Flying Blue XP Veranderende regels

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 26 sep 2024.

1. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.456
    Trofeepunten:
    558
    Wel het hele topic lezen mensen, de kwalificatiedatum van @TheFlyingMarco was 1 december jongstleden.

Je wordt P4L als je dit jaar voldoende punten hebt en dan gebeurt dat op je kwalificatiedatum, niet random op 16 december.

2. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18

Ging automatisch op de kwalificatie datum.

Wel afgelopen week net als ozzietukker bijna dagelijks een mail dus nu 5x levenslang net als de gevangenisstraffen in de VS :D

Ruut vindt dit leuk.
  3. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Hier geen mails, maar wel automatisch omgezet naar P4L op de kwalificatiedatum. Het systeem functioneert dus.

4. OllieD

OllieD Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    ^^
    Bij mij ook geen mail, maar in de app wel automatisch omgezet naar P4L.
    Benieuwd of ze de P4L huisje nog op zullen sturen.

Boudewijn vindt dit leuk.
  5. silvernaarPFL

silvernaarPFL Newbie

Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    18
    Ik zou per 1/1 naar PFL status gaan alleen is dat niet gebeurd. Ik had tussen 600-900 XP en 8 jaar Platinum. Telefonisch als schriftelijk werd verteld dat ik naar PFL zou gaan maar systeem heeft nu omgezet naar 9 jaar met nog 300 XP zodat ik 31-12-25 kwalificeer voor PFL. Dat is volgens PL servicelijn vaker fout gegaan en zijn er al veel over gebeld. Aan de achterkant gaan ze hier mee aan de slag.

6. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb een soortgelijke vraag gesteld ergens vorig jaar en kreeg dit antwoord:

Bedankt voor uw e-mail betreffende de nieuwe voorwaarden voor het meenemen van XP.

U wilt graag weten wat er met uw 875 XP gaat gebeuren aan het einde van uw periode.

300 XP wordt zoals gewoonlijk van uw teller gehaald voor het behouden van uw status in 2025. Van de 575XP gaan er nog eens 300XP van uw teller af en deze worden direct omgezet in een Platinum for Life jaar. De overige 275XP bent u kwijt, u kunt deze niet meenemen. Het is het beste om te eindigen met 900XP, zodat er 600XP wordt omgezet in 2 jaar Platinum for Life.

Uiteindelijk had ik 925XP aan het einde van het jaar en ben van 8 jaar direct naar P4L gegaan.

Je zou dus zo maar eens pech kunnen hebben.

Laatst bewerkt: 2 jan 2025
  7. Pictor

Pictor Blue Tier

Leuk Bevonden:
    698
    Trofeepunten:
    123
    de juiste volgorde is:
    300XP eraf voor kwalificatie
    300XP eraf voor roll-over
    resterende veelvoud 300XP een jaar PLF erbij
    overschot (dus altijd minder dan 300XP) vervalt

8. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    33
    Wie-o-wie kan mij helpen, ik vlieg zelf (bijna) nooit met KL, maar mijn vader heel vaak voor zaken.

Voor zijn afgelopen kwalificatie jaar had hij 1120XP bij elkaar gesprokkeld.

Nu is dat als volgt aangepakt:
    -300xp voor behouden status
    -300xp voor extra jaar P4L
    -220xp weg volgens de nieuwe regeling

Alleen heeft nu alsnog 300xp op zijn account staan (van vorig kwalificatie jaar!) welke niet meegeteld is voor P4L, wat uiterst zonde is omdat dat nou exact het laatste jaartje is!

Iemand een idee of dit klopt? Of is het wellicht handig dat hij even contact opneemt met Flying Blue? Bedankt :D

9. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    159
    Trofeepunten:
    43
    Ik lees in FB groepen de volgende procedure:
    1. Sinds 1 november 2024 is het nieuwe regime: 300 XP voor 1 extra jaar PFL en 300 XP worden meegenomen naar het volgende jaar. Alles daarboven vervalt.
    2. Één dag voordat het nieuwe jaar van een lid ingaat (dus 31 oktober, 30 november, 31 december, etc.) wordt voor elke 300 XP boven de 600 XP een extra PFL jaar toegekend (dus bij 900+ XP 1 jaar, bij 1200+ XP 2 jaar). Deze regel is tijdelijk t/m oktober 2025.

