Etihad A380 vloot waarschijnlijk voorgoed aan de kant2 min leestijd

Etihad, A380

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Etihad gaat hoogstwaarschijnlijk alle Airbus A380 toestellen met pensioen sturen. Na de uitbraak van de pandemie is de vraag naar vliegtickets behoorlijk afgenomen. De A380 wordt daardoor gezien als een te groot toestel om in te zetten. Vorig jaar stuurde Air France al alle A380 toestellen met pensioen. Ook Lufthansa volgde deze trend terwijl Qatar Airways en Singapore Airlines een deel van de A380 vloot voorgoed aan de kant zetten.

Hoogstwaarschijnlijk alle Etihad A380’s met pensioen

Het ziet ernaar uit dat Etihad de trend van Air France en Lufthansa zal volgen. Op dit moment staat de hele Etihad A380 vloot al een jaar aan de grond. Etihad heeft op dit moment 10 van deze super-jumbo’s in de vloot met een gemiddelde leeftijd van slechts 5 jaar oud. Het eerste toestel werd eind 2014 geleverd, terwijl het jongste toestel in 2017 in gebruik werd genomen. Het ziet er helaas naar uit dat aan dit mooie sprookje een einde komt. De CEO van Etihad, Tony Douglas, gaf in een interview aan dat de gehele A380 vloot hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal worden ingezet.

De eerste A380 van Etihad werd in 2014 geleverd.

Er moet dus eigenlijk wel een wonder gebeuren voordat Etihad het grootste toestel ter wereld weer in kan zetten. Etihad staat bekend om de populaire first class apartments op het bovendek van de A380. Mocht Etihad deze toestellen nu voorgoed met pensioen sturen, betekent dit nog niet het einde van first class bij de maatschappij. Etihad biedt namelijk ook op zowel de A330 als de Boeing 787 Dreamliner een first class aan. Echter niet in de vorm van apartments zoals op de A380.

Conclusie

Door de pandemie is de vraag naar vliegtickets de afgelopen 12 maanden sterk afgenomen. Veel luchtvaartmaatschappijen moeten daardoor drastische beslissingen nemen. De A380 wordt nu net als de Boeing 747 gezien als een groot en overbodig toestel dat niet thuishoort in 2021. Etihad volgt daarom de trend van bijvoorbeeld Air France en Lufthansa en zet daarmee hoogstwaarschijnlijk alle A380 toestellen voorgoed aan de kant.

Uitgelichte afbeelding: eigen werk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *