Air Europa

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door DutchFrequentFlyer, 18 okt 2014.

  1. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Een kort reisverslag: Op een Spaanse bestemming die niet rechtstreeks door KLM bediend wordt, heb ik gekozen voor een Air Europa codeshare (geboekt via KLM). AMS-CDG-Spanje, was mijn itinerary.

    [​IMG]

    Heenreis
    Ik moet zeggen: ik had eigenlijk nooit eerder iets over air Europa gelezen of gehoord en had daardoor redelijk hoge verwachtingen: ik had gerekend op het service niveau van KLM-AF. Mijn bestemming wordt wel door Transavia aangedaan, maar ik was op zoek naar een airline met een iets hoger serviceniveau en FF-voordelen. Ik was dan ook bereid daar een beetje meer voor te betalen dan ik voor een directe transaviavlucht zou neerleggen. Echter: Vooral dat serviceniveau bleek later vies tegen te vallen.

    Tot en met CDG was de service prima. Mijn vlucht naar Parijs was immers gewoon KLM en de lounge en groundstaff op CDG zijn gewoon van Air France: goede lounch met prima eten en drinken en vriendelijke staf. Keurige scheiding bij de priority boarding en bij security op CDG (ik moest opnieuw door security omdat ik voor 2 uurtjes Parijs in ben gegaan). De tegenvallers begonnen toen Ik mijn stoel wilde wijzigen op de electronische overstap-computer: economy comfort bestaat niet bij Air Europa. Bij het vliegtuig aangekomen bleken we in aardig oud metaal te vliegen dat van binnen muf en slecht onderhouden was, jammer, maar dat kan gebeuren. De staf was niet erg geïnteresseerd en sprak gebrekkig Engels. Er waren echter nog meer tegenvallers: toen ik een biertje bestelde bleek dat ik gewoon 5 euro moest neertikken. Voor eten gold hetzelfde. Iets dat je niet verwacht bij een KLM-partner. (Gelukkig had ik als gierige Nederlander een kleine snack en drankje uit de lounge meegepakt: ik weiger voor eten en drinken te betalen op een airline die dit soort prijzen rekent voor de tickets). Op de luchthaven kwam mijn (priority-checked) koffer als een van de laatste van de band rollen: te overleven, maar wederom een teleurstelling.

    Al met al eerder een easyjet-minus experience (voor een aanzienlijk hogere prijs) dan een Transavia+ experience. Wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.

    Terugreis
    De terugreis met Air Europa was een stuk beter. Hoewel het ook een vliegtuig op leeftijd betrof, was het een stuk minder "muf" dan op de heenvlucht. De cabin crew was aardig en ik had dankzij de tip van @SVDH een mooie EER-seat weten te bemachtigen. Ik blijf me overigens nog steeds verbazen over de prijzen in combinatie met Buy-on-board. Op een aantal bestemmingen prijzen ze zichzelf volgens mij volledig uit de markt. Vliegtuig was ook niet erg vol overigens.

    Mijn connectie op CDG was een drama, omdat mijn vlucht naar Nederland was gecancelled, maar daar had Air Europa niet mee te maken, dus details laat ik weg uit deze report ;).

    Iemand anders ervaringen met Air Europa?
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2014
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Als je op de KLM site boekt wordt wel expliciet vermeldt dat het Buy On Board is bij UX.
     
  3. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Hmm, heb ik niet goed gelezen ben ik bang... Desalniettemin is dat niet erg redelijk voor de prijzen die UX vraagt...
     
  4. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    Hmm, ik ben laatst ook met hun gevlogen. Vliegtuig was oud (E195) maar crew was heel vriendelijk en sprak zelfs vloeiend Duits! Overigens toen op MAD een van de beste priority security check tot nu toe ervaren.
     
  5. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ik vlieg wel eens met ze, inderdaad omdat ze SkyTeam lid zijn en ook Flying Blue als FFP hebben en dus de bijbehorende voordelen. Als je in de lounge zat, dan ben je FB Gold of Plat, en dan kun je zonder extra kosten bij de EER zitten. Kun je bij de incheckbalie regelen.
    Dat het buy-on board is niet optimaal, maar als je het weet is het amper een teleurstelling. Ik pak ook vaak even een snackje extra mee uit de CDG lounge.
    Waar vloog je op? AGP? daar wordt meestal wel een fatsoenlijk toestel ingezet?
     
  6. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Goede tip! Thanks! Ik beperk de hoeveelheid persoonlijke info die ik online zet, dus de bestemming zet ik niet online (Hoewel het er met deze eigenschappen maar een stuk of 4/5 kunnen zijn, dus het niet lastig gokken is.) Toestel was niet om over naar huis te schrijven though ;)
     
  7. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Kleine update over de terugreis gepost!
     
  8. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ik ben in Augustus met mijn dochter met Air Europa naar Malaga geweest.
    Dat stukje van Madrid naar Malaga....was echt grappig. vooral voor mijn dochter die lang is(1.86).
    We dachten echt dat we verrrrrrrrrrr in tijd terug waren;).
     
  9. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Ik vlieg volgend weekend met hen naar Madrid. Ben benieuwd. Heb al geprobeerd op hun site van stoel te wisselen, maar ik geraak niet eens aan mijn boeking, terwijl ze wel opduikt in mijn KLM app...
    Wat zijn EER stoelen trouwens?
     
  10. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Emergency Exit Rows! Succes!
     
    flyerbe vindt dit leuk.
  11. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Lol... OK. Basiskennis! Nu voel ik me een amateur
     
    SVDH vindt dit leuk.
  12. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    :)
     
  13. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Ter mijner verdediging: in business heb je natuurlijk geen EER nodig :p
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  14. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Hahaha. Fair point... Tenzij je een noodlanding in het water maakt natuurlijk ;)
     
    Flying doc en flyerbe vinden dit leuk.
  15. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Mijn UX vluchten zitten erop. Goh, standaard intra-europees reizen. Buy on board pizza was eetbaar maar te klein. Enkele meegesmokkelde cola'tjes uit de lounge zorgden ervoor dat we alvast geen dorst hadden.

    De lounge waar je als Skyteam vlieger terechtkomt in Brussel is trouwens interessant. Er is geen eigen lounge van een ST maatschappij, dus maken ze gebruik van de Diamond Lounge. Deze hebben hun intrek genoemen in de oude tijdelijke Brussels Airlines lounge, waar niets aan veranderd is. Dus heb je daar nog steeds een hele fotomuur met Brussels Airlines toestellen en crew. Waarschijnlijk dat niemand bij Skyteam dit weet... :)
     
    Mike en FlyingDutchman87 vinden dit leuk.
  16. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    image.jpg image.jpg image.jpg


    Van Madrid naar Malaga. Als je een beetje lang bent....bukken
    Ja de pizza's, optijd bestellen want ze nemen niet zoveel pizza's mee. Wel lachen
     
    Tuvalu, kevin990 en flyerbe vinden dit leuk.
  17. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben een keertje geupgraded met Air Europa.....economy was vol, had een stoel helemaal achteraan geboekt....ook mensen naast mij hadden in eerste instantie stoelen helemaal achteraan geboekt...tip voor de volgende keer dus met Air Europa :) Maar goed, het enige verschil is eigenlijk een gratis maaltijd en een drankje :)
     

Deel Deze Pagina