Centrale security Schiphol

Discussie in 'Nieuws' gestart door TheFlyingDutchboy, 1 jun 2015.

  1. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Aankomende woensdag gaat Schiphol over op centrale security voor alle vluchten. Vorige week was er al een rondleiding bij de verbouwingen, die ik met collega @Innersoul heb bijgewoond. Hiervan kun je hier (klik) een verslag lezen.
    Voor degene die na woensdag via Schiphol reizen, ik hoor graag hoe jullie het ervaren!
     
    DutchFrequentFlyer, Lionell en Innersoul vinden dit leuk.
  2. TMW89

    TMW89 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    105
    Trofeepunten:
    33
    Nou, de mensen staan er voor in de rij om het te mogen zien :D

    http://nos.nl/artikel/2040055-drukte-en-lange-rijen-op-schiphol.html

    Zonder gekkigheid, ik heb er vanaf het begin mijn twijfels over gehad. Juist de spreiding (dus security aan de gate) zorgde ervoor dat je eigenlijk nergens een 'bottleneck' had. Nu moet iedereen langs één punt en zie wat er van komt... Toegegeven, het is nieuw, het is wennen en het is zomerseizoen, maar ik vrees dat we nu de zelfde taferelen krijgen als op Zaventem. Daar moet je af en toe ook het hele luchthavengebouw door op zoek naar het begin van de rij alvorens braaf achteraan aan te sluiten.

    Ik vond het juist op SPL juist prettig dat er géén centrale security was. Lekker doorlopen naar je gate en pas dáár gecontroleerd worden. Ok, dan moest je alsnog wachten, maar de kans dat het vliegtuig zonder jou vertrok was niet zo groot. Immers, de mensen om je heen moesten met hetzelfde vliegtuig mee en bovendien stond de crew er zelf ook vaak tussen ;)

    Crowd control noemen ze dat. Op Amsterdam CS spreiden ze op Koninginnedag ook de feestvierders over de drie ingangen van het station, afhankelijk van je reisrichting. Kwestie van er voor te zorgen dat de boel niet vastloopt op één punt, zoals nu wel op Schiphol gaat gebeuren ben ik bang. Maar goed, time will tell...
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Iemand al ervaring met security samen met iemand zonder SP? In de oude situatie liep mijn vriendin gewoon met me mee door prioriteit security en immigration. Kan dit nog steeds of gaan de poortjes gewoon niet open?
     
  4. Big_Rolo

    Big_Rolo Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Vorige week gebruik van gemaakt in terminal 3. Zag er mooi uit en verliep allemaal soepel. Persoonlijk vind ik het een hele verbetering tov de check aan de gate. De nieuwe Delta check op D1 en E4 is wel hinderlijk...
     
  5. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Emile Wielaart en Flying doc vinden dit leuk.
  6. Jack of all trades

    Jack of all trades Blue Tier

    Berichten:
    419
    Leuk Bevonden:
    660
    Trofeepunten:
    123
    Afgelopen week voor de 1e keer de nieuwe situatie meegemaakt en ik was aangenaam verrast. Met SP heb je nog steeds dezelfde check-in als vroeger, dus bij business class. Echter is dit gebied nu volledig afgesloten voor andere passagiers. Als je eenmaal bent ingecheckt, word je naar boven geleid via een afgezonderde roltrap waar je uitkomt bij SP security. In mijn geval, woensdag rond 5 uur, was er bijna niemand. Super snel.
     
  7. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Kan je in de nieuwe situatie nog iemand mee nemen door de prio security line?(ik heb SP mijn vriendin niet) Eerder werd daar oo Schiphol niet zo moeilijk over gedaan maar kan het nog wel met die nieuwe poortjes?
     
  8. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    geen probleem, al meerdere keren mee gemaakt. Wat @Jack of all trades heb ik geen weet van?? ik liep steeds door naar achter waar je door een speciale SP line kon gaan om door de security te gaan
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Met KLM/Skyteam vanuit Vertrek 2 volgens mij geen probleem. Bij Vertrek 3 wel
     
  10. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb juist een andere ervaring. Ik gold en mijn collega Ivory. Hij mocht niet door de priority poorten met mij, en dus zijn we samen door de gewone security gegaan.
    Ik heb nu bij KLM uitsluitsel gevraagd of het wel of niet mag. als het wel mag dan zal ik ze verzoeken de schiphol medewerkers hiervan op de hoogste te stellen.
     
  11. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    KLM heeft bevestigd dat als je samen met een non-elite reist, de non-elite niet met jou door de prio-security mag... maar je mag wel afspreken bij de lounge en daar samen naar binnen..... right...
     
  12. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Aah wat is die centrale security toch een verbetering he. Kan je via de SP check-in ingang eigenlijk wel naar een non-priority security lane?
     
  13. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Nope.. ik werd terug gestuurd als ik samen met mn collega door security wilde... Ik ga natuurlijk niet in mn eentje er doorheen en dan aan de andere kant 15 minuten op mn collega of reisgezel wachten.. Prio-security is dus alleen nog maar een plus als je alleen reist... een directe devaluatie naar mijn mening...
     
  14. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Daar was ik dus al bang voor... Dank voor de antwoorden in ieder geval.
     
  15. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Ik weet niet of ik wat gemist heb (heb me niet heel druk bezig gehouden met de veranderingen van de security), maar ging net door de security en is niets veranderd lijkt mij? Ging om Schengen. Ondanks dat het natuurlijk mega druk is met alle vakantiegangers, ging het voor de rest allemaal vlot!
     
  16. vdb1988

    vdb1988 Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Klopt het gaat ook om centrale security bij non-Schengen! ;)Aan Schengen kant zul je weinig merken (daar is al heel lang centrale security), behalve als je in transit bent van Schengen naar non-Schengen.
     
  17. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Aha, dat verklaart een hoop:p Vooralsnog denk ik dat centrale security wel een verbetering is, wanneer de elite voordelen blijven behouden en wanneer er geen chaos ontstaat, zoals direct na het invoeren van de centrale security gebeurde. De tijd zal het leren..
     
  18. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    ik heb het zelf alleen bij Schengen ervaren dat het wel kan:confused: klote voor non-schengen....
     
  19. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.700
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    648
    Ooit:

    [​IMG]
     
    Flying doc en high_class vinden dit leuk.
  20. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik denk als het wel lukt het meer is omdat zo'n schiphol medewerker je dan doorlaat. misschien lukt het soms wel soms niet, maar ik heb geen zin om daar elke keer te gaan staan en dan terug gestuurd worden. Daarnaast is de security (meestal) niet zo superdruk..
     
    high_class vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina