Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Europese Commissie (EC) heeft vorige maand een uitbreiding gepubliceerd op de EC261/2004 wetgeving voor passagiersrechten van luchtreizigers. Het document bevat geen nieuwe wetgeving maar verduidelijkt de bestaande regelgeving naar aanleiding van voortschrijdend inzicht en jurisprudentie. Rechtbanken kunnen dit document gebruiken om de regelgeving in rechtzaken beter te interpreteren. In dit artikel lees je een aantal interessante aanvullingen.
Frequentie situaties:
- Multimodale reizen worden niet gedekt. Dit zijn reizen met meerdere transportmethoden zoals trein en vliegtuig onder één contract (boeking). Een voorbeeld is de trein van Antwerpen naar Schiphol onder KLM vluchtnummer om daarna met KLM verder te vliegen.
- Aankomstvertragingen langer dan 3 uur worden voor het bepalen van het bedrag voor compensatie beschouwd als annulering. Indien de vlucht langer dan 3500km naar een luchthaven buiten de EU is, geldt dat de compensatie met 50% verminderd mag worden als de vertraging bij aankomst korter dan 4 uur is. Dit besluit komt voort uit de bekende ‘Sturgeon’ zaak.
- Er wordt nogmaals verduidelijkt dat het recht op assistentie (maaltijden, communicatie, eventueel overnachting) ook geldt in geval van overmacht.
- Voor involuntary denied boarding (IDB) geldt het concept van overmacht niet. Dit betekent dat in geval van IDB een maatschappij altijd verplicht is tot het betalen van compensatie. Voor vertraging of annulering geldt geen verplichting tot compensatie in geval van overmacht.
- Passagiers die worden geweigerd bij een aansluitende vlucht omdat hun eerste vlucht vertraagd was, hebben recht op compensatie op basis van IDB. Dit is vaak het geval bij KLM. Als een inkomende vlucht vertraagd is worden passagiers proactief van de aansluitende vlucht gehaald omdat de maatschappij verwacht dat de passagiers niet meer op tijd zijn. Als passagiers wel op tijd zijn, komen zij in aanmerking voor compensatie volgens IDB. Ik zou in dit geval ook altijd aanraden om snel naar de gate te gaan, ook al ben je offloaded. Is de vlucht nog aan het boarden, maak dan fotografisch bewijs dat je de vlucht had kunnen halen i.e. dat je op tijd bij de gate was voor vertrek.
- Passagiers die een aansluitende vlucht missen op een luchthaven buiten de EU door vertraging op een vlucht vertrekkend uit de EU en daardoor 3 uur of later op de eindbestemming aankomen hebben ook recht op compensatie ongeacht of de maatschappij in de EU gevestigd is of niet. Dit is een belangrijke beslissing! Bijvoorbeeld, je vliegt met Emirates van Amsterdam naar Bangkok via Dubai. De Amsterdam vlucht is vertraagd en je mist de aansluiting naar Bangkok. De vlucht waarop je omgeboekt bent komt later dan 3 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aan. Je komt dan in aanmerking voor compensatie ook al was de vlucht naar Bangkok uitgevoerd door een niet-EU maatschappij en was de vlucht vanuit de EU niet lang genoeg vertraagd. Voorheen had geen rechten bij het vliegen met een niet-EU maatschappij vanuit een niet-lidstaat. Op de terugweg geldt dit overigens niet; dan geldt EU regelgeving pas wanneer je met een EU maatschappij naar de EU vliegt. De EC trekt dus eigenlijk de regelgeving van een vertrek vanuit een lidstaat door naar de plek van aankomst, ook als er een transfer is in een niet-lidstaat. Het valt te bezien hoe airlines hiermee omgaan en hoe dit gehandhaafd gaat worden door rechtbanken. Omdat dit niet-EU maatschappijen zal betreffen zal claimen moeizaam gaan.
- Is je vlucht geannuleerd omdat de inkomende vlucht ook is geannuleerd en ben je omgeboekt op een andere vlucht? Dan geldt dat als IDB en kom je in aanmerking voor compensatie. Bijvoorbeeld: je reist Amsterdam-München met Lufthansa. De inkomende MUC-AMS is geannuleerd en je wordt op de volgende vlucht geplaatst. Dan geldt dit niet als vertraging maar als IDB.
Verduidelijkingen
- Een verandering van vluchtnummer betekent niet noodzakelijk dat de vlucht is geannuleerd. Is een vertraging zo lang dat de vlucht de volgende dag wordt uitgevoerd, dan moet het vluchtnummer gewijzigd worden. Volgens de EC moet per geval bekeken worden of het om een annulering of lange vertraging gaat.
- Als een vlucht wel is opgestegen maar terugkeert naar de plaats van vertrek dan wordt dit beschouwd alsof de vlucht niet heeft plaatsgevonden. De eindbestemming is immers niet bereikt. Voorheen gold de interpretatie dat de vertraging zowel bij aankomst als vertrek moest plaatsvinden. Een vlucht die op tijd vertrokken is maar door terugkeer of uitwijken te laat aankomt zou toen niet officieel vertraagd zijn. Dat is nu dus veranderd.
- Een vlucht die is uitgeweken naar een bestemming die niet de eindbestemming is wordt beschouwd als geannuleerd, tenzij: de passagiers onder ‘vergelijkbare transportomstandigheden’ zo snel mogelijk naar de eindbestemming worden gebracht of wanneer de luchthaven van aankomst ‘dezelfde stad of regio bedient’ als de oorspronkelijke bestemming. In dat geval is de vlucht vertraagd.
- De afstand waarop de categorie van compensatie en vertragingstijd wordt bepaald is de afstand tussen punt van vertrek en de eindbestemming. Stel je vliegt AMS-LHR-JFK en je komt later aan in JFK door vertraging op de AMS-LHR vlucht. Dan geldt een minimale vertraging van 4 uur op basis van de afstand AMS-JFK. De compensatie is dan €600.
- In geval van downgrade geldt compensatie alleen voor de vlucht waarop de downgrade heeft plaatsgevonden. Omdat dit een percentage van de ticketprijs is, wordt deze berekend naar de ratio van afstanden bij meerdere vluchten.
- Er wordt nogmaals benadrukt dat technische mankementen niet onder overmacht vallen. Dit naar aanleiding van de bekende zaak ‘Wallentin-Hermann’.
- Nationale autoriteiten zijn niet verplicht in individuele gevallen compensatie af te dwingen. Hierdoor blijft een gang naar de rechtbank of een claimbureau in geval van een impasse helaas noodzakelijk. De autoriteiten mogen dit wel doen. Helaas kiest de Inspectie Leefomgeving en Transport, in Nederland verantwoordelijk voor handhaving van EC261, er voor dit niet te doen.
Vervolg
Nu deze aanvulling gepubliceerd is zal de komende tijd de EU Passagiersrechten serie weer worden voortgezet.
Somethingsin zegt
> Passagiers die een aansluitende vlucht missen op een luchthaven buiten de EU door vertraging op een vlucht vertrekkend
> uit de EU en daardoor 3 uur of later op de eindbestemming aankomen hebben ook recht op compensatie ongeacht of de
> maatschappij in de EU gevestigd is of niet.
Geldt dit nu wel of niet als de eerste vlucht op tijd was, maar jusit de tweede vlucht vertraagd? Online zoeken geeft daarover niet expliciet duidelijkheid. De casus in de betreffende rechtzaak gaat over het eerste geval, maar de redenering van het hof lijkt algemeen op te gaan voor een vlucht vanuit de EU met een overstap buiten de EU, ongeacht welk deel van de (samengestelde) vlucht vertraagd was.
The Flying Dutchboy zegt
Het lijkt me dat er wel een vertraagde vlucht vanuit een EU-staat aan vooraf moet gaan. Anders is EU-wetgeving bijna niet na te leven.
Ralph zegt
Ik heb vorig maand via de KLM een reis naar Amerika geboekt.
De heen reis was Amsterdam – Los Angelos.
De terugreis was San francisco – AMS.
Dit geboekt bij de KLM online.
De terugvlucht had de KLM ingedeeld in 2 vluchten, namelijk:
San Francisco -> Atlanta. Daarna Atlanta ->Amsterdam. Het eerste gedeelte werd uitgevoerd met een vliegtuig van Delta Airlines (wel met een KL vluchtnummer).
Bij mijn terugreis vertrok het vliegtuig uit San francisco een beetje later, maar moest op de runway wat langer wachten en kwamt ook later aan in Atlanta. Mijn aansluitende vlucht (KLM naar AMS) miste ik dus net.
Hierdoor werd ik ingedeeld in een vlucht dat bijna 24 uur later vertrok.
Ik miste hierdoor een werkdag en had additionele parkeerkosten.
————————————————-
————————————————-
Ik heb toen een claim ingediend bij de KLM.
————————————————-
Respons KLM:
Hartelijk dank voor uw e-mail. Graag laat ik u weten dat Air France en KLM Customer Care correspondentie voor Delta Air Lines in Europa behandelen.
Het spijt mij dat uw vlucht KL 5007 van San Francisco naar Atlanta op 28 maart 2018 vertraagd is aangekomen. Ik begrijp dat het erg vervelend was en bied u hiervoor mijn excuses aan. Helaas kan ik u geen compensatie bieden voor de vertraging. Hieronder licht ik het graag toe.
Uw compensatieverzoek
Vlucht KL 5007 werd uitgevoerd door Delta met vluchtnummer DL 917. De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken wanneer een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen die deel uitmaken van de Europese Gemeenschap. Delta Air Lines is geen communautaire luchtvaartmaatschappij en ik moet u helaas melden dat de bovengenoemde verordening om deze reden niet van toepassing is.
The Flying Dutchboy zegt
KLM heeft gelijk. Misschien kan je via je reisverzekering of creditcard nog een vergoeding krijgen.
Harry zegt
Heeft de KLM gelijk? Ik zou zeggen: ticket geboekt bij KLM. KLM dient verantwoordelijkheid te nemen. Dat zij de vlucht onderbrengen bij Delta is niet probleem van Ralph. Dus de eerste zin waar gesteld wordt dat KLM de correspondentie van Delta behandelt is dus al onjuist. Ralph spreekt KLM aan en niet Delta.
Ik zit momenteel in identieke situatie. (met andere bestemmingen) Met verschil dat het 2e deel van vlucht geannuleerd is ivm onderhoud. Mij lijkt de case duidelijk: ticket gekocht bij KLM, besluit van KLM om ons op Delta vlucht onder te brengen, reden annuleren is onderhoud.
Echter, ik heb een identieke tekst ontvangen. Nergens recht op maar uit coulance krijg ik wel een vergoeding. Wat op zich al vreemd overkomt.
Bij mij blijft knagen dat KLM dus door alles bij Delta onder te brengen, heel makkelijk dit soort claims ontwijkt. Gevalletje wel de lusten (commercieel gewin van de samenwerking) maar niet de lasten….