Awardhacker uitdaging: AMS-SIN

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Johnny, 1 apr 2022.

  1. Johnny

    Johnny Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Dankzij dit forum en youtube ben ik achter diverse tools gekomen om award flights te vinden en ik begrijp dat het zoek- en boekingsproces ingewikkeld kan zijn. Momenteel ben ik aan het experimenten met awardhacker en ben bij de volgende gegevens gekomen:
    • Via Google Flights vond ik mooie directe vluchten van AMS-SIN a ~€800
    • Via Awardhacker zag ik dat hij er ook tussen stond, mooi! De goedkoopste middels 42k Virgin Atlantic Flying Club miles te koop.
    • Eenmaal op de site van Virgin, vond ik hem voor 52k miles + €325
    • Bij KLM zelf ook ff gecheckt, maar daar kost het 88.5k miles + €178
    Dit zijn mijn eerste zoekopdrachten en hoewel ik blij ben om me wegwijs te maken, zijn dit niet bepaald goeie deals haha. Wat zouden jullie anders aanpakken / hoe zouden jullie zoeken om betere deals te vinden.
     
    mchlrv vindt dit leuk.
  2. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Deze vraag is vrij veel omvattend. Handige dingen om na te gaan, wat is je doel. Meer punten binnen harken? Punten uitgeven? Heb je bepaalde locaties waar je voor spaart, of juist mooie vluchten. Waarmee spaar je en hoe staat het er voor (dus samenhangend met je doel).

    Alles is relatief, 'moet je naar singapore' en heb je KLM miles die verlopen, dan is 88,5 een goede deal. Heb je punten nodig en vind je een goede betaal deal, dan kan dit de beste optie zijn.

    Zo zijn er heel veel verschillende keuzes en beweegredenen. Daarom is het denk ik lastig hier een antwoord op te geven.
     
    Ambtenaruh en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  3. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Sluit me aan bij @Mathijstil, wat is precies je doel?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Awardhacker is een nuttige tool, maar hij klopt niet altijd.
    Maak jezelf bekend met verschillende awardcharts, in ieder geval van de programma's waar je punten van hebt/kunt krijgen. Lees je in in de voor- en nadelen van de diverse programma's. Overal zitten pareltjes tussen, maar de nuttigste opties zijn volledig afhankelijk van je situatie en je wensen.
     
  5. Johnny

    Johnny Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Fijne feedback @Mathijstil! Nu weet ik beter waar je op moet letten om een constructievere post te maken omtrent dit onderwerp.

    Doel: Bekend worden met het hele systeem om mooie vluchten te boeken. Als alles een beetje volgens plan gaat, zal ik 100k MR punten verzamelen per maand. Daarvan wil ik proberen 2x per jaar met de fam op reis te gaan (5 pers.)

    Er verloopt dus niets en er zijn geen locaties bindend. Ik wil de punten zo goed mogelijk benutten. Vandaag kwam ik bijv. erachter dat je via Krisflyer een mooie directe vlucht kan boeken van AMS-SIN, waarbij je maar 75 euro p.p. hoeft bij te betalen.

    Dus wellicht om het doel te kort mogelijk te formuleren:
    • Mooie (directe) reizen boeken
    • Met een zo hoog mogelijke ¢/mile
    • Met zo min mogelijk cash bijbetaling

    @danfl44 bedankt voor de tip! Je kan dus eigenlijk ervan uit gaan dat de awardprijzen altijd ongeveer gelijk blijven aan de award charts, toch?

    @Bijzonderetickets , heel interessant artikel over 49/k SIN tickets!
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2022
    Amsterdam en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  6. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Dit is een belangrijk punt voor je planning. Niet iedere maatschappij maakt namelijk awards beschikbaar voor 5 personen op dezelfde vlucht.

    Het is dan in ieder geval belangrijk dat je ver vooruit boekt en mogelijk flexibeler moet zijn dan gemiddeld (bijvoorbeeld dat je niet allemaal op dezelfde vlucht zit).

    Een heel groot voordeel van Singapore Airlines is inderdaad dat je slechts beperkte toeslagen hoeft te betalen.

    Een ander voordeel, in het verlengde van bovenstaande, is dat ze ook Advantage awards hebben. Daarvoor ben je meer miles kwijt, maar nog steeds weinig toeslagen.

    Normaal gesproken is Cathay Pacific (Asiamiles) ook een programma waar je weinig hoeft bij te betalen. Ook qua miles kun je daar hele goede awards boeken (BKK, SIN of KUL voor 65k in Business Class).

    Voor kortere routes kan British Airways, Iberia en Qatar een prima programma zijn (hier kun je punten onderling verdelen).

    Ja, de AMEX partner programma's (behalve Delta en Flying Blue) werken met "vaste" award tabellen. Wel heb je dus de onderverdeling in Saver en Advantage bij Singapore Airlines.

    Anyway, je weet ons te vinden voor vragen. PM mag ook altijd, succes. Prima vooruitzicht zeg, 100K per maand :)
     
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    In principe wel. Een aantal maatschappijen hebben wel diverse variaties: zo heeft Singapore Airlines saver awards (goedkoop) en Advantage awards (duurder, betere beschikbaarheid). Iberia en British Airways werken met peak- en off-peak data voor eigen vluchten, en prijzen deze ietsje anders dan vluchten van partners. Asiamiles van Cathay Pacific heeft geen tabel voor partners gepubliceerd - de prijzen liggen consequent nét wat hoger dan voor eigen vluchten, maar hier is niet direct een pijl op te trekken.

    Dit zijn echter uitzonderingen, en niet de regel.

    Als je voornamelijk Nederlandse MR punten verzamelt dan zijn voor jou de nuttigste programma's van BA/Iberia (Avios), Singapore Airlines (Krisflyer), KLM/Air France (Flying Blue) en Cathay Pacific (Asiamiles). Ik zou beginnen met je in deze programma's verdiepen - ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Het is helemaal afhankelijk van je gewenste bestemming, reisklasse, en of er überhaupt beschikbaarheid is voor 5 personen.

    1,2 miljoen punten (= 960k mijlen) per jaar kun je mooie dingen mee doen. Paar snelle voorbeelden, in business class, ter illustratie:

    - Retour Madrid naar Midden en Zuid-Amerika met Iberia voor 85k-130k Avios per persoon (€200-250 bijbetaling)
    - Retour Amsterdam naar Zuid-Oost Azië met Singapore Airlines: 184k Krisflyer punten en zo'n €100-150 bijbetaling (vanuit Istanbul 98k retour)
    - Retour Amsterdam naar de Verenigde Staten/Canda met een Flying Blue Promo Reward: +- 79,5k punten en €400-500 bijbetaling

    Zoals @Bijzonderetickets al aangaf kan het wel erg lastig zijn om 5 awards op één vlucht te vinden. Maar qua punten is het mogelijk om jaarlijks een aantal mooie tickets te boeken!
     
    Goldfly en Amsterdam vinden dit leuk.
  8. Johnny

    Johnny Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Ik ga er even vanuit dat de beschikbaarheden gering zijn op business class niveau. Vooralsnog zullen we economy reizen :p

    @Bijzonderetickets, hoe verloopt normaliter jouw zoek/boekingsprocess? Ook startende met awardhacker en dan vervolgens 1 voor 1 de airlines afgaan om de prijzen te vergelijken?

    Bedankt voor de bovenstaande tips! Ik ga me weer dieper induiken op deze mooie wereld en ik hou je blog in de gaten :)
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  9. Johnny

    Johnny Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Bedankt voor de tips! Ik ga me zeker weten verdiepen in de programma's die je aanraad. Je hebt het specifiek over Nederlandse MR punten. Verschillen die dan van MR punten van andere landen?

    Je hebt het ook over de transfer ratio's. is het niet 1:1 ratio voor Amex MR naar diverse miles? Dat zag ik bijv. o.a. hier

    Hele fijne voorbeelden van trips die je had opgesomd. Bedankt :D

    Hoe ziet jouw search/booking process er normaliter uit? Ook startende met Awardhacker en dan vervolgens 1 voor 1 bij de airlines checken voor prijzen en beschikbaarheid?
     
  10. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Ja qua boekingsproces.... De hobby houdt me dagelijks bezig dus dan gaat het eigenlijk een beetje vanzelf. Van veel programma's ken ik de award chart globaal uit mijn hoofd inmiddels. En zo knoop je dan vaak ook weer dingen aan elkaar.

    En soms ben je dan ineens weer verrast omdat je een geniale route even niet scherp had.

    Maar ook: gisterochtend een paar uur mezelf gek gemaakt met een schitterende route, naar beschikbaarheid gezocht, etc. Maar helaas: de route die ik in gedachten had kan volgens de regels van het programma helemaal niet...

    Hoorde ooit een collega op mijn werk zeggen: "het is een ervaringsvak". En ik denk dat dit met miles en punten ook wel zo is.

    Gewoon beginnen en je wordt vanzelf wijzer, vooral als je dit forum en diverse sites een beetje in de gaten houdt. Vooral als je daar een beetje lol in hebt is het gewoon een mooie hobby!
     
    VinceG, danfl44 en Johnny vinden dit leuk.
  11. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    530
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Vind het ook interessant om mee te lezen hoe jullie award pareltjes vinden. Komt vooral naar voren dat je verschillende charts gaat begrijpen en je daardoor al weet bij welke programma's je moet zoeken voor een route die je graag wilt vliegen.

    Niemand met te veel tijd die een Nederlandse podcast gaat beginnen? ;)
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2022
    Christian vindt dit leuk.
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Helaas, in Nederland zijn we wat minder bedeeld dan de Amerikanen, als het om creditcards gaat. In de VS is het inderdaad 1:1, met vaak mooie transferbonussen (momenteel in de VS is het naar British Airways Avios 1:1,4), maar in Nederland is het 1:0,8.
    Het is mogelijk om met wat omwegen een Amerikaanse Amex te krijgen en alle punten over te zetten, daar heb ik een paar stukjes over geschreven, maar dit is omslachtig.

    Verder ziet het er een beetje uit zoals bij @Bijzonderetickets. De belangrijkste awardcharts heb ik standaard wel in mijn hoofd zitten, waaronder veel sweetspots, dus voor elke regio in de wereld, in elke klasse en elke periode weet ik redelijk snel waar te zoeken. Maar je leert telkens weer bij, en dat vind ik zelf ook onwijs leuk. Gister liep ik een tijdje te spelen met Miles & More en ANA en vond ik een aantal waanzinnige redemptions richting Azië en Australië, die ik wel vaag kende maar nog niet écht goed had bekeken.

    Ik zou beginnen met jezelf wat bekend maken met Flying Blue, BA en IB Avios, SQ Krisflyer en CX Asiamiles. Bekijk de award charts eens, kijk eens wat tickets waarin jij geïnteresseerd bent globaal kosten, zoek eens wat award tickets op..
    Awardhacker is handig, maar laat vooral ook veel resultaten zien met punten die we in Nederland niet (makkelijk)nkunnen krijgen.
     
    Johnny vindt dit leuk.
  13. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Geen tijd over, maar houd dit forum in de gaten, samen met @danfl44 zijn we met iets gaafs bezig!
     
    danfl44, BartF, Fripsmaster en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.648
    Leuk Bevonden:
    2.422
    Trofeepunten:
    358
    Is rond de 100k FB nou een beetje laagste voor een ticket richting Azië? Heb verschillende routes gecheckt maar lager kom ik niet.
     
  15. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Ja, de ondergrens is 90k (In business dan).
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina