Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Deense Spoorwegen (DSB) willen vanaf december 2025 een rechtstreekse treinverbinding tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en Amsterdam. Eerder deze week werd ook al bekend dat de ICE vanaf volgend jaar hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks gaat rijden tussen Amsterdam en München.
Deense Spoorwegen willen directe verbinding met Amsterdam
De DSB zijn tot de conclusie gekomen dat er op dit moment te weinig rechtstreekse treinverbindingen zijn tussen hoofdstad Kopenhagen en grote steden in het buitenland. Op dit moment bestaan er slechts twee internationale verbindingen. Dit is een rechtstreekse trein naar Hamburg en de Zweedse hoofdstad Stockholm. “Om reizen met de trein aantrekkelijker te maken zijn er nu eenmaal rechtstreekse treinverbindingen nodig”, legt een woordvoerder van de DSB tegen SpoorPro uit. Pas in 2029 wordt er tussen Hamburg en Kopenhagen een tunnel geopend waardoor de reistijd met zeker een uur afneemt. Maar volgens de DSB is het niet nodig om daar op te wachten.
“We moeten nu vooral inzetten op wat er mogelijk is met het klassieke net. Dat de treinreis dan lang duurt is dan maar zo. Echter komt de reiziger zonder over te stappen op de bestemming aan”, aldus de DSB. De Denen richten zich trouwens niet alleen op Amsterdam als rechtstreekse verbinding vanuit Kopenhagen. Ook Berlijn, Oslo en de Tsjechische hoofdstad Praag moeten in de nabije toekomst volgens de DSB direct bereikbaar zijn per trein vanuit Kopenhagen.
Primeur
Op dit moment zijn er helemaal geen rechtstreekse treinen tussen Nederland en Kopenhagen. Dagtreinen zijn er ook nooit geweest. Als er in december 2025 een eerste rechtstreekse trein rijdt tussen Amsterdam en Kopenhagen is dat dus een primeur. Wel reed er nog geen 15 jaar geleden nog een rechtstreekse nachttrein tussen Amsterdam en Kopenhagen maar hier is toen een eind aangekomen.
Uitgelichte afbeelding: DSB
Trijntje Thoe Slooten zegt
Dat gaat vast lukken, Deense spoorwegen.
Op de route CPH-AMS bieden vier luchtvaartmaatschappijen zo’n 14 vluchten per dag aan. Vliegtijd ±1 uur. Dan is de keus wel erg snel gemaakt.
Je moet wel goed (klimaat)gek zijn, of enorme vliegangst hebben (dat is ook een psychiatrische diagnose), om de trein te nemen, rechstreeks of niet. Je bent sowieso een hele dag of nacht onderweg, en een restaurant of bar aan boord kun je wel vergeten. Veel plezier, hoor!
Of de DSB slechter en onbetrouwbaarder is dan de Zweedse tegenhanger SJ is mij niet helemaal duidelijk. Ze zijn waarschijnlijk allebei even slecht, dat wil dus zeggen heel slecht. SJ verzorgt de treinverbinding tussen København H en Stockholm C, maar dat de trein niet verder rijdt dan van/naar Malmö is schering en inslag. Annuleringen en vertragingen zijn zo mogelijk nog frequenter. Wat een mazzel dat er dagelijks tig vluchten tussen beide hoofdsteden worden aangeboden.