2 Stoelen op zelfde vlucht voor mezelf

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Quinten, 15 aug 2016.

  1. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Hallo!

    Een tijd terug maakte ik een boeking via Priceline.com bij Xiamen Air. In mijn ticket zat een stop-over in Xiamen, maar ivm werkafspraken, kan ik die niet gebruiken en moet ik direct door naar Taipei. Bij Priceline kan ik het ticket niet wijzigen (onwijzigbaar, niet restitueerbaar) en ook Xiamen kan me niet helpen. Tot zover begrijp ik het.
    Xiamen wil geen luchthavenbelastingen terug betalen. Nu heb ik een nieuw (businessclass)ticket gekocht, toevallig op dezelfde heenvlucht als mijn eerdere ticket. En dus heb ik nu 1 eco en 1 business stoel op eenzelfde vlucht. Aangezien ik toch geen geld terugkrijg, wil ik eigenlijk voor beide tickets inchecken - en van beide stoelen miles krijgen. Maar... kan dat? Kan ik bij inchecken zeggen dat ik 2 stoelen heb? Of gaat dat niet lukken?

    Groet!
    Quinten
     
  2. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    je hebt eerder de kans dat je helemaal van de vlucht gehaald wordt. Ik zou hier zelf mee niet spelen
     
    Quinten vindt dit leuk.
  3. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Die kans is het niet waard...
     
  4. Maan

    Maan Guest

    Een beetje overdreven van @high_class.
    Mijn vader en ik hebben de zelfde naam, maar andere middle name.
    Dus als je de eco seat incheckt met Quinten B [achternaam] en jezelf als Quinten [achternaam] gaat er niet veel mis. Natuurlijk kan bij het inchecken er naar gevraagd worden, maar je van de vlucht laten halen gaat een beetje ver.
    Qua miles: ik acht het alleen mogelijk dat je voor 2 verschillende programma's miles kan krijgen, niet twee keer op 1 programma.
     
    Quinten vindt dit leuk.
  5. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Laat ik het gewoon bij incheck voorleggen (bij KLM-balie). Het punt is dat ik natuurlijk ook 2x een instapkaart moet scannen bij boarden. Dus er worden 2 pax geregistreerd maar gaat er maar 1 aan boord. Dan komen ze een hoofd tekort bij natellen. Ik ga het vragen bij check-in!
     
  6. Maan

    Maan Guest

    Oh ja dat was ik even vergeten, je moet idd wel instappen met beide boardingpassen haha :p
     
    Quinten vindt dit leuk.
  7. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ik zou op safe spelen. high_class heeft gelijk.
     
    Quinten vindt dit leuk.
  8. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    De software die veel maatschappijen tegenwoordig gebruiken (weet niet of Xiamen deze ook heeft, Delta en AF/KL in ieder geval wel) kunnen 'zien' dat je twee stoelen hebt op dezelfde vlucht. Oorspronkelijk is dit bedacht toen maatschappijen mensen de optie wilde geven om een extra stoel te boeken voor meer comfort of noodzaak. De software zal de tweede stoel dan flaggen als 'extra seat'. Deze optie is alleen telefonisch te boeken.

    De software ziet ook dat je twee PNR's op een vlucht hebt. Wat er dan meestal gebeurt is dat er bij het inchecken of boarden (OLCI) een van de twee vluchten gecanceld wordt. Het kan ook zo zijn dat je een belletje krijgt van de luchtvaartmaatschappij om te vragen wat er met het tweede ticket moet gebeuren. Als je pech hebt kiest de luchtvaartmaatschappij zelf uit welke van de twee tickets gecancelled wordt.

    Twee keer inchecken op dezelfde vlucht om zodoende dubbele miles te krijgen is voor zover mij bekend is niet mogelijk.
     
    Lionell en Quinten vinden dit leuk.
  9. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Kijk, dat is interessant om te weten. Gelukkig begint mijn businessvlucht met een feeder de dag ervoor én heb ik de vluchten bij verschillende OTA's geboekt. Ik doe voor de eco vlucht geen OLCI en vraag er op de luchthaven pas naar. Ben benieuwd!
     
  10. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb wel eens meegemaakt dat een vader was ingecheckt op een vlucht om een extra stoel voor zijn vrouw en zoon te "reserveren" en vervolgens zelf niet mee ging. Nou die twee werden rustig uit het vliegtuig gehaald en mochten niet meer mee. Het was geloof ik met transavia. Het zelfde heb ik zelf gehad met mijn vader die een vlucht niet mee ging, maar wel in het systeem stond. Veel paniek etc omroepen terwijl hij niet eens ingecheckt had, maar wel in de zelfde boeking als ik stond. :D Moest ik nog gaan uitleggen bij de gate dat die thuis op de bank zat
     
    Melchior vindt dit leuk.
  11. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Wat een spookverhalen! Ik denk dat het wel los zal lopen als ik 1 ticket gebruik en op het andere niet een OLCI doe. Er zijn immers wel meer mensen met dezelfde voor en achternaam en bovendien boekte ik bij 2 verschillende OTA's.
     
  12. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    ook met dezelfde geboortedatum? :D
     
  13. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Hoe ik het lees bedoelt @high_class iets anders dan in @Quinten situatie. In jouw situatie is er 1 reiziger in de PNR. In de voorbeelden die high_class geeft is er sprake van een PNR met meerdere reizigers waarvan er een niet meereist.
    Hoe je het wilt aanpakken, niet inchecken op de 2e PNR en vragen aan de balie, is denk ik de juiste manier.
     
    Quinten vindt dit leuk.
  14. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ik kan me bijna niet voorstellen dat passagiers van boord worden gehaald als er één iemand uit de PNR (of aparte) niet meereist. Je kan bijvoorbeeld ziek zijn of de vlucht niet meer nodig hebben.
    Twee stoelen op dezelfde vlucht hebben voor één persoon kan wel tricky zijn als de airline je visum moet verifiëren of je API. Zo kon een vrouw niet mee met British Airways omdat haar cello geen ESTA had.
     
    Quinten vindt dit leuk.
  15. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Tsjah ik zat er schuinachter en kende de mensen :D Misschien hadden ze een koffer ingecheckt op zijn naam hehehe
     
  16. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Na de spookverhalen van @high_class vandaag gebeld met de uitvoerende airline. Geen enkel probleem om 2x op 1 vlucht geboekt te hebben zolang dat maar op een ander ticketnummer en PNR is. Van de vlucht wordt je echt niet gehaald volgens de medewerkster. Aan de check-in balie vragen of ook op de andere PNR in kan checken kan prima volgens haar. En van een visum-check is ook geen sprake, beide vluchtschema's komen uit in een visavrij land.
     
  17. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Laat even weten hoe het gegaan is. Zelf denk ik niet dat 2x inchecken mogelijk is maar zou erg graag in het ongelijk worden gesteld: handige manier om 2x miles te verdienen :). Erg interessant topic.
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Dan rijst ook de vraag of je frequent flyer programma 2x miles kan toekennnen voor dezelfde vlucht.
     
  19. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ik zorg voor 'n update in november!
     
    HaikoW vindt dit leuk.
  20. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    Dit zou in theorie betekenen dat je jezelf een keer of 10 op dezelfde vlucht kan zetten. Dat zou nog eens een zeer efficiënte en comfortabele segmentenrun op kunnen leveren...

    Mits

     

Deel Deze Pagina