Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ja, eens.

2. Somchai

Somchai Newbie

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    3
    Over loyaliteit gesproken, t valt me op dat niemand hier iets zegt over de plotselinge 10-20% verhoging van Flying Blue miles tickets. Wat vinden jullie daarvan?

3. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ja, bizar. Maar natuurlijk wel te begrijpen/in lijn met de eerder aangekondigde verhoging van de ticket tarieven. Eerste week van 2025 zag ik AMS - AGP voor minder dan 70k in de voorjaarsvakantie en AMS - IAD voor minder dan 160k in de zomervakantie voor een gezin met twee kinderen. Die tickets zitten voor dezelfde data nu ver boven de 180k en 330k. Revenue management is duidelijk teruggekomen van de kerstvakantie.

Wat ik graag zou willen zien is dat de belastingen en luchthaven gelden ook onderdeel zijn van een Awardticket. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat belastingtechnisch wel mag.

4. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    Ja, heb dit ook wel idd, al een paar keer over nagedacht mijn status te laten wat het is en lekker "free agent" te gaan reizen, maar uiteindelijk toch niet 'durven' doorzetten.
    Als je naar een prijs intra Europa kijkt, deze is bijna verdubbeld t.o.v. een aantal jaren geleden, dan denk ik wel eens dat ik gek ben dat ik die prijzen maar blijf betalen..

Eigenlijk blijf ik puur vanwege Europese vluchten maar bij KL/AF hangen, gratis koffer, extra beenruimte etc. is toch wel lekker, buiten Europa neem ik eigenlijk liever andere maatschappijen maar wegens status kies ik toch elke keer weer voor KL/AF of een ST maatschappij.

Dus ja, het is voor mij een dubbel gevoel.

michiel1, cvr, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Somchai

Somchai Newbie

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    3
    Ja dat zou mooi zijn. Ik meen me te herinneren dat dit vroeger, in de periode van Flying Dutchman of zelfs misschien begin van Flying Blue, nog zo was.

Dan1 vindt dit leuk.
  6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Fijn dat ik in ieder geval niet de enige ben die dit gevoel heeft :)

Ik blijf het zeggen: in de periode van COVID heb ik mijn beste KLM-vluchten ooit gehad. Niet zozeer qua prijs, want dat is geen eerlijke vergelijking. Maar de crew was top. Zowel op nagenoeg lege als volle vluchten.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  7. TheRobin

TheRobin Newbie

Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Ik probeer AMS - JNB te boeken met award miles maar het is echt een uitdaging met de matige KLM website. Iemand nog tips?

8. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    Klopt. Was een stuk overzichtelijker toen. 25k miles europa retour ec en ik geloof 35 of 50 voor bc. antillen 75k ec en 125 bc ( ongeveer weet het niet meer precies beetje lang geleden). Met de huidige inflatie in ticketprijzen en deflatie in miles waarde kan je je afvragen of het nog wel nut heeft om te sparen. Ik moet steeds vaker denken aan toen ik Shell zegeltjes spaarde om na maanden trouw sparen de kaart inwisselde voor handdoeken. Die kostten bij de Hema 5 euro per stuk....

michiel1, RobertFB, Ruut en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    764
    Trofeepunten:
    123
    Dat is de spagaat waar veel Europese bedrijven zich nu bevinden. Kijk naar Volkswagen. We willen allemaal goedkope auto’s en dus niet betalen voor duurdere Duitse auto’s (omdat die merken hogere salarissen moeten betalen aan hun personeel) maar als Volkswagen dan fabrieken moet sluiten dan roepen we over Aziatische merken: “they took’r jobs!”.

Singapore Airlines is inderdaad de betere airline ten opzichte van KLM, maar hoeveel is SQ kwijt aan personeelskosten in vergelijking met KLM? Hoe streng is de arbeidsovereenkomst van een SQ stewardess ten opzichte van KLM? Krijgt een SQ medewerker doorbetaald tijdens ziekte? Bouwen zij pensioen op?

KLM is grootverbruiker van de schaarse slots op AMS, de luchthaven die de havengelden dit jaar met 37% verhoogt. 37%! Kijk eens naar de uiteenzetting van jouw ticketprijs en zie hoeveel nu daadwerkelijk naar de airline gaat en hoeveel naar derden (qua belastingen etc.). Je zult versteld staan. Dat AMS de havengelden nu zo verhoogd moet weer compenseren voor het achterstallig onderhoud van de jaren er voor (C-pier, Bagagekelder, nog steeds niet gereed zijnde nieuwe A-pier + terminal enz.)

Voorbeeld van mijn ITA Airways ticket naar Florence welke ik eind 2023 kocht: van de 352 euro die ik betaalde was maar 56 euro voor ITA zelf, de rest was allemaal belasting.

Bestemmingen met weinig concurrentie (Antillen, Suriname, Kaapstad) compenseren weer voor bestemmingen met extreem veel concurrentie (New York, Dublin, Barcelona). Zo houdt KLM (een beetje) het hoofd boven water. Dat er iets bij hen moet veranderen qua efficiency is duidelijk, maar er is geen bedrijfstak met zulke krankzinnige concurrentie als de luchtvaart.

Je kunt ook Flying Blue Platinum blijven door met SkyTeam partners te vliegen. Win-win situatie. Ik vlieg over een paar dagen business class naar Zuid Afrika met Kenya Airways, voor 1750 euro. Daarmee verdien ik meer XP dan met een rechtstreekse KLM vlucht of een Air France vlucht via CDG en bespaar ik de helft qua kosten voor een business class ticket dan wat ik bij KLM kwijt zou zijn.

michiel1, lloydje33, FlyingFonz en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    28
    Ik snap ergens wel de discussie over KLM en Flying Blue.
    Ik ben al wat langere tijd FB Gold, Platinum is voor mij helaas niet haalbaar want dan moet je echt heel veel vliegen en denk voornamelijk voor zakelijke reizigers te halen.

Ik heb de dienstverlening van KLM de afgelopen jaren wel zien afnemen, ook bepaalde service aan boord is minder geworden met name in de BC verwacht je wel wat meer naar wat je betaald.
    Voordeel vind ik wel weer het brede netwerk ''gratis'' bagage en lounge toegang.

De prijzen bij KLM stijgen enorm hard, dit kan ik de airline niet altijd kwalijk nemen maar heeft voornamelijk te maken met het beleid in Nederland/Schiphol.
    Daarnaast kampt KLM met hoge loonkosten en is dit bij andere airlines een stuk lager.
    Ik wil KLM wel loyaal blijven en wil daar best iets meer voor betalen maar als de prijzen een te groot verschil laten zien dan ga ik toch eens verder kijken.

Dan1 en Ruut vinden dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Die spagaat waar veel bedrijven in de EU zich in bevinden is helaas het gevolg van politiek beleid van diezelfde EU en de lidstaten die daarin zitten. Uitzonderingen daargelaten. Of beter gezegd: wanbeleid, want de technocratische benadering van het met op ideologische leest gedreven EU-reguleringen denken macro-economie te bedrijven heeft ervoor gezorgd dat we onze concurrentie positie simpelweg aan het slopen zijn. Denk bijvoorbeeld aan te hoge energiekosten en het veroorzaken van nestcongestie, doordat groene ambities niet aansluiten bij de realiteit van een infrastructuur die daar helemaal nog niet klaar is en we zo snel van fossiele brandstoffen willen afstappen dat we ervoor kiezen om onze eigen inflatie aan te jagen. Maar da's een andere discussie ;)

De vergelijking met SQ is interessant, omdat de kosten van levensonderhoud in Singapore tot 40% hoger zijn dan hier (één van mijn middellange termijn ambities is - al dan niet tijdelijk - met mijn gezin naar Singapore te emigreren). Terwijl een Nederlandse KLM stewardess gemiddeld basissalaris van €2300 per maand verdient en zijn/haar Singaporese collega S$2000 (dat is ± €1400).