Bij 1120 XP en 1 januari als ingangsdatum van het nieuwe jaar bij 7 jaar PFL:
    - Op 31/12: 8 jaar PFL
    - Op 1/1: 9 jaar PFL (-300 XP) + Maximaal 300 XP meenemen (van de 820 XP).

Jouw vader hoeft niet meer te vliegen voor PFL, maar zal dat pas op 1-1-2026 worden.

FlyingNelus vindt dit leuk.
  10. Speksnijder

Speksnijder Newbie

Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    13
    Vraag over XP en de evt aangepaste regels
    31-12-24 had ik 547 XP, dus
    01-01-25 nog 247 XP over na de aftrek van 300
    07-01-25 Er 60 XP bijgekregen (Amex Plat).
    Ik had verwacht dat mijn teller nu op 307 zou staan, maar deze staat op 300. Ook geen UXP oid. Ik kan hierover niets vinden op de FB site, daarom hier de vraag hoe dit werkt. Of is er sprake van een fout?

Laatst bewerkt: 8 jan 2025
  11. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.150
    Trofeepunten:
    223
    Ik had verwacht dat ie dan op 7 zou staan. 300 voor Platinum en 7 XP voor surplus.

En als het allemaal AF/KL vluchten waren je UXP op 307...

12. BoomBoom

BoomBoom Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Wat gebeurt er eigenlijk als je P4L hebt bereikt?

Ik zag in de KLM op 1 januari dat ik het had bereikt, na 10 jaar reizen (dus geen shortcuts) en kreeg vandaag pas een mailtje met daarin summier dat ik binnenkort mijn pas en labels zou mogen ontvangen.

Niet dat ik slingers en vuurwerk verwacht, maar iets meer of iets leuks zou wel gepast zijn.

Menno, Amsterdam, Ambtenaruh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. OllieD

OllieD Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Gefeliciteerd!
    Van harte welkom bij Platinum for life!

U bent al voldoende opeenvolgende jaren Platinum-deelnemer en daarom behoudt u nu uw Platinum-voordelen jaar na jaar, ongeacht hoeveel XP u elk jaar verdient. Zo geniet u zowel aan boord als op de grond altijd van een aantal waardevolle voordelen.

Binnenkort ontvangt u uw Flying Blue-kaart en uw bagagelabels.

Ik had toch ook gehoopt op het Flying Blue Platinum for life huis/Paleis op de Dam.
    Maar die lijkt er niet in te zitten.
    Jammer!

Enzo, Amsterdam, Daeni en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Amsterdam

Amsterdam Blue Tier

Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een vraag over sparen van XP bij ITA vluchten. Moet ik dan een KL/AF boekingscode hebben of kan ik gewoon in de ITA app boeken en mijn FB nummer vermelden. Of krijg ik bij dat laatste dan de XP niet en alleen de Miles?

15. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    395
    Trofeepunten:
    63
    Je kan gewoon bij ITA boeken en je FB-nummer opgeven. Soms wordt gespaarde punten en XP's vanzelf zichtbaar bij FB. Als dat na een week nog niet het geval is kan je via de FB site eea claimen.

Amsterdam vindt dit leuk.
  16. Amsterdam

Amsterdam Blue Tier

Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    Ok, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb bijna nooit XP maar zag “goedkope” business class tickets met wat extra segmenten. Wellicht haal ik dan een keer 100XP.

17. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    395
    Trofeepunten:
    63
    AMS-LIN-FCO-xxx levert 56 XP op. Leuk voor een (lang) weekend maar een Italiaanse stad.

Amsterdam vindt dit leuk.
  18. Amsterdam

Amsterdam Blue Tier

Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    Ja die had ik gevonden.

19. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.729
    Trofeepunten:
    523
    Wel op korte termijn vliegen, begin februari wordt waarschijnlijk duidelijk wanneer ITA overgaat naar Star Alliance.

Godenzoon14, Amsterdam en Ruut vinden dit leuk.
  20. WHM

WHM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    346
    Trofeepunten:
    63
    AMS-CDG-TRN is relatief goedkoop met beetje SAF erbij moet je makkelijk 100xp halen met een business class ticket

Amsterdam en Enzo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina