Booking.basic

Discussie in 'Hotels & Anderen' gestart door budjepaul, 16 feb 2019.

  1. budjepaul

    budjepaul Blue Tier

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    74
    Trofeepunten:
    28
    Heb er hier nog niet eerder over gelezen, maar ik stuitte zojuist op de speciale prijzen die Booking.com heeft met zijn 'Booking.basic'. Dit tarief is lager dan de reguliere tarieven van kamers op hun site, in ruil daarvoor weet je alleen niet welk type bed je krijgt (maar je boekt dus wel een specifieke kamer).

    Het hotel dat ik zojuist boekte in Thessaloniki kostte regulier voor een single room 203 euro (non-refundable, anders 211 euro), met Booking.basic was het 167 euro. Toch een flink verschil, en bij een single room is er weinig keuze in het type bed lijkt me...

    Het voordeel is dus een veel lager tarief, er kleven ook enkele nadelen aan:
    1. Geen wijzigingen of speciale verzoeken mogelijk
    2. Boeking telt niet mee voor je Genius-status
    3. Geen instant confirmation van je boeking, maar binnen 24 uur
    Heel veel informatie kon ik er niet over vinden op internet, maar wel dit artikel: https://www.emerce.nl/achtergrond/weer-zet-otas-die-winst-schaadt-hotelier-moet-weten. Het zou dus gaan om pakketreis- en wholesaletarieven die 'misbruikt' worden door Booking.com.

    Wat me ook opviel is dat dit tarief niet standaard getoond wordt. Pas als je een paar hotels hebt bekeken verschijnt ineens dit Booking.basic tarief in het kameroverzicht. Ik gok dat ze daarmee de prijsgevoelige bezoeker proberen over te halen.

    Wie heeft er al ervaringen met Booking.basic en kan vertellen wat voor bed/kamer hij kreeg?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Snoepjes85 en jongesander vinden dit leuk.
  2. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Het scheelt wel veel geld moet ik zeggen.

    Interessant.

    Lastige keuze. Soms denk ik de aantal tientjes is nice wat je kunt besparen, maar anderzijds als je een bezemkast krijgt als slaapkamer dan verpest dat wel je vakantie.
     
  3. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Inderdaad, via Booking.com krijg je soms al de mindere kamers, maar ik denk dat met basic de kans groter is. Vraag me af wat het hotel zou doen als je deze rate zou laten zien, zouden ze dan zelf ook goedkopere rate aan bieden? Zelf nog geen basic tarieven tegen gekomen.
     
  4. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Ben deze rates ook n og niet tegengekomen. Kan interessant zijn.

    Het hangt wel van het type hotel af of ze bezemkasten als kamers hebben... en je kan altijd klagen over je kamer. In de meeste gevallen geven ze je dan een andere, betere kamer.
     
  5. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Hangt vanaf waar in de wereld denk ik. Ik had via booking een appartement geboekt in China. Was echt super slecht en misleidend. Ze zeiden het is 4 ster, maar het was meer 1 ster. Alles was stuk en smerig. Booking, sindsdien, heeft niets gedaan dan behalve 1 ster minder geven aan 't appartement.
     
  6. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Nu Booking naast hotels ook privé accommodatie aan biedt hebben ze het zichzelf niet makkelijker gemaakt, want controle over de kwaliteit is veel moeilijker.
     
  7. budjepaul

    budjepaul Blue Tier

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    74
    Trofeepunten:
    28
    Het type kamer ligt wel al vast (ik heb bijvoorbeeld een 'single room' geboekt, zie de afbeelding in mijn post). Het enige wat met Booking.basic dan nog niet vastligt is of het type bed: krijg je een twin bed of een double bed? (en met een single room speelt dat niet eens, dus ik verwacht eigenlijk gewoon 1:1 hetzelfde te krijgen vergeleken met als ik een reguliere single room zou boeken voor 203 euro.)
     
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb het tarief ook een paar keer gezien. Het is natuurlijk wel waar wat jij zegt, een single room blijft een single room. Maar als er een paar single rooms zijn verdeeld over het hotel, dan is de kans natuurlijk vrij groot dat je met dit tarief net die kamer krijgt die uitkijkt op een lawaaige airco unit/binnenplaats met afvalcontainers etc. Ook de grootte van de kamer kan verschillen, of heeft de ene kamer bv een schuin dak en de andere misschien een balkon erbij. De soortgelijke kamer met zeezicht/uitzicht op iets moois zullen ze allicht eerder aan iemand geven die lid is van de hotelketen.

    Toen ik nog in een Best Western hotel een bijbaantje had werden de Groupon/weekendjewegbon/hotelcheck/Blokker acties etc vaak weggestopt in de kamers zonder airco, in een dependance aan de overkant van de weg. Om de betere kamers vrij te houden voor zakelijke klanten of klanten die direct via Best Western/het hotel boekten.
     
    jongesander, Thijsk, FlyingFonz en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Precies wat ik ook hoorde bij familie die werkte bij receptie in een hotel (geen keten). Mensen die via Booking.com hadden geboekt en erna belden om nog iets te vragen, kregen een goedkoper aanbod als ze alsnog rechtstreeks boekten (tenzij ze non refundable hadden geboekt) en rechtstreeks boeken leverde betere kamers op.

    Tegelijkertijd gaat het niet altijd op. Ligt natuurlijk aan allerlei factoren. Ik ben wel benieuwd naar de ervaring van @budjepaul met wat voor soort kamer het uiteindelijk wordt.
     
  10. Davetravel123

    Davetravel123 Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Onlangs booking basic gebruikt bij een 5* hotel in Osaka. Kreeg voor 120,- dezelfde kamer als voor 170,- zonder basic. Bij het inchecken ook geen verschil gemerkt. Kreeg wel een bevestiging dat het hotel soms niet kan zien dat je via booking hebt geboekt, maar via een ‘partner’.
     
    Tim82 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  11. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Een beetje off-topic, maar het Duitse hotels.de (onderdeel van HRS) heeft regelmatig erg goede deals, die voor zover ik kan zien nergens anders te zien zijn, ook niet via Trivago. De meeste in Duitsland, maar dit weekend bijvoorbeeld ook Best Western Plus Groningen met heel veel data voor 40 euro, in plaats van regulier vanaf 71 euro.
     
  12. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb mijn 4 weken vakantie alles via booking geboekt, maar nog nooit de basic gezien. Wellicht maak k te snel een keuze. Zouden ze aan algoritme hebben dat als je twijfel (te lang neust) dan dat ze dan pas de basic laten zien?

    Lol.
     
  13. Ricco1978

    Ricco1978 Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik zag laatst ook dit Basic programma voorbijkomen voor een hotel in Den Bosch. Kwam er achter dat dit via RoomsXXL ging die nog een betere deal had namelijk 2 euro extra voor onbijt..... Goed zoeken via Trivago gaf me deze informative.
     
  14. CvdH

    CvdH Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Heb het ook wel eens zien staan, booking.basic... scheelde toen best wat maar ik wilde toch iets meer luxe;)
     
  15. fundivers

    fundivers Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    18
    Op welke wijze kom ik bij een booking.basic website of aanbieder? Krijg het niet gevonden
     
  16. Snoepjes85

    Snoepjes85 Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Je kunt gewoon blijven navigeren op de website van booking. Waarschijnlijk op basis van je navigatie en booking's algoritme, krijg je soms het icoon basic te zien bij enkele hotels. Dan kan je gewoon erop klikken.
     
  17. fundivers

    fundivers Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    18
    dank je wel
     
  18. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Dit is een aanbod van een partner website en booking verkoopt het door naar de klant. Het hotel denk dat de boeking afkomstig is van een andere site en wordt mogelijk pas laat op de hoogte gebracht.
     
  19. CvdH

    CvdH Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Best aparte gang van zaken dan...
     

Deel Deze Pagina