Een kort reisverslag: Op een Spaanse bestemming die niet rechtstreeks door KLM bediend wordt, heb ik gekozen voor een Air Europa codeshare (geboekt via KLM). AMS-CDG-Spanje, was mijn itinerary.
![[IMG]](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Boeing_737-85P_-_Air_Europa_-_EC-JHK_-_LEMD.jpg)
Heenreis
Ik moet zeggen: ik had eigenlijk nooit eerder iets over air Europa gelezen of gehoord en had daardoor redelijk hoge verwachtingen: ik had gerekend op het service niveau van KLM-AF. Mijn bestemming wordt wel door Transavia aangedaan, maar ik was op zoek naar een airline met een iets hoger serviceniveau en FF-voordelen. Ik was dan ook bereid daar een beetje meer voor te betalen dan ik voor een directe transaviavlucht zou neerleggen. Echter: Vooral dat serviceniveau bleek later vies tegen te vallen.
Tot en met CDG was de service prima. Mijn vlucht naar Parijs was immers gewoon KLM en de lounge en groundstaff op CDG zijn gewoon van Air France: goede lounch met prima eten en drinken en vriendelijke staf. Keurige scheiding bij de priority boarding en bij security op CDG (ik moest opnieuw door security omdat ik voor 2 uurtjes Parijs in ben gegaan). De tegenvallers begonnen toen Ik mijn stoel wilde wijzigen op de electronische overstap-computer: economy comfort bestaat niet bij Air Europa. Bij het vliegtuig aangekomen bleken we in aardig oud metaal te vliegen dat van binnen muf en slecht onderhouden was, jammer, maar dat kan gebeuren. De staf was niet erg geïnteresseerd en sprak gebrekkig Engels. Er waren echter nog meer tegenvallers: toen ik een biertje bestelde bleek dat ik gewoon 5 euro moest neertikken. Voor eten gold hetzelfde. Iets dat je niet verwacht bij een KLM-partner. (Gelukkig had ik als gierige Nederlander een kleine snack en drankje uit de lounge meegepakt: ik weiger voor eten en drinken te betalen op een airline die dit soort prijzen rekent voor de tickets). Op de luchthaven kwam mijn (priority-checked) koffer als een van de laatste van de band rollen: te overleven, maar wederom een teleurstelling.
Al met al eerder een easyjet-minus experience (voor een aanzienlijk hogere prijs) dan een Transavia+ experience. Wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar.
Terugreis
De terugreis met Air Europa was een stuk beter. Hoewel het ook een vliegtuig op leeftijd betrof, was het een stuk minder "muf" dan op de heenvlucht. De cabin crew was aardig en ik had dankzij de tip van @SVDH een mooie EER-seat weten te bemachtigen. Ik blijf me overigens nog steeds verbazen over de prijzen in combinatie met Buy-on-board. Op een aantal bestemmingen prijzen ze zichzelf volgens mij volledig uit de markt. Vliegtuig was ook niet erg vol overigens.
Mijn connectie op CDG was een drama, omdat mijn vlucht naar Nederland was gecancelled, maar daar had Air Europa niet mee te maken, dus details laat ik weg uit deze report
.
Iemand anders ervaringen met Air Europa?
Laatst bewerkt: 23 okt 2014