Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deze week hebben zich maar liefst drie nieuwe treinaanbieders gemeld voor internationale treinverbindingen vanuit Amsterdam. Het gaat om routes naar onder meer Parijs, Londen, Frankfurt en Basel. Sommige aanbieders willen volgend jaar al starten, terwijl anderen nog tot eind 2027 nodig hebben voor het verkrijgen van materieel en de benodigde vergunningen. Eerder schreven we ook al dat de European Sleeper treindienst verbindingen met Dresden en Praag aanbiedt vanuit Amsterdam.
Internationale treinverbindingen
Alhoewel sommigen nog steeds zweren bij het vliegtuig wordt reizen per trein steeds populairder. Vooral nu er meer snelle internationale verbindingen komen. Naast NS International en Eurostar is ook European Sleeper is een van de aanbieders die inmiddels diverse nieuwe verbindingen heeft opgezet.
De crux voor het internationale treinverkeer zit in directe en snelle verbindingen. De tijd die gewonnen wordt ten opzichte van het vliegtuig bij het boarden wordt vaak weer tenietgedaan door overstappen en langzame treinen. Het is dan ook belangrijk dat de verbindingen snel zijn. Daarnaast speelt uiteraard ook de prijs een rol. En alhoewel vliegtickets duurder worden zijn treintickets ook vaak nog steeds erg duur. Maar met de toenemende concurrentie zal de prijs waarschijnlijk dalen, wat het internationale treinverkeer weer toegankelijker maakt.
Heurotrain naar Parijs en Londen
De nieuwe treinaanbieder Heurotrain wil uitgebreide verbindingen op gaan zetten tussen Amsterdam, Brussel, Parijs en Londen. De hogesnelheidstrein moet ook gaan stoppen op Schiphol en Rotterdam Centraal. Heurotrain denkt ook aan verbindingen met Groningen, Assen, Zwolle en Almere.
Het plan is om uiteindelijk tot 16 keer per dag op de route Groningen-Amsterdam-Parijs te gaan rijden. Voor de route Amsterdam-Londen is het voornemen om 15 keer per dag te gaan rijden. Een hoge frequentie dus. De voorlopige dienstregeling is ook al bekendgemaakt. Zo duurt de rit van Amsterdam naar Londen zo’n 4 uur en naar Parijs een kleine 2,5 uur. Er is nog niets bekend over de ticketprijzen. Het is overigens nog wel even wachten totdat Heurotrain daadwerkelijk gaat rijden, de planning is nu dat de eerste trein in december 2027 vertrekt.
Heurotrain is al druk bezig met het aanvragen van allerlei vergunningen. Zo kwam deze week de aanvraag binnen bij de Autoriteit Consument & Markt. De ACM zal zich buigen over het concurrentievraagstuk voor het Nederlandse deel van de treinverbindingen. De huidige aanbieders mogen volgens de regels namelijk geen extra concurrentie krijgen op het binnenlandse spoor.
Qbuzz naar Frankfurt
Heurotrain is niet de enige die deze week bij de autoriteiten bekend heeft gemaakt met nieuwe internationale treinverbindingen te komen. Zo wil Qbuzz gaan rijden van Amsterdam naar Frankfurt. Op de routes naar Londen en Parijs zijn al meerdere partijen actief. Maar op de route Amsterdam-Frankrijk rijdt op dit moment alleen nog NS International/ICE.
Qbuzz wil tot 6 keer per dag tussen beide steden gaan rijden. De stops zijn hetzelfde als de verbinding die NS International/ICE aanbiedt. In Nederland gaat het om Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. In Duitsland stopt de trein ook in Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Siegburg/Bonn en de luchthaven van Frankfurt. De trein stopt dus niet op Schiphol of Rotterdam Centraal.
Flywise naar Berlijn, Basel en Parijs
Het zal druk gaan worden op het spoor de komende jaren. Er is namelijk nog een partij die zich bij de ACM heeft gemeld met de ambitie om extra treinverbindingen op te zetten. Flywise is op dit moment al actief met nachttreinen. Maar daar moeten vanaf volgend jaar al extra verbindingen bij gaan komen van Amsterdam naar Berlijn, Basel en Parijs. Flywise wil eenmaal per dag naar Berlijn en Parijs gaan rijden. En er komt ook driemaal per dag een verbinding met Basel.
Heel snel zij de verbindingen helaas niet. Zo doet de trein van Amsterdam naar Parijs er bijna 8 uur over. Flywise rijdt dan op de genoemde trajecten ook niet met hogesnelheidstreinen.
Van Gooiland zegt
Heurotrain, Qbuzz en Flywise zijn rare kwiebus namen die erg veel vertrouwen wekken. Nadat ze allemaal ergens treintjes gekocht hebben gaan ze hun uiterste best doen om het treinverkeer op het overbelaste spoor helemaal vast te laten lopen.
Die ICE boemel naar Frankfurt is net zo snel als Locomotion No. 1, maar lang niet zo betrouwbaar. Maar wie weet, zo’n kwiebus treintje doet het misschien wel stukken beter.