Bagage op codeshare vluchten

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door TXL-ler, 3 mrt 2020.

  1. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb laatst een economy ticket met KLM geboekt naar Bali. Op de heenweg vliegen we met de normale KLM vlucht die een stop maakt op SIN. Op de terugweg vliegen we echter de eerste leg een codeshare vlucht van Malaysia Airlines. Door met MH via KUL te vliegen bespaarden we wat geld en daarnaast heb ik nog nooit met deze maatschappij gevlogen.

    Na het boeken ben ik tegen wat vervelende verassingen aangelopen, die ik graag met jullie deel.

    Ik ging er vanuit dat bij een codeshare vlucht altijd de voorwaarden van de maatschappij gelden waarbij je boekt. Daarnaast dacht ik dat mijn Flying Blue voordelen geldig zijn zolang je maar je ticket direct bij AF KLM boekt. Op basis hiervan heb ik geen extra check-in bagage geboekt: 12 Kg handbagage per persoon is voor ons voldoende i.v.m. rondreizen, en mochten we toch meer nodig hebben, dan zou de gratis koffer van FB uitkomst bieden.

    Helaas het werkt niet zo:

    - De Flying Blue voorwaarden zijn blijkbaar niet van toepassing op een codeshare vlucht, ook niet met een KLM ticket. (dit had ik natuurlijk vooraf kunnen uitzoeken)

    - Bij een codeshare vlucht gelden de voorwaarden van beide maatschappijen, de uitvoerende maatschappij en de verkopende maatschappij, waarbij echter de meest beperkende voorwaarden van toepassing zijn.
    Dit betekend dat ik niet 12 Kg Handbagage mee mag nemen, maar nog maar 7 Kg omdat dit de standaard bij Malaysia is. Bij Malaysia mag je daar in tegen normaal een koffer inchecken. Deze voorwaarde vervalt hier omdat KLM het ticket zonder extra bagage verkocht heeft.

    Conclusie: we kunnen nog maar 7Kg handbagage per persoon totaal meenemen.
    Waarbij ik graag nog wil opmerken, dat KLM enigszins misleidend te werk gaat: er wordt namelijk tijden de boeking aangegeven dat je 12Kg* mee mag nemen - je raad het al: dat sterretje verwijst naar extra voorwaarden. De voetnoot / de kleine lettertjes waarnaar het sterretje zou moeten verwijzen ontbreken echter.

    Omdat dit toch wat weinig is, dacht ik dan toch maar voor een extra koffer te betalen. Helaas: ook dit is op een normale manier niet mogelijk. KLM kan geen bagage meer toevoegen en verwijst daarvoor naar Malaysia. Malaysia kan echter voor deze ticket ook niets aanbieden, omdat het een KLM ticket betreft.
    Blijft alleen de optie over om op het vliegveld voor een extra koffer te betalen, wat natuurlijk met hogere kosten gepaard gaat. MH zal bij het inchecken dan niet alleen kosten voor DPS-KUL berekenen, maar voor de hele route DPS-AMS. De gepubliceerde luchthaven tarieven zijn 20$ per kilo. Een kleine koffer van 12Kg zou dus al op 240$ uitkomen. Vooral dat het te betalen bedrag onduidelijk blijft tot het eind van onze vakantie is erg vervelend.
    "Lost in translation" tussen twee verschillende klantenservices.

    Ik had daadwerkelijk verwacht dat zaken beter geregeld waren bij codeshare vluchten. In het verleden heb ik hier nooit problemen mee gehad. Waarschijnlijk omdat dit geval wel heel specifiek is door de 7Kg regel van MH die toch wel heel minimaal is, het feit dat MH de eerste vlucht uitvoert en niet bijvoorbeeld de tweede leg (andersom van AMS naar DPS via KUL zou er geen probleem zijn geweest, omdat de koffer dan al mooi op Schiphol ingecheckt was).
     
  2. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Even een simpel vraagje: hoe zeker ben je er van dat jouw handbagage wordt gewogen voor MH? Of zijn hier ook afwijkende afmetingen?

    Verder gebeurd dat Lost-in-translation heel vaak.. maar 9/10 keer is alles aan de balie prima.. Het zijn ten slotte geen LCCs
     
    TXL-ler vindt dit leuk.
  3. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    607
    Leuk Bevonden:
    1.151
    Trofeepunten:
    203
    Bagageregels zijn soms niet te doorgronden. Afgelopen januari op een KLM ticket van YYC via YYZ naar AMS gevlogen, waarbij het gedeelte YYC-YYZ door Westjet werd uitgevoerd.

    Ook bij Westjet gelden de FB voordelen niet, waardoor ik voor een koffer zou moeten betalen. Online een koffer boeken kon niet, KLM gaf aan dat dit pas bij de online check in bij Westjet mogelijk was. Bij het online inchecken bleek de koffer ineens toch gratis te zijn. Ook statusloze meereizende vrienden kregen de koffer gratis mee naar AMS.
     
    TXL-ler vindt dit leuk.
  4. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Zolang het een codeshare binnen SkyTeam is gelden de FB voordelen wel. Codeshares met partners daarbuiten zijn daarentegen zonder de voordelen. En keertje extra denken voordat je deze dus boekt.
     
    FlyingDutch en TXL-ler vinden dit leuk.
  5. Timo

    Timo Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    Afgelopen Januari heb ik dezelfde route gemaakt en ook tegen dit probleem aangelopen. Na een stevige discussie hebben ze de koffers toch ingecheckt zonder extra kosten inclusief priority label.

    Na de reis heb ik contact opgenomen met KLM en zij vertelde mij dat het een grijs gebied is. Helemaal omdat in dit geval alleen het kortste segment met MH is en je dus eigenlijk alleen voor dat segment de koffer zou moeten betalen. Daarnaast lijkt elke partner airline maar wat te doen. Ik heb bijvoorbeeld bij Copa en GOL nog nooit problemen gehad terwijl ik altijd een light fare boek en de extra bagage door mijn FB status krijg.

    Heb je al contact opgenomen met KLM?
     
    TXL-ler vindt dit leuk.
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Wat ik mij afvraag, staat er in de KLM app of in de reservering vermeld of je bagage mag inchecken?
    Ik heb een zelfde boeking gemaakt waarbij op de terugweg in plaats van de rechtstreekse vlucht uit Kuala Lumpur ik eerst mag vliegen naar Singapore om van daaruit naar Amsterdam te vliegen, dit omdat de directe KLM vlucht namelijk € 200 duurder was.
    In de KLM app staat namelijk vermeld dat ik op alle vluchten bagage mag meenemen, op het ticket staat zoals ik kijk niets vermeld.

    Nu moet worden gezegd dat ik mij geen zorgen maak, ik reis enkel met handbagage, en de 350-900 van Singapore Airlines in mijn geval is groot genoeg dat men echt geen low cost principe in KL hanteert dat bagage gewogen wordt, er is namelijk ruimte zat.

    En anders zal er inderdaad een discussie ontstaan omdat in de reservering van KLM staat dat ik bagage mag meenemen, zowel in de Apple of Android app en op de website van KLM zelf, dus als er extra kosten berekend worden omdat bagage moet worden ingecheckt dan is het voor mij geen grijs gebied en zal KLM die kosten echt moeten terugbetalen.
     
    TXL-ler vindt dit leuk.
  7. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    @jasperR als je op internet zoekt vindt je wel verhalen dat MH handbagage daadwerkelijk weegt. Maar ik denk inderdaad dat ik de gok erop waag en toch een paar kilo meer meeneem aangezien mijn trolley er niet zo groot uitziet.

    @Timo mooi dat dat gelukt is. Helaas ben ik zelf niet iemand die makkelijk op zijn strepen gaat staan. Ik heb al wel contact gehad met KLM, zonder veel resultaat. Het was al lastig om de problematiek aan de betreffende medewerker/ster uit te leggen.

    @Ozzietukker Op het ticket (PDF) staat een mooi plaatje van 12kg handbagage aangegeven. Helaas dan daarnaast wel weer de tekst "This general overview shows you the minimum amount of baggage that you can bring. Check “My Trip” for a personalised overview and Extra Baggage.".
    In de app lijkt te worden aangegeven alsof er wel een koffer mee mag, maar als ik dan de terugweg open blijkt toch van niet.

    Aangezien wij in de komende twee weken heen en terug vliegen verwacht ik redelijk lege vliegtuigen. Maar misschien dat de maatschappijen daardoor wel extra strikt worden, om toch nog wat te verdienen :)
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    In de KLM app staat er bij mij op de terugweg ook bij de Singapore Airlines vlucht bagage vermeld, en ook als je op die specifieke vlucht de bagage opzoekt staat dit daar vermeld, er staat niets over aantal kilo, enkel over de afmetingen en dat er naast een regulier stuk handbagage een accessoire mee mag. Dus die discussie, als die er al zou zijn ga ik met vol vertrouwen tegemoet.

    Ik verwacht bij lege vliegtuigen juist geen extra strenge controle zal zijn, want men is vooral streng bij de kleinere vliegtuigen waar problemen met bagage zijn te verwachten als de vlucht redelijk volgeboekt zit, want dan moeten er een aantal bagagestukken het ruim in, en als dat toch moet is het handig dat je er wat aan verdiend.
     
  9. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Ok, bij mijn Malaysian vlucht staat dat er niet bij. De overeenkomst tussen Singapore en KLM is misschien net wat anders dan tussen MH en KLM. Maar dan verwacht ik voor jou sowieso geen problemen.
     
  10. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Een kleine update:
    Inmiddels hebben wij de vlucht achter de rug. Er was geen controle vanuit Malaysia Airlines op gewicht handbagage. Het zag er ook niet naar uit dat dit iets is wat ze op andere momenten wel doen.
    Gelukkig maar, want want ik zat zeker een paar kilo boven de aangegeven 7 Kg.
     

Deel Deze Pagina