Ik had een vlucht geboekt van Johannesburg naar Brussel bij KLM. Eerste deel per vliegtuig, tweede deel (Adam-Brussel) met Thalys. Twee biardingpassen gekregen. De vlucht uit Joburg komt een uur te laat, aansluiting gemist, de tweede Thalys zat vol, toen hebben ze me een gewoon kaartje gegeven. Al met al meer dan drie uur te laat op eindbestemming. Dankzij EU wetgeving heb ik compensatie aangevraagd. Maar….. niet gekregen omdat tweede deel niet met vliegtuig was. Klopt dit? Ik heb alles als één geheel gekocht, beiden hadden vluchtnummers, wie heeft hier ervaring mee?
Goede vraag welke wetgeving hier geldt, maar ook voor de trein zijn er compensatieregels. Niet direct vergelijkbaar, maar mijn vliegtuig kwam op tijd aan maar de trein vertrok te vroeg(!!) vanwege werkzaamheden. Dat stond waarschijnlijk wel aangegeven op de borden in Station Schiphol, maar ik zal natuurlijk lekker in de kantine de tijd door te brengen. Uiteindelijk niet compensatie volgens EU261 gekregen, maar volgens treinregels, waar 100% van het treingedeelte van de ticketprijs werd uitbetaald. En een belletje van een vriendelijke medewerken van KLM met vele excuses, en een goed praatje over dat als ze het echt menen met meer treinen ipv vluchten op de korte afstand, dan moeten ze ook de systemen beter integreren zodat storingen werden doorgegeven naar de app, enz. Dan was ik natuurlijk eerder naar beneden gegaan een gewoon de te vroege trein gehaald.
EU261/2004 geldt alleen als je je hele reis per vliegtuig aflegt. Een deel per trein - ook al onder 1 ticket gekocht - doet niet mee. Helaas, pindakaas dus.
Toch is het vreemd omdat de vertraging, zeker in dit geval, wordt veroorzaakt door het KLM toestel waardoor je je connectie niet haalt. Het is dan vooral wrang als je hierdoor de laatste trein van de avond mist en de volgende dag verder moet, dan heb je, als de EU261/2004 regels niet gelden ook geen recht op verzorging en moet je ook nog last minute op eigen kosten een hotel regelen.
Als EU261/2004 niet van toepassing is, kun je altijd nog proberen op grond van het verdrag van Montreal verzorging e.d. te krijgen. Weet niet hoe dat zit in combinatie met een trein maar het valt in ieder geval te proberen.
Met de trein hebben de treinaanbieders op dit moment het nog voor elkaar om de boot af te houden qua verantwoordelijkheden. Zelfs als je vertraging hebt bij vervoerder A is vervoerder B niet eens verplicht om een oplossing te verzorgen, zelfs al is het in één ticket geboekt. Nu zal vervoerder A dat over het algemeen wel doen een oplossing verzorgen als in nieuw ticket, maar compensatie is echt minimaal en echt maximaal de kostprijs van de tickets. Misschien zijn we verwend voor de vergoedingen in de luchtvaart, maar de optie trein is vaak helemaal niet zo interessant, kom ik 4 uur later in Parijs aan met een trein die achterstevoren heeft gereden, waar geen versnapering of niets werd uitgedeeld krijg je 1/3 van de ticketprijs vergoed...