Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Korte vluchten staan al langere tijd ter discussie. Zo wordt erover gesproken om bijvoorbeeld vliegverbindingen waar de trein een reëel alternatief is te verbieden. Landen als Frankrijk en Zweden pleitten al eerder voor verduurzaming op dit gebied. Denemarken voegt zich nu bij die groep met het streven naar een duurzame luchtvaart. Het land wil uiterlijk in 2030 fossielvrije binnenlandse vluchten.
Goed voornemen
In haar nieuwjaarsspeech maakte premier Mette Frederiksen van Denemarken de groene ambities voor de binnenlandse luchtvaart bekend. Frederiksen wil vliegen in Denemarken ‘groen’ maken. In 2030 moet schadelijke uitstoot veroorzaakt door vliegtuigen met 70% gedaald zijn ten opzichte van 1990. Tegelijkertijd geeft de Deense premier ook toe dat er tot dusver te weinig gedaan is om snel stappen te kunnen maken. Een gevoel dat overigens in meer landen speelt.
Ook zegt de Deense premier dat reizen altijd onderdeel zal zijn van de samenleving, of dat nu privé of zakelijk is. Verbieden lijkt niet de oplossing, maar een duurzaam alternatief wel. Denemarken wil daar dus de leiding in nemen, bij gebrek aan ontwikkelingen in andere landen. Frankrijk en Zweden deden eerder al een handreiking naar een duurzamere luchtvaart.
Recentelijk schreven we al een longread over de te verwachten ontwikkelingen van de luchtvaart in 2022. Daarin kom duurzaamheid ook naar voren als belangrijke trend.
Elektrische vliegtuigen
De Franse vliegtuigfabrikant Airbus zegt in 2035 de eerste vliegtuigen op waterstof te kunnen laten vliegen. In Nederland worden er al testvluchten uitgevoerd in kleine elektrische toestellen. Maar voor de grootschalige inzet van elektrische vliegtuigen is nog veel onderzoek nodig. De eerste stappen zijn echter gezet. Zo heeft ook KLM in samenwerking met de TU Delft ideeën voor een elektrisch passagiersvliegtuig in een unieke v-vorm.
Het lastige aan duurzamere alternatieven en technieken, zoals Sustainable Aviation Fuel (SAF), is dat deze vaak duurder zijn dan conventionele oplossingen. Maar hoe meer bedrijven, airlines en overheden hierin geloven, hoe groter de kans wordt dat een ‘groene’ luchtvaart ooit werkelijkheid wordt.
Geef een reactie