Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Meer van deze trip:
– Trip Introductie: Punten inwisselen in India
– Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi)
– Hilton Al Ain
– Emirates First Class lounge Dubai
– Emirates First Class naar Koeweit
– Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island
– DoubleTree Agra (dit artikel)
Toen ik ongeveer een jaar geleden mijn reis naar India vastlegde, wist ik dat ik ook een bezoek wilde brengen aan de stad Agra, de plaats van de legendarische Taj Mahal. Bij het uitzoeken van hotels, twijfelde ik heel erg wat ik zou boeken: het leek me leuk om in iets ‘lokaals’ te verblijven, maar het was uiteraard ook de uitgelezen kans om bij een van de grote hotelketens voor weinig geld van mijn loyalty elite-status gebruik te maken. Ik besloot in eerste instantie voor de lokale optie te gaan, maar toen ik een week voor vertrek hoorde dat er een DoubleTree-hotel in Agra geopend was, kon ik het niet laten om mijn reservering te wijzigen en voor een hele schappelijk 4.000 Hilton-punten plus een bijbetaling van ongeveer 15 euro per nacht in het DoubleTree Agra te verblijven.
Aankomst en Check-In
Omdat het hele vliegveld van Abu Dhabi plat lag door zeer dichte mist, liep ik 3 dagen vertraging op in mijn reisschema. In eerste instantie zou ik van Abu Dhabi naar Delhi vliegen, daar drie dagen verblijven en met de trein naar Agra reizen. Omdat ik drie dagen later aankwam, ging dat dus niet door. Na mijn opties afgewogen te hebben, besloot ik rechtstreeks een taxi te nemen vanaf Delhi Indira Gandhi Airport, een rit van ruim 4 uur die met 60 euro redelijk geprijsd was. Rond een uur of 9 ’s avonds kwam ik uiteindelijk aan en na een paar telefoontjes gepleegd te hebben, wist mijn taxichauffeur het hotel te vinden. Na de chaos en drukte die ik overal had gezien vanuit de taxi, deed het DoubleTree Agra aan als een oase van rust. Bij de ingang moest mijn tas door een scanner en werd ik zelf even gecontroleerd voordat ik door mocht lopen naar de lobby. De lobby deed modern, gloednieuw en brandschoon aan.
Voor ik het wist, was mijn koffer al van me afgenomen en werd ik verzocht om plaats te nemen op een van de banken in de lobby. Ik gaf mijn paspoort en Hilton Hhonors Gold-kaart af en terwijl ik een verfrissend welkomstdrankje kreeg (en opvallend genoeg niet een signature chocolate-chip cookie…), werd de check-inprocedure aan de balie uitgevoerd. Binnen een paar minuten was alles geregeld (gek genoeg was er geen credit card-deposit nodig) en kwam de vriendelijke receptionist, waar ik eerder mee gemaild had om mijn latere aankomst door te geven, mij mijn kamersleutel brengen.
Ik had een upgrade gekregen naar een Deluxe Room met uitzicht op de Taj Mahal. Er werd bijgezegd dat ze helaas geen suite-upgrade konden geven omdat de verdieping met suites nog niet geopend was… Ik ging met de lift naar de tweede verdieping en liep richting mijn kamer. Het hele hotel deed nieuw en schoon aan en was ruim opgezet met overal zithoeken.
King Deluxe Room
Ook mijn kamer deed nieuw en schoon aan. Hij was prima van formaat, maar niet overdreven groot. De King Deluxe Room bestond uit een heerlijk groot, zacht kingsize bed, een bureau en een kleine bank.
Op de tafel bij de bank lag een welkomstbrief, wat fruit en wat zoetigheden als welkomstcadeautje voor een Gold-member. In de welkomstbrief stond uitgelegd dat nog niet alle faciliteiten open waren omdat het een nieuw hotel was – daarover zometeen meer.
Het bureau in de kamer had een erg comfortabele stoel – wat erg fijn was omdat ik er een aantal uur aan de telefoon heb gezeten om wat zaken te regelen met Etihad en mijn reisverzekering in verband met de geannuleerde vluchten en mijn verdwenen bagage.
Er was ook flink veel kastruimte (die ik niet nodig had, omdat ik immers geen bagage meer had (bedankt, Etihad)), een minibar en een koffiezetapparaat met (helaas) oploskoffie.
Uiteraard was er ook een badkamer met wasbak, toilet en douchecabine (met heerlijke waterdruk- en temperatuur – iets wat ik verder tijdens mijn twee weken in India helaas niet ben tegengekomen…).
In de badkamer lagen heerlijke toiletartikelen van Crabtree & Evelyn, die ze ook bij het DoubleTree Jakarta gebruikten.
En dan het beloofde uitzicht op de Taj Mahal: in de ochtend na mijn aankomst deed ik met grote verwachtingen mijn gordijnen open en kon in eerste instantie geen Taj Mahal ontdekken. Pas na mijn flinke zoomlens te hebben gebruikt, kon ik een paar kilometer verderop de koepel van het beroemde mausoleum ontdekken. Een kamer met uitzicht op de Taj Mahal klinkt dus leuker dan het is en het is naar mijn idee niet de moeite waard om er extra voor te betalen…
Zoals ik al aangaf, was de kamer erg mooi en nieuw, maar er waren ook een paar kleine probleempjes. Zo was de douchedeur totaal niet waterdicht (wat ik toevallig ook bij het Hilton Rotterdam had ervaren), was de kamerdeur ontzettend moeilijk dicht te krijgen en -dat was eigenlijk het enige wat echt vervelend was- werkte de airco erg slecht. Zelfs op de allerkoudste stand bleef het in de kamer erg warm, ondanks dat de buitentemperatuur ’s nachts het vriespunt naderde.
