnaast je hotels via, pointshound of rocketmiles. Die hebben vaak leuke bonussen voor first time bookings. Ook kun je via KLM-booking hotels boeken om mijlen te sparen.

    Stap 4: Integreer de Amex kaart zoveel mogelijk in je dagelijkse leven en koppel hem aan je Paypal account. Hierdoor ga je mijlen sparen. gebruik hem voor i tunes, park mobile, apple store en dergelijke. Betaal je boodschappen en je benzine ermee.

    Stap 5: Indien je online gaat shoppen, doe dit dan via de flying blue shopping portal. Hier spaar je extra mijlen.

    Stap 6: Ga na een half jaar upgraden naar amex gold, doe dit wederom op schiphol, vanwege de betere offers. Dit keer krijg je 4 kwalificerende vluchten. Voor het jaar kom je uit op 6 qualifying flights.

    Stap 7: Om sneller aan een hogere status level te komen bij KLM zoals silver of gold status, kun je iniden je ver vliegt, het beste vliegen met een overstap. Ipv van rechtstreeks van Amsterdam naar New York te vliegen, vlieg je over CDG in Parijs. Zo spaar je niet 2 maar 4 kwalificerende vluchten. Met een hoger FF status, spaar je natuurlijk ook weer sneller award mijlen.

    Stap 8: Zeg indien je de betaalde Amex gold hebt direct je doorlopende reisverzekering op.Amex gold is inclusief reisverzekeringen. Tevens zijn familieleden en eventuele extra kaarthouders op hetzelfde adres ook meeverzekerd.

    Stap 9: Refereer een vriend, familielid of kennis en verdien extra bonussen, van tussen 5000 tot 12500 mijlen bij goedkeuring.

    Stap 10: Boek een award vlucht, upgrade of spendeer je punten aan iets leuks.
     
    DeMennooos, MichaelNight, Daeni en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Stap drie wist ik niet. Dank voor de tip.
     
  3. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Beste @FFlyer010

    Ik denk dat de meeste mensen, ik in ieder geval, het erg kunnen waarderen als mensen de moeite nemen een uitgebreid stuk te schrijven. Echter ontgaat mij bij jouw stuk de link met je titel.

    Anders dan in de US en sommige andere landen, is de enigste manier voor ons nederlanders om "succesvol frequent flyer" te worden, toch echt door (veel) te vliegen. Hiervoor zul je een strategie moeten hebben: ga ik voor qualifying flight of level miles, bij welke alliance, waar en hoe vind ik mijn aanbiedingen, etc.

    Een credit card is slechts een extra die sommige net naar dat volgende statusniveau brengt of net die extra level of award miles geeft. Alleen door spending een awardticket genereren zal voor velen niet zijn weggelegd. Stel je vind een mooi intercontinentaal award ticket voor 60k miles retour,hebt 30k bonusmiles via sign up en referral, dan moet je nog 2500,-- per maand een jaar lang op je kaart (gold) omzetten. Dat zal voor de gemiddelde persoon, zeker prive, een uitdaging zijn.

    Een award ticket levert ook geen QF of (level)miles. Als ik het concrete stappenplan heb gevolgd dan ben ik op het einde nog altijd geen frequent flyer of in het bezit van enige status.

    Nogmaals ik waardeer het zeer als mensen de moeite nemen uitgebreid te schrijven, maar het brengt gewoon niet wat de titel beschrijft. Om dit en omdat er zoveel Amex "reclame" in staat kon ik het zelf niet nalaten er (uitgebreid) op te reageren.
     
    Goffe de Boer, Grouchy, Lionell en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Mee eens. Ik zou de titel veranderen in 'Concreet stappenplan om succesvol je eerste awardvlucht te kunnen boeken'. Ondanks het feit dat elke frequent flyer één of meerdere creditcards heeft, heeft het verder weinig te maken met een succesvol frequent flyer :)
     
  5. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    In grote lijnen eens. Echter, het is grosso modo wat ik ook doe om, in dit geval, zoveel mogelijk FB-punten te vergaren. Dan hebben we het nog niet eens over andere allianties. Het is een handige lijst voor FF-noobs die sneller hun eerste award ticket willen kunnen boeken.

