Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder berichtten we over de beperkte groei die Schiphol de komende jaren nog kan maken. KLM weet echter een goede start te maken begin 2018. Het aantal passagiers bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij steeg met bijna 9% in de eerste maand van dit jaar ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dit laat de maatschappij deze week weten in de vluchtstatistieken.
De groei is welkom voor de luchtvaartcombinatie van Air France en KLM, die respectievelijk 2,5 en 8,7% groeiden afgelopen maand. De groei van het aantal passagiers was met name zichtbaar op bestemmingen binnen Europa (+6%) en Centraal- en Zuid-Amerika (+10%). De totale groei voor beide maatschappijen komt op iets meer dan 4%.
Doordat de capaciteit van KLM iets meer steeg dan het aantal passagiers, ging de bezettingsgraad iets omlaag naar 87,4%. Ook dochtermaatschappij Transavia presteerde sterk met een groei van 12,6% en een bezettingsgraad van 89,5%. Met deze cijfers streeft KLM opnieuw Air France voorbij in groei.
Strategie
Pieter Elbers, CEO van KLM, stelt dat de groeicijfers de succesvolle strategie van KLM bevestigen. Die strategie staat in het teken van een goede samenwerking met partnermaatschappijen en optimale inzet en bezetting van de vloot. Ook voert dat maatschappij regelmatig verbetering door in de service aan boord.
Hop! en Joon
Sinds 2013 vliegt Hop! als goedkopere dochtermaatschappij van Air France. Om de groei van Air France verder te bevorderen is in 2017 een nieuwe dochteronderneming gestart genaamd Joon. Met Joon moet Air France probeert Air France een nieuwe groep reizigers te interesseren. Joon richt zich bijvoorbeeld vooral op werkende jongeren. Dit jaar plant Joon om ten minste vijf intercontinentale routes te vliegen. Er staan acht routes gepland binnen Europa. Specifieke cijfers over de prestaties van Joon zijn nog niet bekendgemaakt.
(Foto: www.KLM.com)
Geef een reactie