Beste IV'ers, Ik heb (namens mijn broer) een vraag met betrekking tot het doen van een claim. Mijn broer zou afgelopen zaterdagnacht van Panama City naar Amsterdam (via Parijs) vliegen met Air France - KLM. Door een technisch mankement, vertrok het toestel zo'n 3 uur te laat vanuit Panama City en kwam hij uiteindelijk met een vertraging van 3 uur en 1 kwartier in Parijs aan. Daar waren de problemen nog niet over, want alle vluchten naar Amsterdam waren vol (en zelfs overboekt), waardoor hij een nacht moest doorbrengen in Parijs (en ook zijn connectie van Easyjet miste naar Hamburg). Uiteindelijk is hij de dag erna via Luxemburg in Amsterdam terecht gekomen. Vanuit daar heeft ie een nieuwe vlucht geboekt met Easyjet voor 76 euro en kwam uiteindelijk de dag erna in Hamburg aan. Natuurlijk was hij hier niet blij mee, maar is er iets wat hij kan doen, om bij KLM - Air France een vergoeding te krijgen voor al het ongemak? Ik hoor graag jullie adviezen! Groet, Friso
Dag Friso, Neem hier eens een kijkje. Dit is de website van Consuwijzer met betrekking tot de vertraging en compensatie hiervan. Succes!
Ik heb eens een claim in laten dienen door euclaim.nl Werkte goed maar kost je wel een deel van de vergoeding op no cure no pay basis.
KLM heeft een nummer die je kan bellen om je klacht af te handelen. Nu vaker gebeld en super snel reactie (binnen 2 dagen). Hij heeft recht op 600 euro (wegens het later dan 4 uur aankomen in amsterdam. Meer dan 600 kan die niet krijgen en als hij geluk heeft/dat wil krijgt hij misschien een offer voor een EMD van 800 euro. Die vlucht naar hamburg en extra vlucht met easyjet wordt niet vergoed.
Dit is inderdaad ook de ervaring die ik heb gehad met KLM. Ik werd per e-mail benaderd met mijn rechten. Online een formulier ingevuld en binnen twee weken stond het geld op de rekening.
Daar zou ik toch voorzichtig mee zijn. Niet alleen maakt KLM je voucher ongeldig als ze de zaak niet vertrouwen, maar ook zijn er afgelopen jaar meerdere gevallen geweest waarbij iemand betaald heeft en geen EMD voucher heeft ontvangen. Je kan nergens reclameren omdat je handeld in strijd met de regels. De persoon vangt dus jouw geld en heeft ook zn voucher nog ( als ie uberhaubt een voucher heeft)
Voorzichtig is altijd handig.. KLM maakt je voucher niet ongeldig want je mag hem 1 keer van eigendom laten wijzigen volgens mij Anyhow: Ook handig om zelf te gebruiken
Je mag hem inderdaad eenmaling schenken. Maar op Marktplaats wordt er voor betaald, en dat is tegen de voorwaarden.
Mijn broer heeft een reactie van KLM gehad (duurde wel wat lang...), maar het komt er op neer dat hij een voucher van 150 euro krijgt + de kosten van het Easyjet ticket. Verder verklaren ze dat hij geen recht heeft op vergoeding, aangezien het een technisch mankement betrof. Ik dacht echter dat ze niet hoefden uit te keren bij overmacht, maar ik vind een technisch mankement niet onder het kopje overmacht horen. Wat jullie? Friso
Ik heb tweemaal een vergoeding gekregen door vertraging na een technisch mankement, dus hiervoor zijn zij zeker aansprakelijk.
Met een vlucht van SAS een paar geleden was er een technisch mankement. Ik zag vanuit de gate in BLL aan het vliegtuig werken. Daardoor wel mijn aansluiting gemist op CPH naar AMS. Ze hebben wel het hotel geregeld en een toilettasje en ik kreeg uiteindelijk wel een vergoeding "as a sign of good will". Zelfde gold voor een vlucht vanuit FCO naar AMS in maart. Het was een technisch mankement, KLM zei overmacht. De piloot zei zelfs in het vliegtuig wat onze rechten over vertragingen waren. Teruggemaild naar KLM dat ik het niet eens was met de beslissing dat het overmacht was. Toen wederom "as a sign of good will" kreeg ik 10000 miles bijgeschreven. Technisch mankement is geen overmacht.
Ik heb de laatste twee claims via eu claim gedaan... beiden in 3 weken goedgekeurd en betaald... Een vlucht van AirBaltic ( gecancelled zonder reden, vermoeden, vlucht was te leeg en ze hebben dus gemerged met later vlucht), andere Alitalia.... technisch iets.... Natuurlijk betaal je deel van je claim aan eu claim maar ik hoef dan zelf verder niks regelen.... zeer tevreden....
De claims kun je ook makkelijk zelf indienen. Het formulier is niet heel erg ingewikkeld. Je kunt het hier downloaden: air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf (mag nog geen links posten dus zelf even invullen in Google ..) Gewoon invullen en per mail opsturen. Ik had twee claims tegen Darwin Air (wat een naam ook). Vliegtuig kwam s'avonds in Cambridge niet opdagen en de vlucht de volgende ochtend was vier uur te laat. Airline is verplicht je op je rechten te wijzen. Ze hadden ook mooi hotel geboekt en transport geregeld dus de afhandeling was op zich prima. Darwin werd op dat moment overgenomen door Etihad en die hebben (na wat aandringen) keurig de 500 euro overgemaakt. Gelukkig heeft Zwitserland een overeenkomst met de EU getekend op dit vlak want anders had ik kunnen fluiten naar de compensatie. Overigens denk ik dat Darwin de vlucht vanwege het lage aantal passagiers cancelde. Compensatie is afhankelijk van de afstand, niet van de prijs. De compensatie was hoger dan de ticket prijs (en er was een leuk kerst feestje in het hotel )