    Een vraag van meer filosofische aard wellicht: wanneer ben je een succesvolle frequent flyer?
     
    Goffe de Boer, Grouchy en Lionell vinden dit leuk.
  6. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Waarschijnlijk zal een deel van het antwoord geheim zijn zodat je juist succesvol bent en blijft :D
     
  7. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Dat zal iedereen voor zichzelf in moeten vullen ;)

    In zijn algemeenheid zou ik zeggen alles boven entry level van het FF programma.Maar ja, met 1 of 2 fullfare Y of BC retourtjes naar bv DPS kun je dat al bereiken, dus zeg het maar.........
     
    Goffe de Boer, Grouchy en Lionell vinden dit leuk.
  8. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Wanneer ben je een succesvolle frequent flyer?

    Zou zeggen stel jezelf een doel en als je dat haald ben je succesvol, dit kan al genoeg punten zijn om ooit eens een verre vlucht te maken, het kan ook je hobby zijn zo veel mogelijk te vliegen voor zo min mogelijk (travel hacker), of doe je het voor de status bijv. gold of platinum. Nadat je een doel hebt, zet je strategie.

    De OP is vooral hoe spaar je veel miles, maar dat zal niet voor iedereen het doel zijn. Gezien de eerdere reacties zou een titel als 10 tips om te beginnen als frequent flyer beter zijn geweest. Daarnaast zijn het wel goede tips.

    Als laatste bedenk je ook in dat het niet voor iedereen weggeledt is.
     
    Goffe de Boer, Grouchy en Lionell vinden dit leuk.
  9. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik waardeer je input op IF maar ik ben het op veel punten simpelweg niet met je eens!

    Ja, schrijf je lekker overal in zonder eerst even te kijken welke club het meest oplevert o_O Ik koos voor KLM FB omdat dit simpelweg de eenvoudigste partij is om punten te scoren vanuit Nederland, zeker met een AMEX creditcard. Heb je eenmaal je Platinum status behaald zoals ik nu heb? Dan kan je vervolgens eenvoudig je status matchen met bijvoorbeeld Turkish Airlines (Star Alliance) of AirBerlin (Oneworld). Dit doen British Airways en Lufthansa niet, dus wees zorgvuldig waar je je wél en niet aanmeldt. Kies de juiste strategie ipv lukraak schieten.

    Onzin! De bonus die ze daar onlangs aanbieden was erg karig tov het online aanbod. Daarnaast heb ik zelf onlangs een upgrade gedaan naar de FB Platinum kaart voor 50k aan miles. De verkoper op Schiphol kon de upgrade ook voor mij uitvoeren voor een schamele 20k.. En man man man, dat was een geweldige deal volgens hem!

    Mijn ervaring is dat Amex travel juist duur(der) is. Ga lekker zelf online shoppen naar de beste deal en vergelijk inderdaad goed Booking.com/pointshound/etc voor de beste miles-deals.

    Op dit punt kan ik je alleen maar gelijk geven. Bol.com, Mediamarkt, restaurants, etc.. Altijd vragen of ze Amex accepteren en in combinatie met earnonline.flyingblue.com/nl/ telt het extra hard.
    Tip: ben je ondernemer? Betaal grote zakelijke uitgaven met je AMEX kaart en betaal deze aan jezelf terug.

    Mijn strategie was juist om in te zetten op level miles, niet op segmenten. 60 segmenten halen is dom werk, kost je veel tijd/weekenden en geeft je niet een bijzondere ervaring. Ik koos juist voor 'voordelige' business class vluchten waardoor ik in 3 tripjes 85k aan level miles heb behaald. Ja, dit was duurder dan simpelweg segmenten-runs doen, maar het heeft mij minder dagen/weekenden gekost, ik zat driemaal aan de andere kant van de wereld (Chili, Singapore, Tokyo) en ik had 3x een geweldige ervaring in Business Class met 5 gangen diner :p

    Succes!
     
    MichaelNight, tjappie, PNF en 15 anderen vinden dit leuk.
  10. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Inderdaad & leuke discussie.
    Mijltjes zijn leuk maar er zo veel meer! Voor de ene FF is het priority en/of lounge access. Voor FF nr 2 is het de preferred seats en de upgrade certificaten, nr 3 gaat voor de upgrades en/of award travel & handling during IRROPS.

    Stap 1 t/m 9 heb ik niet gedaan en ben dan ook behoorlijk teleurgesteld om te lezen dat ik geen succesvol FF ben ondanks dat:
    1. ik over het algemeen priority heb tijdens het inchecken, baggage, security en paspoortcontrole.
    2. Kom verder in aanmerking voor de gratis comfort+/preferred stoellekes en sta aardig bovenaan voor de complimentary upgrades en OPUPS.
    3. 1.5 miljoen miles, 22 global en 24 regional upgrades in de bank. Genoeg partners waar je fatsoenlijk miles kan verdienen en uitgeven.
    4. Geen wachttijden wanneer ik mijn airline bel, vriendelijk en kundige agents en gedurende IRROPS kom je daar echt achter.

    FB is great value voor money als je voor een mid FF tier gaat (40K of 30 legs en je hebt STE+ benefits (baggage, SP en lounge access) can't beat that!, ze missen echter een echt top tier level/benefits, omdat alles naar verhouding makkelijk te halen is. Als je echt veel vliegt dan kan je naar mijn mening beter verkassen naar een ander FF programma.
    Voor de mensen in het zuiden van NL en in België zijn BRU en DUS ook alternatieven en komt bv een Air Berlin ook in beeld.
    Vlieg je veel naar/via het midden oosten dan komen de gulf carriers ook in beeld.
     
    Goffe de Boer vindt dit leuk.
  11. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Zo begon ik in het begin ook te denken. Ik wou status in alle drie allianties en maakte frequent flyer accounts aan met het oog om veel error fares te boeken. Later kwam ik er achter dat je simpelweg een AAdvantage challenge kon doen waardoor je snel Platinum (mid-tier) kreeg en die kon je vervolgens matchen naar de andere twee allianties.

    Nog even over de titel om succesvol frequent flyer te worden. Ja, je kan veel vliegen in Economy op low-cost voor heel weinig geld, maar daar wordt ik niet gelukkig van... Het gaat mij meer om de stijl van het vliegen, verschillende airlines uit te testen in zowel Economy, Business als First Class en verschillende bestemmingen te bezoeken.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2017
  12. caliform

    caliform Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Je hebt toch niets aan status in 3 alliances. Ik vlieg enorm veel in een jaar, en dan zou ik nog niet snel een top tier halen bij alle 3. Wat heb je daar überhaupt aan? Zin om altijd iets anders te vliegen? Een fobie voor het gebruiken van miles?

    Status match is inderdaad handig als je over wil gaan naar een andere alliance of misschien een tweede alliance wil hebben voor status voor bepaalde vluchten. Maar als je in Nederland woont (of, zoals ik, in de VS maar vaak naar Nederland reist) is er echt geen reden om de meerderheid van je zaken met één maatschappij te doen.

    Iets anders is wellicht hotels, maar ook daar zijn ze slim genoeg om echt serieuze benefits weg te zetten achter de hoogste tiers; denk aan top status met HHonors of World of Hyatt.

    Hier in de VS kan je eenvoudiger achter points aan, en dat is erg fijn -- maar dan is het nog niet handig als een betrouwbaar middel van reizen. Redemption is lastig, niet alleen bij FB, maar bij alle maatschappijen, en het is altijd veel meer gelazer dan simpelweg betalen voor je reis.
     
  13. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Als je niet veel vliegt heeft status in alle 3 allianties niet veel nut. Echter kan een status match interessant zijn als redmiddel om weer een jaar ergens anders status te hebben. Als je vaak met DL/KL/AF vliegt tussen de VS en Europa, dan heeft status in OW en *A niet veel zin. En als je 100K miles per jaar in Y vliegt verdeeld over de 3 allianties, kom je niet eens in aanmerking voor hogere statussen.
     

Deel Deze Pagina