CEO van Qatar Airways wil meer groei in Oneworld

Qatar Airways verhoogd voucherwaarde en biedt meer flexibiliteit

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De CEO van Qatar Airways Akbar Al Baker wil meer groei in de Oneworld alliantie. Hij wil sterker gaan concurreren om zo de beste alliantie te worden. Van alle 3 allianties groeit Oneworld de laatste jaren het hardst. Zo tradt vorig jaar Royal Air Maroc toe tot de alliantie en sinds 31 maart 2021 is Alaska het nieuwste lid.

Over Oneworld

Oneworld werd door o.a. American Airlines opgericht op 1 februari 1999. Het hoofdkantoor zit in New York. Van de drie luchtvaartallianties is Oneworld op dit moment met 14 maatschappijen de kleinste. SkyTeam heeft op dit moment namelijk 19 leden terwijl Star Alliance er zelfs 26 heeft.

American Airlines, Boeing 777
Onewrold werd op 1 februari 1999 opgericht door o.a. American Airlines. (bron: American Airlines)

Dat maakt Oneworld op dit moment zeker niet minder concurrerend. De alliantie beschikt namelijk over een aantal grote en belangrijke maatschappijen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan American Airlines wat op dit moment de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld is. American werkt sinds vorig jaar nauw samen met Qatar Airways die op haar beurt weer aandelen heeft in Cathay Pacific en IAG (het moederbedrijf van British Airways en Iberia). Ook werken American Airlines, British Airways, Finnair en Iberia nauw samen in een trans-Atlantische joint-venture. Op het vlak van loyaliteit wordt elitestatus binnen de alliantie ten opzichte van SkyTeam en Star Alliance het beste erkend.

Meer groei mogelijk binnen Oneworld

Als het aan Akbar Al Baker ligt moet de alliantie de komende jaren nog verder groeien. “Meer maatschappijen moeten de komende jaren toetreden tot de alliantie om zo de concurrentie met SkyTeam en Star Alliance aan te kunnen.”, laat hij in een interview weten.

Akbar Al Baker wil dat Oneworld de komende jaren nog verder doorgroeit.

De groei van luchtvaartallianties is de laatste 10 jaar echter veel minder geworden. Dit komt namelijk doordat luchtvaartmaatschappijen onderling veel meer samenwerken doormiddel van joint-ventures. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de joint-venture tussen Delta en LATAM die vorig jaar tot stand kwam nadat Delta 20% van de aandelen in handen nam. LATAM verliet toen zelfs de Oneworld alliantie.

Verdere groei binnen Oneworld

Er zijn echter nog veel maatschappijen die onderling nog geen of vrijwel geen nauwe samenwerkingen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Taiwanese StarLux. Aangezien China Airlines al lid is van SkyTeam en EVA Air van Star Alliance zou StarLux een goede kandidaat kunnen zijn voor Oneworld. Ook wordt LOT Polish Airlines genoemd dat op dit moment nog lid is van Star Alliance. Tussen de maatschappij en de alliantie zou de samenwerking op dit moment niet goed zijn. En daarnaast heeft Oneworld behoefte om te groeien in Oost-Europa aangezien de alliantie daar op dit moment geen voet aan de grond heeft.

Gaat LOT de Star Alliance verlaten om toe te treden tot Oneworld? (Bron: LOT Polish Airlines)

Ook het Amerikaanse JetBlue wordt genoemd aangezien deze maatschappij op dit moment al nauw samenwerkt met American Airlines. Andere potentiële kandidaten zijn Air Serbia, Bamboo Airways, EL AL, Hawaiian Airlines, Porter Airlines en Rwandair. In het verleden werd ook Aer Lingus genoemd aangezien deze maatschappij al nauw samenwerkt met British Airways en zelfs onderdeel is van IAG. Aer Lingus laat echter weten niet deel uit te willen maken van de Oneworld alliantie.

Conclusie

De CEO van Qatar Airways Akbar Al Baker wil dat de Oneworld alliantie de komende jaren flink gaat groeien om zo de concurrentie met de andere twee allianties aan te kunnen. Alhoewel luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren steeds meer onderling samenwerken doormiddel van join-ventures is meer groei van allianties zeker niet uitgesloten. Oneworld heeft op dit moment slechts 14 maatschappijen en wil in bepaalde delen van de wereld meer voet aan de grond krijgen. Daarom zou het in de komende jaren best wel eens mogelijk worden dat bijvoorbeeld LOT Polish Airlines, Rwandair en StarLux gaan toetreden tot Oneworld, om maar een aantal potentiële kandidaten te noemen.

Bron- en beeldmateriaal: Qatar Airways

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *