CO2-compensatie vliegtickets steeds populairder3 min leestijd

KLM Schiphol taxibot (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ook de luchtvaart ontkomt er niet aan de schadelijke gevolgen van haar activiteiten aan te pakken. Naast vlootvernieuwing en de ontwikkeling van nieuwe generatie toestellen, is ook CO2-compensatie van vliegtickets een mogelijkheid. En die lijkt steeds populairder te worden.

Hoe werkt CO2-compensatie?

De compensatie van CO2-uitstoot van een vliegreis kan op verschillende manieren. De meest voorkomende zijn de aanschaf van zogenaamde Sustainable Aviation Fuel (SAF) en een bijdrage aan duurzaamheidsprojecten zoals herbebossing.

Om te beginnen bij SAF, wat op zich een misleidende term is want vliegtuigbrandstof is natuurlijk nooit duurzaam. Bij de aanschaf van SAF bij een vliegticket wordt door de airline een aankoop gedaan voor deze vorm van brandstof. Het hoeft echter niet zo te zijn dat deze brandstof ook daadwerkelijk in het vliegtuig waarmee de passagier reist wordt getankt. Het is aan de maatschappij om ervoor te zorgen over een bepaalde tijdsperiode aan het beoogde gebruik van SAF te komen. Zo stelt Lufthansa binnen 6 maanden de aangekochte SAF te gebruiken.

Lufthansa Green Fare

De tweede optie is een bijdrage in duurzaamheidsprojecten. Vaak gaat het dan om (her)bebossing. KLM doet dit bijvoorbeeld in Colombia, Panama en Uganda. Naast het aanplanten van bomen is het ook mogelijk dat projecten lokale boeren helpen om op een betere manier het land te bewerken waardoor er minder schadelijke gevolgen zijn voor de natuur. Lufthansa investeert ook in technologie voor de opslag van CO2 in bijvoorbeeld beton. British Airways ondersteunt projecten in Pakistan, de VS en het eigen land.

De airlines leggen met deze vormen van compensatie echter wel vaak de bal bij de passagier, aangezien het compenseren van CO2 doorgaans extra geld kost. De kosten lopen uiteen van enkele euro’s zelfs enkele honderden euro’s. Soms doet de maatschappij trouwens ook een duit in het zakje. Zo verdubbelt Air France in de aanloop naar de Olympische Spelen tijdelijk de CO2-compensatie voor haar vluchten naar Parijs.

Populariteit stijgt

Het lijkt erop dat de CO2-compensatie van vliegtickets steeds populairder wordt. Zo maakte de Lufthansa Group, waar naast de gelijknamige airline ook onder meer Brussels Airlines, SWISS en Austrian Airlines onder vallen, bekend al meer dan 1 miljoen ‘Green fares’ te hebben verkocht. Deze duurdere tickets maken een volledige compensatie van de uitgestoten CO2 van de passagier mogelijk. Lufthansa hanteert een vaste verdeelsleutel van 20% Sustainable Aviation Fuel en 80% duurzaamheidsprojecten.

De Green Fare van Lufthansa werd pas een jaar geleden geïntroduceerd, maar nu kiest al 3% van de passagiers voor dit alternatief. Voor Business Class passagiers is dat zelfs 11%. KLM kwam tegenover InsideFlyer nog niet met cijfers over de brug. Maar in 2022 stelde in Nederlandse nationale airline nog dat 1% van het brandstofverbruik uit SAF moest bestaan. En in het jaarverslag van 2023 valt te lezen de Air France-KLM 16% van de wereldwijde SAF afneemt.

KLM biofuel

Transavia stelt tegenover dit medium dat op dit moment al 2,6% van de passagiers gebruikmaakt van de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van de vlucht te compenseren. De low cost carrier zag na de stijging van de compensatieprijs in 2022 wel een daling van het gebruik. In tegenstelling tot KLM en Air France geeft Transavia nog geen Flying Blue XP als beloning voor compensatie. De maatschappij zegt echter dit wel te overwegen. Daarbij moet ook de mogelijkheid komen om een extra SAF-bijdrage te doen. Die is er nog niet voor consumenten, maar wel voor reisorganisaties.

Bron foto’s: KLM en Lufthansa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *