BC AMS - FCO - SCL

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door RickdeJong, 18 jan 2017.

  1. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Afgelopen weekend ben ik met @ErikBenjamin , zoals vaker mijn reismaat, een paar daagjes naar Chili geweest. We vlogen Business Class met Alitalia en dat was voor ons beide een eerste ervaring in deze class.

    - We vlogen zowel heen als terug tussen Amsterdam en Rome met een Airbus A320
    - We vlogen zowel heen als terug tussen Rome en Santiago met een Boeing 777-200

    Lounge(s)
    Voorafgaand aan de vlucht(en) mag je met een BC ticket natuurlijk de lounge in. Ook dit was nieuw voor ons, daar we nog maar net begonnen zijn in dit wereldje. De lounge op Schiphol was de KLM Crown lounge.

    Bij binnenkomst van de lounge konden we onze ticket niet scannen. Dit moest dus door de vrouw achter de balie gedaan worden en die had er - zo leek het - weinig zin in. Ze keek in eerste instantie eerst alleen naar onze FB status en vroeg ons om te betalen. Daarna had ze enige moeite om mijn ticket aan te nemen, want terwijl ik mijn tas dicht deed had ik de ticket even in mijn mond. Erg vies, zo vond ze =)

    Eenmaal binnen vonden we de lounge vele malen groter dan verwacht. Vaak loop je de lounge voorbij en dan zie je gewoon niet hoe diep de lounge daadwerkelijk is.

    Zoals zo vaak bij een eerste keer, vonden we de lounge geweldig. Achteraf viel dat wel mee.. De koffie is niet erg lekker en de maaltijden zijn ook niet erg uitgebreid. De broodjes en het beleg zijn ok, maar het is allemaal niet super.. Je kunt er voorafgaand aan een vlucht even lekker zitten, maar daar is in mijn ogen alles ook mee gezegd. Het is prima vertoeven en vele malen beter dan buiten de lounge, maar het is niet de moeite waard om eerder voor naar Schiphol te komen.

    Vlak voor de vlucht hebben we nog gebruik gemaakt van de toiletten, uiteraard. Deze waren ronduit smerig. Het stonk en was alles behalve schoon. Erg jammer..

    [​IMG] [​IMG]

    Lounge Rome
    Eenmaal aangekomen in Rome zijn we op zoek gegaan naar de Alitalia lounge. Als eerst stapten we binnen in de lounge bij Gate D. Deze zat vol en we werden dan ook doorgestuurd naar de lounge bij Gate E. Hier aangekomen werd ons geadviseerd om door te lopen naar Gate B. Lichtelijk geïrriteerd vervolgende we onze wandeling op naar de Alitalia lounge bij Gate B.

    De reden was overigens, omdat je op weg naar Gate B nog een paspoort controle tegenkomt en via een trein naar de andere gate gebracht wordt. Op deze manier hoef je als je eenmaal in de lounge zit hier geen rekening mee te houden. Achteraf dus geen ramp om even door te lopen.

    De lounge bij Gate B leek bij binnenkomst overigens direct de mooiste en meest moderne van de drie. Alles is modern ingericht, lijkt redelijk nieuw en modern. Strakke kleuren en strakke afwerking.

    De lounge is kleiner dan de KLM lounge op Schiphol, maar het aanbod is vele malen uitgebreider. Pizza, pasta's, salades, zoetigheid, toetjes, (stok)brood.. Er was geen nee te koop. Natuurlijk kon je ook kiezen voor een lekkere alcoholische versnapering of een vers bereidde koffie. Ook dat staat haaks op het bakje slootwater dat we in Amsterdam uit de koffie machine trokken.

    We hadden helaas niet heel veel tijd richting onze vlucht naar Chili, maar deze lounge is absoluut de moeite waard! Heerlijk gegeten en gedronken. Ook voor deze vlucht nog even gespiekt in de toiletten in deze lounge en ook hier scoort Rome beter dan Amsterdam. De toiletten zijn gewoon schoon.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Lounge Chili
    Op de terugweg zijn we voorafgaand aan onze vlucht tussen Chili en Rome ook even de lounge in Chili ingedoken. De lounge in Chili is redelijk groot, al is ook deze iets kleiner dan Amsterdam, maar niet heel modern. Het leek zelfs wat ouderwets en krakkemikkig. Het ontbrak in de lounge aan lekkere relax stoelen. We konden plaatsnemen in een huiskamerstoel, die lekker zat, maar keuze in het type stoel was er simpelweg niet.

    Ook qua maaltijden was de keuze vrij beperkt. Er lagen wat plakjes cake en koekjes, maar lekkere broodjes of croissantjes waren niet te vinden. De koffie was ok, maar kon ons ook niet echt overtuigen. Ook hier geldt; prima als je moét verblijven op het vliegveld, maar niet de moeit waard om langer te blijven dan nodig is. Dat was in de lounge in Rome (op de heenweg) wel anders.

    De lounge is overigens wel voorzien van keurige sanitaire voorzieningen. Ruimte, schone toiletten en douches.

    [​IMG] [​IMG]

    Lounge Rome (terugreis)
    Ook op de terugweg hebben we tussen Chili en Amsterdam even in de Lounge in Rome vertoeft. Dit keer de lounge bij Gate D (die lag dichter bij de terugvlucht naar Amsterdam). Deze lounge is oogt ouderwets vergeleken met de andere lounge in Rome en is ook qua maaltijd(en) een stuk minder uitgebreid. Croissantjes, donuts en stokbrood was voorhanden en ook een bakje kwark was te vinden, maar daar hield het dan ook mee op. Wel was ook dit keer in Italië de koffie erg goed. Vers bereidde cappuccino's. Goed te doen.

    Voor deze lounge geldt eveneens prima als je hier moét verblijven, maar niet de moeite waard om langer te blijven dan nodig is. Jammer. Dat was in de lounge in Rome op de heenweg anders.

    Overall; de lounges zijn fijn. Je hebt rust, geen gegil en drukte om je heen, je kunt zonder er over na te denken even bij-snoepen, koffie drinken en rustig naar het toilet. Het verschil tussen de lounges is wel groot, nu al. Op de chagrijnige dame in Amsterdam na is het personeel vriendelijk gebleken. Een fijne manier tussen de vluchten in en absoluut beter vertoeven dan op de stoelen bij de gate.

    Wel vonden we beide dat de lounges niet altijd even goed te vinden zijn. Ze worden slecht, tot niet, aangegeven.

    [​IMG]

    Vlucht(en)
    Het is enigszins onzinnig om vier vluchten te bespreken. Het gaat namelijk gewoon om de verschillen tussen de twee vluchten. AMS - FCO - AMS en FCO - SCL - FCO.

    AMS - FCO
    De eerste en laatste vlucht was de korte vlucht tussen Amsterdam en Rome. Onze éérste echte BC vlucht, maar dan wel een beetje nep. We vlogen deze vlucht, zoals je hierboven kunt zien, in een Airbus A320 en die heeft op deze vlucht gewoon geen echte BC. Het is een wat luxere stoel en er zit niemand naast je, maar dat is dan ook direct het grootste verschil met een Economy stoel.

    Qua vlucht was dit gewoon geen bijzondere ervaring. Tuurlijk is het leuk dat je een glaasje bubbels krijgt en drinken / eten uit een glas en met bestek, maar daar zou ik doorgaans (zelf) geen BC stoel voor boeken. Voor mij geldt dan ook dat als ik een vlucht puur en alleen tussen AMS en FCO zou vliegen, ik net zo lief Economy vlieg als BC. Het verschil tijdens zo'n vlucht is in mijn ogen gewoon minimaal.

    Zowel heen en terug was de bemanning prima. Niet overdreven vriendelijk, maar ook zeker niet chagrijnig of nors. Gewoon goede service, zoals het hoort.

    [​IMG] [​IMG]

    FCO - SCL
    Dit is dan dus wel andere koek. 14 uur en 40 minuten BC naar Santiago, Chili. Wat een heerlijk geniale ervaring.

    Misschien vinden mensen die veel en vaak BC vliegen het wat overdreven, maar voor een eerste keer vond ik dit echt waanzinnig! Al vanaf de gate was het fijn om niet te hoeven wachten in de lange rij bij de Economy check-in en de verbaasde blikken dat twee "snotneuzen" als wij de BC in liepen waren helemaal prachtig. Dit was eveneens het geval toen we vanaf Chili aankwamen in Rome en de controle lekker snel voorbij mochten lopen. Acht wachtrijen dik telde voor ons niet, de fast-lane mochten we heerlijk doorhuppelen. Dat voelt gewoon goed en tekent een grote glimlach op je gezicht, hoe fout dat misschien ook is =))

    Een groot voordeel van de eerste vlucht t.o.v. tweede was de absolute rust in het BC gedeelte. Er waren welgeteld vier stoelen in gebruik dus we kregen alle aandacht wanneer we dat wilden en hadden alle rust als we nergens om vroegen. Het dekken van de tafeltjes en opruimen van de troep gaat dan ook net even wat vlotter, al was dat terug ook prima in orde.

    Verder lijkt het mij niet echt nodig om +- veertien / vijftien uur aan ervaring uit te schrijven, dus laat ik het bij deze opsommen. Wat voor mij het meest positieve aan deze BC ervaring was, was het volgende:

    - Hele relaxte massagestoel, waarin je goed zit. Ook als je niet slaapt =). Erg ontspannen
    - Eten en drinken was prima in orde! Ik kan dit niet vergelijken met andere BC vluchten, maar ik had niks te klagen. Fijne bieren, Erik vond de wijn goed, mixjes, snacks, alles was voorhanden.
    - De wijn en bierkaart was fijn uitgebreid. Heerlijk genoten van de aanwezige drank (en niet tot dronken aan toe);
    - Een ruime toilet; heerlijk in de ochtend om je op te frissen;
    - Ontbijt was erg lekker en je werd er als je dat wilt voor gewekt;

    Niks nadelig?
    Natuurlijk is niets helemaal perfect. Op de heenvlucht waren de knopjes van de stoel wat "half" en was de bediening dus soms wat stotterig, maar daar kan ik prima mee leven. Terug was dat overigens niet het geval en werkten de knoppen perfect.

    Ook het infotainment systeem vond ik erg matig. Ik snapte er zelfs geen snars van. Gelukkig voor mij hoefde dat ook niet, want ik had gewoon m'n tablet mee, vol films, muziek en series en gebruikte daarvoor lekker mijn Bose Quietcomfort. De Bose is sowieso fijn tijdens de vluchten, biedt heerlijke rust!


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  2. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Mijn conclusie mocht ik niet meer bijvoegen (max aantal karakters) vandaar dat ik die hier nog even neerzet:

    Conclusie / Overall
    Misschien een te klein stuk over de vlucht t.o.v. de lounges, maar de vlucht was gewoon erg goed. Een erg fijne eerste kennismaking met BC en het heeft mij en ErikBenjamin dan ook aan het denken gezet. Waarom een bestemming kiezen als je op vakantie gaat en dan hopen op een prijsfout of een gewone ticket kopen? Waarom niet een BC deal afwachten, die boeken en daar heen gaan. De ervaring is gewoon een aanvulling op je vakantie. Je komt uitgerust aan en terug. Geniet van service, lekker eten, etc.

    Op deze manier was een weekendje Chili voor goed te doen.
     
    DirkOnTour, jeroen100 en jongesander vinden dit leuk.
  3. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Thanks for sharing! Herken het"opportunistische bestemming beleid". Ik heb een hoop bestemmingen waar ik heen wil, en laat het afhangen van een leuk tarief daarheen. Moet je wel enigszins flexible zijn ;-)

    Wat was de investering voor deze trip?
     
  4. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    We zijn zelfstandig ondernemers, dus qua flexibiliteit hebben we enorm geluk. Met name omdat we in de internetbranche en VoIP telefonie zitten. Overal bereikbaar per mail, chat, slack en dus ook gewoon telefonisch =)!

    Trip / ticket zat op ~ 1500 per persoon. Daarvoor krijgen naast de ervaring ~ 42.500 Award miles en iets meer dan 30.000 level miles. Met name die verhouding vonden we niet verkeerd
     

Deel Deze Pagina