Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Op de Dubai Airshow presenteerde Emirates afgelopen zondag het resultaat van 4 jaar design; de nieuwe First Class Suites voor de Boeing 777 vloot. De maatschappij noemt de nieuwe cabine een ‘game changer’ in het topsegment waarvoor, volgens Emirates President Sir Tim Clark, zeker nog voldoende vraag is. In het ontwerp is samenwerkt met onder andere Mercedes-Benz. Insideflyer was aanwezig bij de lancering en testte als één van de eersten zelf de Suites.
Game changer
Voordat Sir Tim Clark uitweidde over de features van de nieuwe First Class Suite werd een filmpje getoond met een teaser. Voormalig Topgear presentator Jeremy Clarkson is het gezicht van de wereldwijde advertentiecampagne omtrent de nieuwe stoel. Clark omschreef zijn landgenoot: “You may not like him, but he is impactful.”
Het was al langer bekend dat het format van de Suites flink toe ging nemen. De huidige First Class op de 777 heeft 8 Suites in 1-2-1 opstelling. In de nieuwe cabine zijn dat er maar 6, in 1-1-1 opstelling. Hiermee kan het oppervlak toenemen tot 40 vierkante voet. Daarnaast zijn de nieuwe Suite van vloer tot plafond afgeschermd. Bij de ‘oude’ Suites was er wel een schuifdeur, maar deze reikte niet tot het plafond. Versoepelde regelgeving omtrent zichtbaarheid van de passagiers en vluchtweg in een evacuatie maakte dit mogelijk, aldus Sir Tim.
Passagiers kunnen dus kiezen voor complete privacy. Voor service is het niet eens nodig om de deuren te openen. De cabine crew kan food & beverage serveren door een luik in het zijpaneel. Hoe de crew daarvoor met de passagiers communiceert? Hiervoor is een live videoverbinding met de galley geïntroduceerd. Met een druk op de knop kunnen First Class passagiers een soort Skype verbinding starten. De traytable schuift onder het paneel voor de stoel vandaan en meet 29 bij 19 inches. Zo is er meer dan genoeg ruimte om te dineren of te werken.
In de zijkant van de suite is er genoeg ruimte om kleding op te hangen. Daarnaast zijn er verschillende opbergruimtes.
Het imposante entertainment scherm is een 32 inch, full HD touchscreen. Naast het touchscreen is deze ook te bedienen met een apart, 13 inch, draadloos scherm. Er is verder een powerport, dubbele USB-oplader en HDMI- en USB-C port.
Van stoel tot bed
Na de presentatie van de nieuwe Suites Class van Singapore Airlines, die een stoel en apart bed biedt, was het afwachten wat Emirates zou bieden. Bij de maatschappij uit Dubai blijft de stoel in een bed veranderen; er is dus geen losstaand bed met volwaardig matras. Om optimaal gebruik te maken van de ruimte in de Suite wordt er wel gebruik gemaakt van een nieuw systeem waarin de stoel/bed zijwaards kan bewegen. In de bedmode van 78 inch zit de stoel vlak tegen de wand bij het raam aan, waardoor er meer ruimte is tussen het bed en de deur. Hier kunnen passagiers zich dan bijvoorbeeld omkleden in de pyjama’s die Emirates aanbiedt.
De stoel is met leer bekleed en biedt een ‘zero gravity’ ervaring geïnspireerd door NASA. Het is alsof je in de stoel zweeft, aldus Emirates.
Virtual Windows
De meest bijzondere feature in de nieuwe First Class Suites zijn de zogenoemde ‘virtual windows’ in de center seats. In de wand zijn, net als in de Suites aan de zijkant, ramen ingebouwd. Maar in plaats van naar buiten te kijken wordt hier het buitenaanzicht op geprojecteerd. Camera’s in de zijkant van de romp maken het mogelijk dat je in een middle seat toch naar buiten kan kijken. Volgens Sir Tim is het, met HD technologie, zelfs duidelijker dan zelf naar buiten kijken! Passagiers in de middenstoel kunnen overigens zelf kiezen welke kan van het vliegtuig geprojecteerd wordt op hun raam. De ingang van de middenstoel in rij één is namelijk aan de linkerkant, terwijl die van rij twee aan het rechter gangpad is.
Andere features
In samenwerking met Mercedes-Benz heeft Emirates voor verschillende features inspiratie uit de S-klasse gehaald. Zo zijn er high tech controlepanelen om de functies van de Suite te bedienen. Zo is zelfs de temperatuur individueel instelbaar. Per Suite kan de passagier kiezen uit verschillende soorten (kleur)verlichting en de temperatuur instellen. Passagiers ontvangen een noise-cancelling headphone van Bowers & Wilkins. Deze fabrikant maakt normaal gesproken geen koptelefoons met geluidsreductie, maar heeft speciaal voor Emirates een nieuwe variant ontworpen.
Verdere items omvatten een amenity kit van Bulgari, hydraterende pyjama’s, leren notitieblok en Byredo cosmetica in het console en zelfs een verrekijker in de raamsuites. Daarnaast is er de welbekende minibar.
Eerste bestemmingen; Brussel en Genève
Met nog maar één Boeing 777 met de nieuwe First Class Suite kan Emirates nog maar beperkte steden aanvliegen. Brussel en Genève krijgen vanaf 1 december de primeur. Dit zijn 2 premium markten waar nog geen A380 ingezet wordt. Na deze Europese steden, wanneer de maatschappij meer 777’s heeft ontvangen met het nieuwe product, volgt Chicago. Daarna zal Emirates kijken of het naar overige ultra-longhaul bestemmingen kan vliegen met de nieuwe cabine. Er worden echter maar 10 nieuwe Boeing 777’s geleverd met deze First Class. Voor bestaande triples wordt later gekeken of een retrofit mogelijk is. Dit betekent dus wel dat maar een klein deel van de 777 bestemmingen de nieuwe First Class te zien krijgt, en de langste vluchten zullen nog verder moeten wachten.
Voor vluchten naar Amsterdam gebruikt Emirates op beide dagelijkse vluchten een Airbus A380. Er zijn nog geen concrete plannen om de cabines in dit vliegtuig in de nabije toekomst te vernieuwen.
Emirates presenteerde ook een vernieuwde Business en Economy Class. Een fotoverslag van deze cabines lees je hier (klik).
kprrr zegt
Eten dat je door een luikje kan ontvangen, in plaats van een suite heeft het dan meer weg van een gevangenis.