Bagage geruïneerd, claim tegen Turkish Airlines?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Milanello, 12 nov 2016.

  1. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Dag vliegfanaten,

    Wellicht dat één van jullie hier ervaring mee heeft, vandaar dat ik jullie hulp vraag. Mijn vriendin is voor vrijwilligerswerk + aansluitende backpack-reis naar de Filipijnen gevlogen. Had een mooie vlucht voor haar gevonden met Turkish Airlines, vanaf Dusseldorf, via Istanbul, naar eindbestemming Manilla.

    Ze had een backpack bij zich maar daar omheen een flightbag. Toen ze aankwam in Manilla was haar bagage compleet geruïneerd. Flightbag kapot, backpack grotendeels kapot, spullen vielen eruit, zijvakjes waren afgescheurd, etc. Het vreemde was dat haar bagage ook in plastic was gewikkeld, wat ze zelf niet had gedaan. Ik vermoed dat de bagage kapot is gemaakt in Istanbul, dat ze er daar plastic omheen hebben gedaan en het toen hebben doorgestuurd. Geen briefje, excuses, niets. In Manilla heeft ze een form ingevuld waar ze bericht over zou krijgen. Dat was twee weken geleden, nog altijd geen bericht.

    Ik heb namens haar een claim ingediend tegen TK met daarin een verwijzing naar de Montreal Convention, dat elke passagier rechts heeft op max. ongeveer 1.400 euro. Ik heb de bonnetjes van de backpack en flightbag toegevoegd, en erbij vermeld dat er vele bijkomende kosten zijn, zoals het versturen van een nieuwe flightbag, aanschaf van spullen die kapot waren (handdoek, slaapzak, etui met wat make-up, etc.). Van deze kleine items was geen bon beschikbaar.

    Qua kosten komt alles om ongeveer 350-400 euro. Omdat de afhandeling van dit hele gebeuren schandalig is (ze kon in Manilla een koffer krijgen, daarmee was dan wel de zaak afgedaan. Kun je het voorstellen, backpacken met een koffer!?!) heb ik een claim van 500 euro ingediend.

    Nu kwam een paar dagen terug het 'bod' van 270 euro. Dat dekt nog niet eens de kosten. Zelfs als ik de bonnetjes bij elkaar telde kwam ik op 290 euro uit.

    Nu is de vraag. Wat nu? Accepteren uit angst voor een lange procedure? Of een 'tegenclaim' doen? Aan de ene kant wil je er snel vanaf zijn en ben je bang dat je uitloopt of een lang proces o.i.d., aan de andere kant zou ik het schandalig vinden dat "de beste airline van Europa" hier zo makkelijk mee weg kan komen.

    Wat is jullie ervaring/advies? Hoor het graag, thanks!!
     
  2. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Ik zeg je eerlijk geen ervaringen te hebben met Turkish Airlines of uberhaupt ditsoort problemen, maar over het algemeen loont doorzeuren. Verwacht wel meerdere keren terug te moeten mailen (of bellen) dat het niet acceptabel is, maar meestal komen ze na een paar rondes wel tot een fatsoenlijke vergoeding.

    Je kan ook voor jezelf bedenken of je per sé cash geld wilt, of dat je ook bereid bent een EMD voucher te accepteren (een soort tegoedbon voor vluchten van Turkish). Indien je dat prima vindt (om bijvoorbeeld een nieuwe backpack reis te boeken, misschien een keertje met z'n tweeën ;)?) kun je dit het beste duidelijk aangeven dat dit ook een optie is. Vaak zijn ze meer inclined daar een hogere vergoeding voor te bieden, gezien het ze geen out of pocket money kost.

    Nogmaals: ik ben geen expert op dit gebied en wellicht hebben andere forumleden nog specifieke tips voor Turkish, maar uiteindelijk is het natuurlijk je eigen keus hoeveel tijd en moeite je wilt steken in het terugpushen tot ze je een behoorlijke vergoeding aanbieden. Succes!
     
    Milanello en jongesander vinden dit leuk.
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Wat was het gewicht van de baggage?
     
  4. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Bedankt @FlyRicky!

    @Flying doc: Volgens mij iets van 20 kilo. Wat ik begreep kijkt de Warsaw Convention naar het gewicht van de bagage, maar de Montreal Convention niet meer. Zijn toch geneigd het te accepteren, vooral m'n vriendin heeft niet zo'n zin in lang getouwtrek met Turkish Airlines :). Maarrr..tips of advies is nog altijd welkom! Vlieg in januari (ook met backpack) naar Thailand met TK, en mocht het mij overkomen, dan ga ik tot het gaatje, dus dan is advies zeker welkom!
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Helaas is bagageleed een van de weinige, niet gunstig gereguleerde (voor de PAX dan), onderdelen van de luchtvaart. En de Midden-Oosten maatschappijen mogen dan wel bekend staan om goede service in de lucht, op de grond of post-flight is het vaak belabberd. Ik zou kijken of je creditcard of reisverzekering iets dekt. Dat is vaak veel makkelijker dan het lange proces met de airline.
    Heb je overigens contact met TK in Turkije of het lokale kantoor?
     

Deel Deze Pagina