Air France komt met nieuwe dochter: Joon

Discussie in 'Nieuws' gestart door ErikBenjamin, 25 sep 2017.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Het hing al een tijdje in de lucht: een nieuwe dochteronderneming voor AirFrance. Eerst met werktitel 'Boost', is vandaag bekend geworden dat het 'Fly Joon' wordt. Positief is natuurlijk dat prijzen starten bij 39 euro voor enkele reis en dat je Flying Blue miles kan sparen (+ Sky Priority / businesslounges). De stijl vind ik persoonlijk he-le-maal niks :) Wat is jullie eerste indruk?
    [​IMG]
    Air France hoopt met witte gympen en gratis smoothies nieuwe doelgroep aan te boren

    Biologisch eten, gratis smoothies en cabinepersoneel op witte gympen moeten jonge Franse reizigers bewegen om straks te gaan vliegen met Joon, de nieuwe dochter van Air France. Maandag vond de officiële presentatie plaats van de nieuwe luchtvaartmaatschappij.

    Achterstand inhalen
    Met Joon wil Air France de achterstand inhalen op goedkopere concurrenten als EasyJet en Ryanair. De maatschappij start op 1 december met vier vluchten binnen Europa, naar Barcelona, Berlijn, Porto en Lissabon. Joon, dat eerst de werknaam Boost droeg, is eveneens bedoeld om te concurreren op de langeafstandsmarkt, waar Air France momenteel op een derde van de routes verlies lijdt. Vanaf het voorjaar van 2018 start Joon met vluchten naar de Seychellen en naar het Braziliaanse Fortaleza.

    Te klein
    De nieuwe maatschappij begint met 140 man cabinepersoneel van Air France. In 2020 moet dat zijn uitgegroeid tot duizendmedewerkers. Joon moet dan beschikken over een vloot van 28 vliegtuigen: 10 Airbus A320- en A321-toestellen en 10 Airbus A340- en A350-toestellen.

    Volgens critici en concurrenten is een vloot van 28 vliegtuigen veel te klein. 'Hoeveel vliegtuigen hebben ze? Twintig? Dertig? Een druppel op een gloeiende plaat', zo stelde Emirates-topman Tim Clark maandag in het FD. 'Als je hethiermee gemunt hebt op partijen als Emirates, dan zeg ik met respect: denk er nog een keer goed over na. Als je niet heel goed weet wat je doet, is dit een fatale stap.’ Ook binnen KLM is veel scepsis over Joon.

    Balans herstellen
    Ceo van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac stelt dat Joon vooral bedoeld is om jonge Franse reizigers aan te trekken. Die vliegen nu niet met Air France, dat een duur imago heeft, ook al is dat volgens Janaillac niet altijd gerechtvaardigd. Met Joon hoopt Janaillac weer groei te realiseren, wat belangrijk is om de balans te herstellen tussen Air France en KLM, dat de afgelopen jaren veel harder is gegroeid dan zijn Franse zustermaatschappij.

    Bronnen:
    - FD.nl
    - Nu.nl
    - AirFrance
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Flying doc en Lionell vinden dit leuk.
  2. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    De stijl vind ik neutraal, ik snap het idee echter niet. Maar ze gaan dus qua bestemmingn vliegen waar KLM/AF ook op vliegt. dus ook concurrentie met de eigen club. En egebruiken ze de winsten van KLM om dit allemaal te regelen? Van de AF winst kom je niet ver haha..
     
  3. Mark_85

    Mark_85 Blue Tier

    Berichten:
    190
    Leuk Bevonden:
    308
    Trofeepunten:
    63
    Kansloze poging, een stel stakende communisten die een semi low cost carrier willen beginnen....
     
    ErikBenjamin vindt dit leuk.
  4. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    In tegenstelling tot de reacties hierboven spreekt het mij wel aan. Een LCC zonder het de cheape look van Wizz Ryan of Easyjet. Eerder fris en jong. Prima dat ook de Skyteam voordelen nog geldig zijn, waarmee Joon al gelijk 3 strepen voor staat op Transavia (het soort lullige net niet hippe broertje)
     
    Denzi, lloydje33, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Kwam deze info nog tegen met wat meer info qua look & feel. Een multi brand strategie is feitelijk niets nieuws onder de zon. Je geeft de consument feitelijk (de illusie dat ze) meer keuze (hebben), waardoor je (hopelijk niet alleen van je eigen) marktaandeel kannibaliseert.

    Persoonlijk vind ik dit soort acties altijd een zwaktebod van de oorspronkelijke bedrijven. Aan de andere kant denk ik dat AF wat moet vanwege de macht van de vakbonden (dan moet ik toch weer altijd denken aan onderstaande beelden).
     

Deel Deze Pagina