Faciliteiten
Volgens de website moet het DoubleTree Agra, als het volledig klaar is, een mooi aantal faciliteiten hebben. Op dit moment was nog niet alles geopend, maar voor mijn verblijf was er meer dan voldoende. Rondom de lobby bevinden zich een koffiebar en een groter restaurant (waar ik heb ontbeten en geluncht). In dat restaurant was het eten van erg goede kwaliteit, zowel voor het ontbijt als de lunch. Er is een ruime selectie aan zowel Westerse als Indiase opties. Ook is er een klein terras zodat je buiten kunt zitten in de binnentuin van het hotel.
Ook is er een hip-uitziende bar in de lobby die tijdens mijn verblijf telkens volledig uitgestorven was. Dat had vast iets te maken met het feit dat het DoubleTree Agra (nog) geen alcoholvergunning had…
Op de eerste verdieping was een klein zwembad (wederom ‘met uitzicht op de Taj Mahal’) met een aantal ligbedden en een terras. De bar bij het zwembad was op het moment dat ik er was nog gesloten (wat door de winter ook niet zo’n groot probleem was waarschijnlijk). Verder beloofde de brief van de manager op mijn kamer rondom het zwembad ‘zeer binnenkort’ een spa en fitnesscentrum.
Opstartproblemen
Zoals ik bij de kamer al even aangaf, waren er in de kamer wat dingetjes (bijvoorbeeld de airco) die nog niet helemaal geoptimaliseerd waren. Verder waren er ook nog wat kleine opstartproblemen te merken in het hotel. Zo viel tot twee keer toe de stroom (eventjes) uit en ging er midden in de nacht het brandalarm af (een harde, elektronische stem die riep ‘This is an emergency! Go to the nearest exit!’) – niet echt prettig wakker worden… Verder was er een aantal faciliteiten nog niet helemaal klaar en had het hotel nog geen alcoholvergunning. Een aantal kleine problemen dus, maar het personeel ving alles ontzettend goed op en het hotel was verder volledig operationeel. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was voor een hotel dat pas een week open was! Het personeel en het management van het hotel bleef constant vragen hoe ik het vond in het hotel en of er wellicht iets beter kon – daarbij bleven ze ook consequent hun excuses aanbieden voor de gebreken die er waren, ondanks dat die gebreken naar mijn mening gelukkig geen grote problemen opleverden.
Service
Waar het DoubleTree Agra echt in uitblonk, was de service die geleverd werd. Iedereen in het hotel was buitengewoon vriendelijk, behulpzaam en duidelijk trots op het nieuwe hotel. Er was altijd iemand in de buurt om je een handje te helpen met ergens (‘sir, shall I take a picture of you?’) en er werd constant gevraagd of alles in orde was en of er iets verbeterd kon worden. Ook het management van het hotel was actief aanwezig op de werkvloer en was erg hartelijk en gastvrij richting de gasten toe. Tot drie keer toe kwam er een manager bij mij aan tafel tijdens het ontbijt om te vragen of ze nog iets voor mij konden betekenen. Verder vroegen ze ook telkens weer om de feedback op het hotel in vergelijking met andere (DoubleTree) hotels. Toen er gevraagd werd naar mijn planning voor de volgende dag (en ik vertelde dat ik een aantal bezienswaardigheden wilde bezoeken), lagen er een paar uur later plattegronden, toegangskaartjes en kortingsvouchers klaar op mijn kamer – geweldige service! Toen ik uitcheckte en mij gevraagd werd waar ik vervolgens naartoe zou reizen, werd er meteen contact opgenomen met mijn hotel in de volgende stad om zeker te zijn dat ik opgehaald werd van het station en ‘een goede behandeling’ kreeg.
Locatie
Het DoubleTree Agra ligt aan een redelijk weinigzeggende straat ongeveer 3 kilometer ten zuiden van de Taj Mahal. In de directe omgeving van het hotel is niets te beleven, maar het is ongeveer een kwartiertje per tuktuk naar de Taj Mahal of het Agra Fort. Het hotel kan deze tuktuk voor je regelen voor ongeveer 150 rupees (2 euro). Een stukje duurder dan de ‘gewone prijs’, maar dan ben je ook verzekerd van een betrouwbare chauffeur. Voor 350 rupees kon ik de chauffeur voor een dag ‘lenen’ voor een bezoek aan de Taj Mahal en het Agra Fort.
Conclusie
Het DoubleTree Agra is een goed verzorgd, gloednieuw en schoon hotel dat je even doet ontsnappen aan de drukte en chaos op de straten van India. Bij een aantal andere hotels in India vond ik het niveau beduidend lager dan in Europese of andere Aziatische landen, maar dat was hier totaal niet aan de orde: het was echt een tophotel naar Westerse maatstaven! Er waren tijdens mijn verblijf wat kleine opstartproblemen van het hotel (wat natuurlijk te verwachten is van een hotel dat nog geen week open is), maar dat werd gelukkig ruimschoots goedgemaakt door het buitengewoon vriendelijke personeel. Van de faciliteiten van het hotel kan ik nog weinig zeggen, maar ik heb er vertrouwen in dat het DoubleTree Agra -zodra het volledig operationeel is- een hotel is dat zeker aanbevelenswaardig is!
Geef een reactie