Alsnog hoge kosten voor ruimbagage bij KLM

Discussie in 'Economy Fares' gestart door Jolletje, 13 jan 2020.

  1. Jolletje

    Jolletje Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Goedendag,
    Wij hebben 2 tickets naar Costa Rica geboekt, met een tussenlanding in Panama. De rechtstreekse vlucht had ongunstige tijden en was flink duurder, dus met tussenlanding geboekt. Echter konden we er niet direct ruimbagage bijboeken, maar kregen de melding dat dit bij het online inchecken mogelijk was.
    Echter nu het bijna zover is, blijkt dit alleen mogelijk bij het inchecken aan de balie, met daarbij een hoge luchthaventarief. Dit omdat de vlicht van Panama naar Costa Rica door een andere maatschappij wordt uitgevoerd.

    Is dit gebruikelijk? Graag advies.

    mvg Jolanda
     
    BIndair vindt dit leuk.
  2. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Hi Jolanda,
    Wat vertelde KLM je toen je het aan henzelf vroeg?
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ha Jolanda, welkom op het forum.

    je geeft iets te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Met welke maatschappijen vlieg je, hoe is het ticket geboekt, welke maatschappij vliegt het laatste stukje en welke maatschappij heeft je ticket uitgegeven, van welke maatschappij zijn de vluchtnummers, heb je een frequent flyer status, gaat het om een normale koffer.. al die factoren kunnen invloed hebben op je bagageregels. Ik weet overigens niet of met die informatie iemand hier antwoord kan geven, maar zonder die info in ieder geval niet.

    Stel dat het KLM is, dan is het over het algemeen zo dat als je een KLM ticket (beginnend met 074) en een KLM-vluchtnummer (beginnend met KL) hebt, maar een stukje van je route bijvoorbeeld een stuk binnenlands VS met Delta Airlines is, je niet online je bagage kunt boeken, maar je aan de balie alsnog het online bagagetarief betaalt. De bagage wordt dan doorgelabeld en je betaalt één keer je bagagekosten. Maar Delta is lid van de Skyteam-alliantie en heeft codeshares met KLM, en gezien je route vermoed ik dat je KLM met Copa vliegt, waar geen codeshare bestaat. De standaard bagagevrijstelling voor Copa is overigens één stuk incheckbagage, ook op 'light' tickets, dus het zou raar zijn als je daarvoor moet betalen.
     
    Jolletje en FlyRemco vinden dit leuk.
  4. Jolletje

    Jolletje Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Goedemiddag,
    Dank voor jullie waardevolle reacties.
    We vliegen inderdaad met KLM via Panama, dus het laatste stukje met Copa airlines. Echter bij het boeken van de tickets, zo’n half jaar geleden, stond er dat we bij het online inchecken de bagage bij zouden kunnen boeken. Dit blijkt dus niet zo te werken. @arjen05, Wat bedoel je precies met bagage vrijstelling van 1 stuks bagage?
    KLM gaf als reactie dat dit inderdaad alleen bij het inchecken aan de balie mogelijk is, en dat we voor de terugvlucht het tarief van Copa betalen, omdat zij dan het eerste stuk van onze vlicht is. Die eerste maatschappij bepaalt namelijk wat je betaalt. Wat dat is, kon ik niet vinden.
    Maar ik blijf het vreemd vinden.
    Weet iemand of we de koffers nu ook opnieuw moeten inchecken op Panama, of gaan die vanzelf door naar San Jose? Dat hoop ik wel, want we hebben maar 5 kwartier de tijd.
    Alvast dank weer voor jullie hulp.
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Copa Airlines heeft standaard 1 gratis ruimbagage tot 23kg:
    https://www.copaair.com/en/web/us/checked-baggage

    Als je KLM belt, kun je vragen naar je Copa reserveringsnummer. Dat is een andere boekingscode die je op de website van Copa kunt invullen. Als je daar inlogt, krijg je een overzicht dat er ongeveer zo uitziet (screenshot van vlucht die ik binnenkort maak):

    upload_2020-1-15_14-58-7.png

    Het linkje dat eronder staat over de baggage policy, verwijst weer naar de pagina van de link hierboven. Dit screenshot is een boeking op KLM-ticket.

    Wellicht kan iemand anders specifiekere informatie geven op basis van je info, maar het KLM bagagebeleid lijkt van toepassing op jouw boeking, gezien Copa ruimbagage standaard inbegrepen heeft. Dat betekent dat KLM je aan de balie je bagage zou moeten kunnen laten inchecken tegen het online tarief, gezien dat eerder niet mogelijk was. Of het wordt doorgelabeld naar je eindbestemming weet ik niet, maar voor mijn vlucht hierboven (die ik regelmatig maak) kan ik met zekerheid zeggen dat Copa dat wel doet, dus technisch zou het moeten kunnen, mits op één ticket geboekt.
     
  6. Jolletje

    Jolletje Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Super bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga wederom contact met KLM opnemen om het uit te vragen.

    mvg Jolanda
     
  7. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Ik vlieg over een paar maanden ook met Copa op een KLM ticket. Ik heb door in de Copa app mijn boeking op te zoeken met het KLM reserveringsnummer het Copa reserveringsnummer kunnen achterhalen. Met dit reserveringsnummer kon ik vervolgens op de Copa website in mijn boeking komen en stoelen selecteren. Dit gaat wellicht sneller dan KLM bellen.
     
    Jolletje en arjen05 vinden dit leuk.
  8. Jolletje

    Jolletje Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Super! Ik ben gelijk gaan zoeken, maar ik heb alleen een boekingscode van KLM en geen reserveringsnummer. En daarmee lukt het mij niet in te loggen bij Copa.
    Kun je dit misschien nog toelichten? Alvast bedankt.
     
  9. Jolletje

    Jolletje Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Het is inmiddels gelukt. Ingecheckt en stoelen voor de laatste vlucht zijn prima.
    Daarnaast was het wel mogelijk om online bagage bij te boeken, dus de info via de KLM app klopte niet. En ook de prijs dus niet. Was nu €110,- kwijt voor 2 stuks ruimbagage, ipv €130,- wat zij vertelden.
    Bedankt voor jullie hulp en tips.
     
    MoonJ, Eagle en FlyingFonz vinden dit leuk.
  10. Rez

    Rez Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Wij vliegen binnenkort naar Abudhabi met Etihad geboekt bij Klm online, wij kunnen geen koffers bijboeken word verteld dat dit op de luchthaven kan bij etihad balie.Iemand idee wat een koffer kost a 23 kilo (kl3948)
     
  11. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Hoi, leuk dat je je op dit forum meld, stel jezelf ook hier even voor.
    Wellicht kan je hier je vraag vinden: website Etihad - bagage
     

Deel Deze Pagina