Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    586
    Trofeepunten:
    123
    Grappig: hier is het juist andersom en zijn de prijzen bij KLM richting Zuidoost-Azië bij mij altijd absurd hoog. Dat kan natuurlijk ook aan reisdata en -tijden liggen. AF is standaard goedkoper. Soms zo goedkoop dat het interessant wordt, ondanks de vaak problematische transfer op CDG. Maar december vorig jaar werd het Emirates.

Die 95% klopt. Heeft in Luchtvaartnieuws Magazine gestaan in een vernietigend artikel over de slechte winstgevendheid van KLM.

Laatst bewerkt: 20 jan 2025
  2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    586
    Trofeepunten:
    123
    Nou, net bij het boarden was het duidelijk dat de KLam crew op hospitality training is geweest of een nieuw concept probeerde: breed glimlachend en oog contact makend werd ik verwelkomd. Ze keken me alleen zo lang aan met zo’n genaakte lach dat ik het eerder cringy dan gastvriendelijk vond :D

Wel +1 for trying. Toch nog last van de mist (had gedacht dat het vandaag geen probleem meer zou zijn.

Mijn vlucht is nu inmiddels meer dan een halfuur vertraagd, gaan ze nu nog even het vliegtuig tanken. Daar hebben ze toch inmiddels drie kwartier de tijd voor gehad.

Laatst bewerkt: 20 jan 2025
    michiel1, Amarens en Ruut vinden dit leuk.
  3. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.400
    Trofeepunten:
    508
    @Dan1 je weet dat er ook een manier is om je berichten te bewerken? Onnodig om een soort slowchat-monoloog te creëren zo ;)

4. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.265
    Trofeepunten:
    223
    Interessant nu Trump aangekondigd heeft uit de Green Deal te stappen.

Dit weekend even zitten zoeken naar wat opties voor later dit jaar, maar vanuit WAW komt KL qua prijs pas op de 5e of 6e plaats, met een fors verschil in prijs tov de andere opties. Dan ga ik wel met SAS via CPH als het me 2000 EUR pp scheelt.

Ruut vindt dit leuk.
  5. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    528
    Trofeepunten:
    123
    De teller 'aantal jaren platinum' was even verdwenen uit de KLM & AF app (zelfs op flyingblue.com weg). Inmiddels is 'ie weer terug, voor wie 'm gemist had :).

6. Sandor

Sandor Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.245
    Trofeepunten:
    428
    Ik overweeg in maart nog ITA vluchten om op een geplande werkbestemming te komen. Dit zal mede afhankelijk zijn van of ik dan nog XP kan verdienen. Iemand al iets opgevangen over wanneer ITA mogelijkerwijs Skyteam zal verlaten?

Laatst bewerkt: 22 jan 2025
    Ruut vindt dit leuk.
  7. Thijs84

Thijs84 Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Half maart naar Aruba en Bonaire. Hopelijk in een omgebouwde A330, of bij gebrek aan zo'n toestel vanwege het ombouwen (KLM heeft er nog maar 5) in een vervangd toestel. Dreamliner?

8. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.132
    Trofeepunten:
    223
    De 330-200 heeft nog redelijk nieuwe stoelen maar de -300 is ouwe meuk.
    Vooral het scherm van de IFE vind ik bagger.

Kans dat ze een ander type toestel inzetten is behoorlijk klein.

9. Thijs84

Thijs84 Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Tot nu toe altijd met de -300 op deze route gevlogen. Maar als ze gaan ombouwen, dan moet er toch een ander toestel extra ingezet worden?
    Of zou het ombouwen gedurende regulier onderhoud gebeuren?

10. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    28
    Afgelopen december nog met de A330-300 naar Bonaire gevlogen, inderdaad het IFE systeem is echt oud en stoelen doorgezakt.
    Niet KLM waardig als je het mij vraagt.

Ze gaan de A330 inderdaad ombouwen maar een 787 inzetten zal denk ik niet gebeuren, je zit ook met crew die bijvoorbeeld voor de A330 getraind is maar niet voor de 787 en nog belangrijker beschikbaarheid van piloten is ook een dingetje.

Ik snap overigens nog steeds niet dat ze op deze route niet de 787 inzetten, veel beter toestel voor een vluchtduur van ca. 10h30min en volgens mij ook zuiniger.

Ik zie voorlopig tot eind december 2025 de A330 in het schema staan.
    Overigens voor Curacao gangers, juni 2025 vliegt de A330 ook op Curaçao ipv de 777.

11. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.132
    Trofeepunten:
    223
    Ik snap het wel, veel passagiers maakt het geen bal uit in wat voor een toestel ze vliegen.

Voor de Caraïben betalen ze toch al de hoofdprijs. Ook WBC is vaak vol en dat voor een verouderde business class. KLM maakt hier dankbaar gebruik van.

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    586
    Trofeepunten:
    123
    Net een Reward Ticket geboekt voor mijn gezin en mijzelf (twee volwassenen en twee kinderen) met behulp van de miles overdraft optie. Mij observatie is dat het nog best nieuw is, want de medewerkster van de Platinum Service Line wist er niet echt veel van toen ik haar vroeg naar enkele specifieke voorwaarden. Ze kon me alleen vertellen dat de optie voor het overschrijven van de miles beschikbaar is voor Platinum Elite en hoger. Later meer over de T&C's.

Het boekingsproces verliep vrij vlot, ik had de vluchten die ik wilde al voorgeselecteerd. Zoals de meesten van jullie hier waarschijnlijk al weten, gelden mijn Platinum-voordelen ook voor mijn kinderen (mijn vrouw is al Platinum). Terwijl ik door het betalingsproces werd geleid, deed de CSR zelf wat onderzoek naar mijn specifieke T&C-vragen.

In eerste instantie vertelde ze me dat de overdraft niet meer dan 10% van je miles saldo mocht zijn, maar ze kwam daarop terug en gaf aan dat dit inmiddels achterhaald is en dat het nu niet meer dan 50k was. Mijn andere vraag was uit nieuwsgierigheid: hoeveel tijd heb je om je FB Miles saldo aan te vullen?

Dit is een interessante vraag, want het antwoord was dat je geen beloningsticket kunt boeken/ FB Miles kunt gebruiken voor een betaling totdat je je saldo weer hebt aangevuld. Er zit, zo zei ze, geen tijdslimiet aan. Haar antwoord was 'we bieden dit alleen aan FB Platinum', dus blijkbaar zijn we samen een zeer betrouwbare groep mensen :D

Voor degenen die zich afvragen waarom ik de miles overdraft optie heb gebruikt: Ik had een tekort van ongeveer 10k in mijlen en was bezig ze over te schrijven van mijn Amex Platinum, maar dit proces duurt bij mij op zijn snelst ongeveer 24 uur. Zeker niet 'instant', wat ik wel eens lees op frequent flyer fora :D

Hopelijk helpt dit datapuntje mensen die zich dit afvroegen dan wel in de toekomst naar deze vraag zoeken!

Edit: mijn FB Miles saldo geeft nu een negatief saldo aan.

Laatst bewerkt: 25 jan 2025
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  13. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    28
    Klopt!
    Ik ben nog aan het kijken om WBC naar Bonaire te vliegen maar de A330 kan omzeilen, want wil liever met de 787/777.

Wordt wel een lastig verhaal omdat ik in juni wil gaan en dan de 777 niet op Curaçao vliegt moet ik een andere optie bekijken.

Ruut vindt dit leuk.
  14. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.132
    Trofeepunten:
    223
    Misschien via Bogota, Miami of Panama?

15. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    28
    Ja zit ik ook te kijken, nadeel is dat je dan AMS-BOG-CUR-BON moet doen.
    Zijn geen vluchten naar Bonaire vanaf bovengenoemde bestemmingen m.u.v. Miami.

ppt en Ruut vinden dit leuk.
  16. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.480
    Trofeepunten:
    303
    Ja of economy vliegen, de A330 is echt mijn voorkeur voor economy. Ik snap eigenlijk de mensen die hier posten n.a.v. een upgrade aanbod (op een 777): Ik zat prima op rij 10 (tegenwoordig rij 17) echt niet. Dat is gewoon gaar, heb al meerdere malen de voorste rij gezeten in economy op de 777 en steeds ergerde ik me aan van alles en nog wat door de smalle opstelling. in de A330 heb ik nog nooit een vervelende ervaring gehad in economy. Ik vermijd koste wat het kost een 777 in economy.
    @NLAviation als je veel XP wilt bijeenharken met business, kan je ook eens de andere kant op kijken, met China Eastern kan je voor ongeveer 2000€ bijna alle bestemmingen is Azie aanvliegen in business class. Zelfs nog met vetrek morgen.

ppt, Ruut en FlyingFonz vinden dit leuk.
  17. Thijs84

Thijs84 Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Vind de A330-300 ook niet perse een vervelend toestel. Irriteert mij vooral dat je betaald voor het KLM product maar ondertussen in Economy op doorgezakte stoelen zit, waarvan soms de leuning niet borgt en je een slecht werkend entertainment system hebt.
    Daarom kijk ik ook erg uit naar het ombouwen van de economyclass van deze toestellen.
    Hoop dat ik het geluk heb in een omgebouwd toestel terug te vliegen 19 maart, of een vervangend toestel te krijgen. Heen is 8 maart dus dat zal helemaal te krap zijn.

Laatst bewerkt: 27 jan 2025
    ppt en Ruut vinden dit leuk.
  18. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    965
    Trofeepunten:
    143
    Ik merk juist de laatste tijd dat de persoonlijke touch van KLM crew steeds minder aanwezig is. Wordt als Platinum nooit aangesproken bij naam, of een praatje gemaakt voor de vlucht. Of ik nou in Economy of Premium Comfort zit. Business wel, maar daar krijgt elke passagier een praatje vooraf.

Eergister van BRS - AMS gereisd met iemand die P4L is, zaten op dezelfde boeking. Hij krijgt een flesje water van de stewardess, en ze loopt daarna gelijk weg zonder mij een blik te geven. Vonden mijn reisgenoot en ik erg bijzonder.

Daarentegen bij Air France heb ik steeds betere ervaringen, purser komt meerdere keren op een long haul even langs om te vragen of alles naar wens is, en of hij/zij nog wat kan betekenen. Champagne uit de BC wordt gebracht op een 45 min AMS-CDG vlucht, etc. Omgekeerde wereld t.o.v een paar jaar geleden!

Denk af en toe dat ze niet geloven dat ik met mijn redelijk jonge leeftijd al uit mijzelf Platinum ben, ofzo. :D

FlyingFonz, lloydje33 en ppt vinden dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    586
    Trofeepunten:
    123
    Mei vorig jaar had ik een AF long haul vlucht in economy waar ze maar champagne bleven schenken. “Wilt u niet liever twee glazen hebben?” :D

michiel1, lloydje33, ppt en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.456
    Trofeepunten:
    203
    Dat merk ik ook, maar ook in business kan een praatje er vaak niet meer van af. Begroeten bij naam al helemaal niet. Recent meerdere longhaul business vluchten met KL richting de Antillen gehad waarbij de erkenning ook als ulti echt 0,0 was. Erkenning voor de IPB vrienden en vriendinnen was er uiteraard wel volop.

FlyingFonz en ppt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina