Chaos op Schiphol

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 1 apr 2017.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    De Telegraaf vanmorgen;
    KLM haalt keihard uit naar luchthaven:

    Nu al chaos op Schiphol
    SCHIPHOL - Schiphol loopt in piekuren gelijk vast, nu het zomerseizoen dit weekend is begonnen. Soms lange wachtrijen voor securityscans en paspoortcontroles zorgden gisteren al voor irritaties onder reizigers.

    Vliegmaatschappijen spreken schande van de operationele problemen op Schiphol, terwijl de Pasen-, mei- en zomervakanties nog moeten komen. In een brandbrief haalt KLM flink uit naar onze nationale luchthaven, waar zij van afhankelijk is.

    „Het wordt een bijzonder pittige zomer. Schiphol kan de extreme drukte niet aan. Wij moeten zelf actie nemen om chaos te voorkomen”, staat in een interne mededeling aan KLM-medewerkers. „Schiphol heeft ook niks gedaan met onze kritiek en is ernstig tekortgeschoten”, luidt het verwijt.

    Mijn ervaring:
    Ik heb er gisteren 50 minuten overgedaan om door security en paspoort controle te komen. De Priority line was helemaal vol, de mensen stonden tot op de trappen en vanaf de lift. Electronic pasport gates werkten niet er waren enkele mensen aan het werk. Er waren maar 4 hokjes bemand, de Kmar heeft echt te weinig medewerkers.
     
    Lionell en Grouchy vinden dit leuk.
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.919
    Trofeepunten:
    648
    Het wordt veel erger. KMar begint deze maand met 100% controles. Ook van EU burgers worden paspoorten door de database gehaald. Kost minstens 10s extra per pax + afhandeling van eventuele signalering.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Bedankt voor de info, als het bij 2 al vast staat bij de lift dan heeft Privium dankzij het mixen met SP pax daar ook geen nut. Denk dat ik 1 en 3 ga proberen voor de non-Schengen vluchten.
    Ben ook benieuwd wat de paspoort/security situatie over twee weken met Pasen zal zijn.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  4. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Privium moest ook gewoon aanschuiven in de rij. De privium lane was afgesloten. Bij de paspoortcontrole wel privium, maar daar had ik als simpel gold member niets aan.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2017
    Lionell en Grouchy vinden dit leuk.
  5. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Bij 1 kom je er niet doorheen met een non-schengen ticket. Heb dit zelf laatst geprobeerd en de poortjes voor boardingpass gingen niet open. Mijn tip is ook doorlopen naar 3 dan heb je minder drukte.
     
    Grouchy, Lionell en Carel1 vinden dit leuk.
  6. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    OK goede tip, ga ik volgende keer doen. Gelukkig heb ik eerst 8 Schengen vluchten en pas eind juli naar Londen.
     
    Lionell en lloydje33 vinden dit leuk.
  7. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Omdat de normale automatische paspoort controle problemen heeft, die Privium leden niet gebruiken, sluiten ze de Privium ingang? Moet niet gekker worden met die ballentent daarzo. Zal ze wel wat klachten hebben opgeleverd.

    Wel als Privium member ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
    RickFlyer, Lionell en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. Sstudent

    Sstudent Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hallo ik ben nieuw hier en ik heb een vraag. Ik ben gister naar London vertrokken voor een voetbal wedstrijd. De rijbij schiphol was ontzettend lang. Ik stond 1.15 uur in de rij bij de paspoort controle. Ik heb een Nederlands paspoort en had al heel lang gewacht bij de controle van je kleding (geen vloeibare dingen enz..). Ik merkte dat er geen beweging in de rij was en dat sommige mensen gingen voordringen. (Kind moest nodig plassen, mensen stonden in de verkeerde rij). Er is een zelf scan apparaat die alleen werkt voor mensen met een paspoort. Waardoor de mensen met een id kaart ineens massaal voor mij in de rij stonden. Ik heb een schiphol medewerker aangesproken en die gaf aan dat ik het nog wel zou redden omdat ik nog een uur de tijd had en ik niet de enige was. Ik heb dus uiteindelijk mijn vlucht gemist. In totaal waren er 15 mensen die dezelfde vlucht gemist hebben en nog in de rij stonden. Ik moest een nieuwe vliegticket kopen, € 220. Ik ben daar niet blij mee. Kan ik mijn geld terug claimen bij Schiphol? Zo ja hoe?
     
  9. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik vrees dat je geen compensatie krijgt, omdat er overal nadrukkelijk op gewezen wordt dat je ruim op tijd moet komen, in het nieuws had een woordvoerder het zelfs over 3 uren... Vervelend en hatelijk is het wel.

    Twee weken geleden naar een niet Schengen bestemming gevlogen vanaf Eindhoven, en toen werd ieder paspoort al door de strip gehaald bij de controle. Er stond een flinke rij, ongeveer 150 mensen voor me (ook een gelijktijdige vlucht naar Manchester) met 2 balies open. Al met al dacht ik: dit wordt een drama. Maar ik was binnen 15 minuten aan de beurt, dus viel reuze mee.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
  10. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Wij vliegen zaterdag om 8:00 naar LHR. Ik ben benieuwd. Nog maar vroeger uit bed....
     
  11. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Persoonlijk vind ik vooral vervelend dat de paspoort machines vaak uitstaan. Ik heb dit zelf eens ervaren in een schoolvakantie om 6:30.. Dan is wachten minder leuk.
     
  12. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Bestaat er in Nederland eigenlijk een site als deze:

    https://awt.cbp.gov/

    Iets waar je per uur kan zien hoe lang de wachttijden bij de douane zijn (geweest)?
     
  13. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Niet dat ik weet.

    Was bij terugkomst wat blij met mijn Privium vandaag. Heb geen foto's gemaakt maar zag deze foto & commentaar op dezelfde locatie voorbij komen op twitter:

    https://twitter.com/DVE024/status/848578022387195904

    Meer dan een uur wachten bij aankomst en dan halverwege zijn...en dat op een 2 April :(
    Een KMAR die (terecht) de vertekkende pax als prioriteit ziet, gaat wel weer dit soort plaatjes bij aankomst opleveren.
     
  14. caliform

    caliform Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Wat een blamage. Begrijp ik het nou goed dat zelfs met Privium je er niet sneller doorheen komt?
     
  15. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Zaterdag als gold binnen 10 min door security. Gelukkig! Stond een flinke rij bij 1!
     
  16. Mexicano

    Mexicano Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Vandaag lijkt alles prima in orde. Vanmorgen zonder problemen naar Zürich gevlogen. Okay, een schengen-land, dus dat scheelt. Maar over het algemeen heb ik geen grote drukte op het vliegveld gezien.
     
  17. Mark_85

    Mark_85 Blue Tier

    Berichten:
    190
    Leuk Bevonden:
    308
    Trofeepunten:
    63
    Vorige week op vrijdag en maandag een non-Schengen vlucht gehad via Schiphol en beide keren geen rij bij de douane voor mensen zonder Privium (ik heb Privium).
     
  18. Robert.J

    Robert.J Blue Tier

    Berichten:
    173
    Leuk Bevonden:
    148
    Trofeepunten:
    43
    8 April 13:30, terminal 2 zowel business als non-business nagenoeg geen rij bij security en paspoort. Zelfservice automaten werkte de helft van.
    15 April 19:00, aankomst bij bagageband 15, geen rij bij paspoort controle.
     
  19. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Dat zij hoopvolle berichten, laten we hopen dat het zo blijft. Ik ga vrijdag naar CPH en ben benieuwd. Natuurlijk geen paspoortcontrole.
     
  20. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik ging vanochtend naar CPH, ik zag het bomvol zijn bij Schengen. Ik ging maar langs de niet-Schengen security die nagenoeg leeg was :) +1 Privium
     

Deel Deze Pagina