De strengheid van een arbeidsovereenkomst is een resultante van de arbeidscultuur en het arbeidsethos. Dat ethos ligt in Singapore vele malen hoger dan in Nederland. Singaporezen (en de expats die daar al dan niet tijdelijk wonen en werken) zijn gewend harder te werken voor een salaris dat lager ligt in sectoren zoals dienstverlening. Terwijl de kosten van levensonderhoud hoger zijn. En SQ is een zeer gewilde werkgever. Met veel betere service dan KLM.

Dus stel: de arbeidsvoorwaarden bij KLM zijn inderdaad stukken beter. Waarom is SQ dan qua service zoveel beter, terwijl het personeel slechtere arbeidsvoorwaarden heeft?

Dat de havengelden in Nederland absurd zijn ben ik volledig met je eens (zie mijn eerdere punt over politiek). Maar als de exact zelfde route met KLM (nota bene met een codeshare op een SQ-vlucht!) meer dan €3k duurder is dan SQ, dan is de keuze voor mij als klant snel gemaakt.

Los van de te hoge havengelden en belastingen (ik ben groot tegenstander van de vliegtaks), zijn de kosten van KLM nog steeds te hoog. Het grootste deel van die kosten zijn personeelskosten, dus moet je als bedrijf ervoor zorgen dat je efficiënter gaat werken en daar wringt de schoen bij KLM. Zonder in al teveel detail treden ben ik bekend met een aantal initiatieven die direct tot meer efficiëntie in de bedrijfsvoeringsoperatie hadden kunnen leiden. De personen die hierbij betrokken waren liepen tegen giga-weerstand aan omdat pogingen tot meer efficiëntie per definitie vijandig benaderd werden door het personeel. Dat is een dodelijke houding voor een commercieel bedrijf. Om nog naar niet te spreken over 'de fusie met AirFrance' en de hoeveelheid inefficiëntie en kosten die dat veroorzaakt. Luchtvaartmagazine had hier in Q4 vorig jaar een prachtig artikel over geschreven.

Laatst bewerkt: 18 jan 2025
  12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Om nog maar niet te spreken van 'die verplichte vega boterham' in economy en de verbazing van het personeel als je daar vriendelijk voor bedankt. Houten bestek voor eten. Ze zijn door aan het slaan met dat verplichte duurzaamheidsgedoe.

13. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.264
    Trofeepunten:
    223
    Waar ik jaren geleden nog als 1e keek naar AFKL voor long haul ben ik daar volledig van afgestapt. Ik kijk nu naar efficiente route en prijs, de balns tussen die beiden bepaald waar ik mijn ticket koop.
    Er blijft een lichte voorkeur voor ST of *A, maar zeker niet beslissend, omdat ik long haul toch alleen maar business vlieg.
    Ik hoef nog mar 320 XP in 2,5 jaar te vliegen voor P4L, dus daar hoef ik het ook niet meer voor te doen. (Ik blijf hopen dat ze de regels niet even snel aan gaan passen)

Short haul zijn het voornamelijk vluchten WAW-AMS en dan heb ik maar 2 keuzes. Vaak wint KL het dan qua prijs van LO. Daarnaast wat vakanties en stedentrips, en dan zit je based in WAW toch wel vast aan *A (gelukkig is mijn vrouw inmiddels van LCCs genezen).

arjen05, FlyingFonz en Dan1 vinden dit leuk.
  14. WackoJay

WackoJay Newbie

Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    13
    Hey,
    Iemand hier al iets meer over vernomen? Is dit al opgelost en zo ja hoe?

Ik heb namelijk dit zelfde probleem, miles staat al maanden op "pending" van Booking.com.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb in het verleden een periode gehad dat het steeds fout ging met het toekennen van Miles via Booking. Tot op het niveau dat ik meerdere keren met de FB Klantenservice contact op moest nemen en de pdf's van de boekingen moest uploaden. Wat daar de grondoorzaak van was is me tot nu toe nooit duidelijk geworden/kon niemand mij vertellen. Worst case kan het tot vijf maanden duren voordat je je FB Miles krijgt bijgeschreven/de transactie volledig voltooid is.

16. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    764
    Trofeepunten:
    123
    Vergeet niet dat SQ altijd een ‘premium’ imago heeft gehad en heeft willen uitstralen. KLM niet. “Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg” is niet voor niets een van onze meest bekende uitspraken. Als KLM zich nu als SQ zou willen voordoen dan zie ik de krantenkoppen al weer staan: “KLM heeft het hoog in de bol!”

KLM experimenteerde laatst op een vlucht van mij van AMS naar CDG met het aanspreken van passagiers. Bij alles wat ze aan me vroegen of zeiden noemden ze mij bij mijn achternaam.

“Wilt u misschien koffie of thee, meneer Blob?”
    “Alstublieft, meneer Blob”
    “Kan ik u nog iets anders inschenken, meneer Blob?”

Dat had ik misschien heel fancy gevonden op een twaalf uur durende vlucht bij SQ, maar ik kreeg er de kriebels van op een vlucht van 45 minuten naar CDG. Daar is snelheid juist geboden om die Wanders bakken hondenvoer uit te delen! Dus het was niet alleen ontzettend inefficiënt, het voelde ook heel geforceerd en nep. Zo aangesproken worden past niet bij KLM. Dus het is ook een stuk perceptie. Kijk wat John de Mol probeerde te doen bij SBS6, van een campingzender een ‘premium’ zender maken. Of wat Blokker probeerde te doen door Sarah-Jessica Parker in te huren. Het werkt niet want het past niet bij het merk.

service en uitstraling is meer dan alleen arbeidsvoorwaarden. Nederlanders zijn al vaak snel ‘gewoon’ geworden met hun baan. Vast contract, vast inkomen, CAO verhoginkje er jaarlijks bij: ik hoef geen stap harder te zetten om hetzelfde salaris te verdienen.

In andere landen zijn die zekerheden ongetwijfeld minder. En als een baan bij SQ gewild is, dan weet een SQ steward(ess) ook dat als hij/zij niet zijn best doet er 20 anderen zijn die wél gemotiveerd zijn om de baan over te nemen. Dat zorgt voor motivatie om altijd 100% te geven, omdat zij wel weten (en ik haat het dat je dat in Nederland veel te weinig ziet) dat zij op dat moment voor hun passagier Singapore Airlines zijn. Ik heb genoeg (sorry dat ik het zeg) lompe huisvrouwen gezien bij KLM die tijdens de landing aan het kakelen waren of hun rooster, maar ook genoeg leuke frisse meiden die van oor tot oor lachten omdat ze zichtbaar blij en trots waren op hun baan bij KLM.

Helemaal eens. Maar dat geldt andersom ongetwijfeld ook vanuit Singapore. Vanaf een hub vliegen met de main carrier is altijd duurder dan met een overstap.

Ben ik weer met je eens. Maar dat is de keerzijde van een goed georganiseerd land als Nederland: aan de ene kant heb je veel rechten en bescherming, maar daardoor heb je (als bedrijf) ook veel minder bewegingsvrijheid om te reorganiseren.

Kijk naar een land als China, met een overheid die 180 graden de andere kant op gaat als die in Nederland. Daar is in amper 15 jaar tijd het hogesnelheidsnetwerk voor treinen gegroeid van 120 kilometer naar 30.000 kilometer. Hier in Nederland steggelen we al (meer dan) 15 jaar over het misschien wel of niet aanleggen van een stukje spoor van Lelystad via Friesland naar Groningen.
    In China is het gewoon: “bewoners bek dicht, we gaan nu bouwen.” Hier in Nederland is het eeuwig steggelen en uiteindelijk een slecht compromis sluiten (of helemaal niets doen en het doorschuiven naar de volgende regering)

Ik zeg niet dat de Chinese manier van regeren beter is, absoluut niet. Verre van zelfs. Maar tussen het polderen van Nederland en het “we pleuren morgen een HSL in uw achtertuin of u nu wilt of niet” zit ongetwijfeld een middenweg wat er voor zou zorgen dat je, met redelijke inachtneming van de huidige werknemersbelangen, een organisatie sneller efficiënt kan maken dan dat wat er nu gebeurt.

KLM’ers moeten zich realiseren dat een airline zich veel sneller moet aanpassen aan veranderingen dan ander bedrijven. De consument kan zijn geld maar 1 keer uitgeven en als je dan inderdaad voor 2000 euro minder business class met SQ kan vliegen dan met KL dan is de loyaliteit van de klant snel vertrokken. Dat moeten die KLM’ers die al (veel te) lang er werken zich realiseren. Vecht voor iedere klant en vecht voor je airline. Ieder bedrijf kan failliet, niets is ‘too big to fail’. Want met de huidige mentaliteit gaat de koninklijke luchtvaartmaatschappij keurig georganiseerd ten onder.

bernard en Dan1 vinden dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Mooi geschreven! Dit verklaart mijns inziens ook precies de reden waarom KLM tijdens de COVID-periode liet zien dat het wél kan. Toen was het crisis en dat zorgde ervoor dat het personeel de figuurlijke ballen uit hun broek liep. Volle vluchten, lege vluchten: het personeel was on point and on top of things.

Overigens trof ik, en de passagier naast mij, eens een handgeschreven kaartje aan op een vlucht van AMS naar WAW waarin we persoonlijk werden verwelkomd als FB Platinum. Bedankt dat u voor KLM vliegt en wij wensen u een fijne vlucht. Dat vind ik oprecht leuk. De (eveneens Nederlander) naast mij keek het kaartje nauwelijks aan, gromde iets, verscheurde het en gooide het in het afvalzakje...

FlyingBlob vindt dit leuk.
  18. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    314
    Trofeepunten:
    63
    Interessante discussie inzake Schiphol en de KLM. Het begint met de politiek die met goede bedoelingen maar naief als een 5 jarig kind denkt dat we als mini landje de wereld gaan redden. Het gevolg is dat Schiphol en KLM zich de markt uit prijzen en Brussel, Dusseldorf en alle andere vliegvelden in de grensregio zich de ballen uit de broek lachen.
    Maar los van de in mijn ogen domme groene agenda van de overheid moet je als Schiphol natuurlijk wel leveren. Prima als je duur bent maar dan moeten de zaken goed op orde zijn en dus niet constant een half uur voor de douane staan, een uur op koffers wachten en de muizen door de gangen zien lopen.
    Zelfde verhaal helaas voor de KLM die zich steeds meer als Air France opstellen en denken hard werken is niet voor ons en als het spannend wordt gaan we staken en anders springt de overheid wel bij. Eens met de beschrijving van mensen in dit topic dat een deel van het personeel van de KLM zich niet lijkt te beseffen dat ze in de service business zitten en dat je uiteindelijk als bedrijf niet een hogere prijs kan vragen voor een inferieur product tov Qatar, Singapore en vele anderen. Prima als je duur bent maar dan moet je wel kwaliteit leveren en dan is een deel van het publiek daar best bereid voor te betalen.
    En uiteindelijk is de (terechte) inschatting denk ik dat wij als passagiers toch niet met onze voeten spreken en gewoon braaf blijven boeken bij KLM en anderen en hiermee is er dus onvoldoende urgentie om te veranderen.

Dan1 vindt dit leuk.
  19. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    De huidige situatie is wel dat de vraag naar tickets nog steeds extreem hoog is. Pilotentekorten, te weinig technisch personeel voor onderhoud en toestellen aan de grond. Alles zit propvol ondanks de constant stijgende prijzen, de tijd dat het lekker rustig was aan boord ligt al heel ver achter ons. Als je in de huidige markt je geld niet kan verdienen gaat er iets goed fout zullen we maar zeggen.

Dan1 vindt dit leuk.
  20. Sandor

Sandor Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.244
    Trofeepunten:
    428
    Precies dit. Volgens mij heb ik recentelijk gelezen dat de capaciteit voor rond de 95% wordt benut. Zelf zou ik ook de prijzen verhogen als de vraag hoog is/blijft. Dat gezegd hebbende, op een aantal routes die ik regelmatig vlieg naar Azië zijn die van AF/KL vaak een van de lagere als ik vervolgens bij ExpertFlyer inlog. Vervolgens komt er nog eens sloot aan toeslagen en belastingen bij, maar dan nog.

Deel Deze Pagina