Mijn elite status doelen voor 2018

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

We zitten momenteel alweer in april 2018 en veel van ons zijn alweer flink bezig met het behalen van elite status. Zelf heb ik dit jaar alweer een paar tripjes gemaakt, maar wat nog komen gaat is zoveel meer! Ruim drie jaar geleden ontdekte ik Inside Flyer (toen nog ikvliegveel.nl) en heb ik veel artikels gezien over het behalen van elite status. In dit artikel wil ik daarom ook zelf mijn verhaal doen welke doelen ik heb wat betreft airline en hotel elite statussen voor het einde van dit jaar.

Terugblik op 2017

2017 was in vergelijking tot 2016 voor mij een rustig jaar wat betreft vliegen. Het zal je misschien verbazen, maar ik behaalde vorig jaar geen enkele airline elite status! Ik was AAdvantage Platinum vanaf 2015 en deze status heb ik in 2016 gematcht naar MileagePlus Premier Gold. Uiteindelijk vloog ik in 2017 zowel met Oneworld als Star Alliance waardoor ik niet genoeg kwalificatie miles verdiende om mij te herkwalificeren. Ik vloog wel veel met Star Alliance, alleen ontbraken mij 4 vluchten met United die je nodig hebt om elite status te verkrijgen. Hierdoor ging ik 2018 in zonder airline elite status. Gelukkig kon ik tijdens mijn eerste trips soms wel de lounge in, omdat ik ofwel betaalde, ofwel samen reisde met iemand anders die status had. En geloof me, als je al die elite voordelen, zoals lounge toegang, priority boarding en upgrades gewend bent, ga je ze gewoon missen en er zelfs voor betalen!

elite status, American Airlines, status
Ook bij American Airlines had ik geen elite status meer.

Wat betreft hotel elite status was ik al Accor Platinum vanaf 2015. Die status heb ik in 2016 gematcht naar Hilton Diamond. Vanaf 31 maart dit jaar werd deze status gedowngraded naar Hilton Silver. Doordat ik MileagePlus Premier Gold was in 2016, kreeg ik ook Marriott Gold Elite status. Deze status werd direct na 31 januari dit jaar gedowngraded naar Mariott Silver Elite. Door de veranderingen bij Accor, werd mijn Platinum status gedowngraded naar Accor Gold.

Airline Elite Status Voor Dit Jaar

Als het nu toeval is of niet, bijna al mijn betaalde vluchten voor dit jaar zijn met Star Alliance. Hierdoor had ik eind maart alweer MileagePlus Silver status behaald. Volgens mijn berekeningen behaal ik voor 1 juli nog Premier Gold. Later dit jaar heb ik nog een paar events staan in Amerika en dat was voor mij een aanleiding om als doel mijn eerste top tier status te behalen: MileagePlus Premier 1K. Buiten het feit dat ik 11 keer de miles per gespendeerde dollar krijg op vluchten met United, krijg ik ook 100% bonus miles op veel Star Alliance partner vluchten. Daarnaast krijg ik nog 6 Global Premier Upgrades en 4 Regional Premier Upgrades. Deze kan ik ook gebruiken op vluchten met Polaris die zeker op mijn lijstje staat. Hoe ik precies mijn 1K status wil bereiken weet ik nog niet. Stiekem hoop ik op een mooie business class deal met een maatschappij van de Lufthansa Group. Daar krijg je namelijk 200 PQM’s bij MileagePlus, dus dat tikt lekker aan.

premier 1k, united, mileageplus, global premier upgrades
Als Premier 1K lid krijg je 6 Global Premier Upgrades.

Hotel Elite Status Voor Dit Jaar

Wat betreft hotel elite status ben ik al verzekerd van Marriott Gold Elite, omdat ik vanaf eind juni ook MileagePlus Premier Gold status heb. Marriott Gold Elite status is als je het mij vraagt een hele waardevolle elite status in de hotelwereld. In tegenstelling tot Hilton Gold, krijg je namelijk met Marriott Gold Elite wel toegang tot suite upgrades. Bovendien ben je altijd verzekerd van lounge toegang.

mileageplus, elite, Marriott, status
Met MileagePlus Premier Gold status krijg je ook Marriott Gold Elite status.

Ik heb dit jaar al een mooi aantal stays en nachten bij Hilton doorgebracht en ben zeker verzekerd van Hilton Silver voor volgend jaar. Ik denk dat ik Gold wel zal behalen, maar Diamond weet ik nog niet. Ik ga zeker nog een paar mooie redemptions maken met mijn punten in Maleisië en Egypte en gelukkig tellen reward nachten ook mooi mee. Bovendien is Hilton Honors sinds een tijdje overgestapt op Rollover nights waardoor elite status sneller wordt behaald. Door de wijzigingen van Accor ben ik eigenlijk helemaal gestopt met overnachtingen bij Accorhotels. Ik richt mij liever op Hilton en Marriott, zeker met de merger met SPG wordt Marriott de grootste hotelketen ter wereld!

spa, Marriott, merger, hotelketen
Door de merger van Marriott en SPG wordt Marriott de grootste hotelketen ter wereld.

Conclusie

Mijn doel voor het einde van dit jaar is het behalen van MileagePlus Premier 1K status. Doordat ik MileagePlus Premier Gold ben, krijg ik automatisch ook Marriott Gold Elite status. Daardoor neemt mijn moed af om me te kwalificeren voor Hilton Diamond. En als je het mij vraag is Marriott Gold Elite met gratis ontbijt en lounge toegang en upgrades naar suites waardevoller dan Hilton Diamond.

Wat vind jij van mijn elite status plannen? En wat zijn jouw eigen doelen wat betreft het behalen van elite status? Laat het hieronder weten in de comments of breng een bezoekje aan ons forum, we zijn zeker benieuwd!

Reacties

  1. Richard zegt

    Handhaven flying blue gold en A-club gold. Beide zijn zo goed als binnen dus wellicht zit er nog meer in alhoewel flying blue platinum echt te hoog gegrepen lijkt

  2. Jack zegt

    Handhaven FB Platinum is vanaf 1 april nog eenvoudiger voor mij geworden. Indien je binnen Europa vijf Bizz retour vluchten boekt via CDG, dus 20 medium segmenten, heb je de 300 XP ( nodig voor Platinum status) binnen. Deze ontwikkeling vind ik redelijk verdacht. De voordelen van Platinum op Gold zijn nu al marginaal. Ik vermoed dat op termijn de Perks van Gold en Platinum worden gedowngrade en Ultimate ‘the New Platinum’ zal zijn.

    • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

      Dat zou best wel eens kunnen. In verhouding met de Amerikaanse frequent flyer programma’s heeft Flying Blue eigenlijk maar 3 elite niveaus, Silver, Gold en Platinum. Ultimate zou je dan kunnen vergelijken met Delta Diamond aangezien de vereisten daarvoor veel hoger liggen dan Flying Blue Platinum op dit moment. En daarvoor ook al 70K miles in plaats van 125K miles bij Delta Diamond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *