Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds begin december vliegt Cathay Pacific met de gloednieuwe Airbus A350-1000 van Amsterdam naar thuisbasis Hong Kong. Dit toestel verving de Boeing 777-300ER die de afgelopen jaren op de route werd ingezet. Cathay Pacific is een populaire optie voor Nederlandse reizigers richting Hong Kong maar ook verder naar bijvoorbeeld Indonesië, Vietnam en Australië. Voorafgaand aan de inaugurele vlucht nam InsideFlyer al een kijkje aan boord van de Airbus met de meest recente Business Class, Premium Economy Class en Economy Class cabines. Om de stoel, entertainment, comfort en service ook zelf te ervaren op een longhaul vlucht vloog ik begin maart met Cathay Pacific in de Premium Economy Class naar Hong Kong. Ik heb al meerdere malen met Cathay in de Economy Class naar Hong Kong en verder gereisd dus was erg benieuwd hoe de Premium Economy Class zich onderscheidt.
Op de grond
Naast de aparte cabine aan boord krijgen Premium Economy Class passagiers ook op de grond diverse voordelen. Zo kunnen reizigers meer bagage meenemen. 35kg om precies te zijn, verdeeld over maximaal twee stuks. Daarnaast is er een aparte incheck-rij beschikbaar. Op Schiphol zijn de balies in Vertrekhal 3 te vinden; rij 23 voor Economy Class en Bag Drop en rij 24 is gesplitst in Business Class/Oneworld Priority en Premium Economy Class/Marco Polo Club Green. Toen ik ongeveer twee uur voor vertrek aankwam was er geen rij en kon ik gelijk terecht.
Cathay Pacific is een van de maatschappijen die meedoet aan een proef op Schiphol met biometrisch boarden. Helaas was dat op de dag van mijn vertrek niet beschikbaar. Wanneer dit wel het geval kun je na het inchecken naar de scanners bij de doorgang naar de security gaan en daar een gezichtsscan laten maken. Bij de gate hoef je vervolgens niet meer je boardingpass te laten zien.
Na het inchecken ging ik door de security waar het ook erg rustig was. Met de nieuwe scanners kon alles in de rugzak blijven zitten en ik was er zeer snel doorheen. Ook de automatische poortjes bij de paspoortcontrole stonden aan. Een vlotte ervaring op Schiphol deze keer!
Premium Economy Class passagiers zonder Oneworld status hebben geen toegang tot de lounge dus ik ging gelijk door naar gate G3; vrijwel altijd de gate voor Cathay. Hier stond het toestel van nog geen 2,5e maand oud al klaar.
Cathay Pacific Premium Economy Class Stoel
Het boarden begon met Business Class en Oneworld statushouders. Hierna waren Premium Economy Class en Marco Polo Club leden aan boord.
De Premium Economy Class cabine op de A350-1000 begint gelijk na de tweede deur en heeft 4 rijen stoelen in 2-4-2 opstelling. Zoals te verwachten was, is de beenruimte aanzienlijk meer dan in Economy Class. Daarnaast was het vooral merkbaar dat de stoel breder is en ook een goede padding heeft. Dit vind ik op longhaul vluchten vaak nog belangrijker voor het comfort dan de beenruimte, waarvoor je bijvoorbeeld ook een exitrow kan selecteren. De stoelen zijn gescheiden met een breder console met uitschuifbare cocktail-tafel. Bij de stoelen aan het gangpad kan de armleuning helemaal omlaag om zo een nog bredere stoel te krijgen.
In het console zaten ook de knoppen voor het verstellen van de stoel en de aansluiting voor de koptelefoon.
De recline in Premium Economy is behoorlijk, wat voor slapen zeker aangenaam is. Er is gelukkig dus niet gekozen voor een fixed-shell design. Daarnaast hebben alle stoelen op de A350 ook een verstelbare legrest. Verder is er nog een voetenstandaard die uitklapt uit de legrest maar je moet niet te lang zijn om hier comfortabel gebruik van te kunnen maken.
Tevens is de hoofdsteun in hoogte en ‘klem’ verstelbaar en zit er een leeslampje aan de zijkant.
In het middenconsole zaten verder stopcontacten en USB-plugs. Een kussen, deken en noise-cancelling headset lagen al klaar. De koptelefoon was degelijk maar kan natuurlijk niet op tegen die van Bose.
Het scherm van het entertainmentsysteem zat in de rugleuning van de stoel voor je en meet 12,1 inch. De resolutie was erg goed. Ook het StudioCX systeem biedt meer dan genoeg opties. Je kunt op de website van te voren het aanbod al bekijken. De A350 heeft daarbovenop nog een extra aanbod. Het touchscreen werkte goed en reageerde snel. Er was ook een handset in het middenconsole.
Heb je je eigen tablet meegenomen, dan is er ook een tabletstandaard.
Naast de stoelzak is er ook een uitklapbaar vak voor kleine items.
Cathay Pacific Premium Economy Class Service
Nadat ik was gaan zitten kwam de flight attendant al snel langs met een basic amenity kit. Deze bevatte sokken, een slaapmasker, oordopjes en tandenborstel met tandpasta.
Vervolgens werden de pre-departure drinks uitgedeeld met keuze uit water, sinaasappelsap of champagne. Dit is het enige moment dat champagne beschikbaar is in Premium Eco. Voor vertrek werden ook nog het menu, warm handdoekje, fles Evian water en landing card voor Hong Kong uitgedeeld.
Inmiddels was het vliegtuig gereed voor vertrek en we stegen op richting Hong Kong. Economy en Business zaten zo goed als vol. Premium Economy was halfvol.
Catering
Eenmaal in de lucht begon de service al snel met een drankronde en een zakje amandels. Inmiddels bekeek ik het menu. Er waren drie opties; kabeljauw met rijst, runderwang met aardappelgratin of ricotta-spinazie cannelloni. De maaltijden in Premium Economy zijn anders dan in Economy Class, en worden ook iets chiquer opgediend met ook metalen bestek.
De maaltijdservice begon een uur en een kwartier na opstijgen. Ondanks dat ik in de derde rij zat en er voor mij meerdere specials meals werden uitgedeeld was mijn eerste keuze van de pasta niet beschikbaar. De cabin attendant verontschuldigde zich en bood nog wel een ander pastagerecht aan dat niet op het menu stond (uit Economy? Of een special meal die over was?) maar ik besloot toch maar voor de vis te gaan. Dit werd geserveerd met een couscous-salade met serranoham, broodje en boter. De vis kwam met rijst en kailan. Het smaakte prima maar was niet merkbaar anders dan Economy Class niveau. Het was wel aan de flauwe kant en de tray had geen peper of zout. Als afsluiter werd een bakje Mövenpick vanille ijs uitgedeeld. Altijd lekker!
Wifi
Na de maaltijdservice was het tijd om nog wat te werken. Cathay Pacific biedt op al haar A350’s, en sommige 777’s, wifi aan via Panasonic. Op longhaul vluchten is er keuze uit twee pakketten: 1 uur voor 9,95 USD en de hele vlucht voor 19,95 USD. De laatste optie is natuurlijk veel gunstiger. Na het aanmaken van een account kan je per creditcard betalen. De snelheid en verbinding waren prima voor messenger apps, Twitter en Instagram. Mails openen op mijn laptop ging moeizamer. Overigens is er ook een roaming verbinding beschikbaar voor SMS.
Service
Na een paar uur in de lucht werden de lichten gedimd om passagiers te laten slapen. Gedurende de vlucht kwam de crew een aantal keer langs met drinken. Je kan ook ten alle tijden in de galley drankjes of snacks zoals mueslirepen, chocola, koekjes en popcorn halen. Daarnaast is het mogelijk om instant noodles te bestellen bij de crew.
De vlucht ging snel voorbij en ik moet zeggen dat ik op geen enkel moment ‘last’ had van het lange zitten. De extra ruimte en goede padding zorgden voor een comfortabele reis. Daarnaast was de A350 ook significant stiller dan bijvoorbeeld een 777.
Ontbijt
2 uur voor aankomst ging de moodlighting aan en een kwartier later werd de ontbijtservice gestart met een aparte drankronde. Hierna werden de maaltijden uitgedeeld wat bij Cathay meestal een ei-gerecht of Chinese congee is. Ik ging voor de fritatta. Dit werd geserveerd met fruit, yoghurt, jam en een broodje. Ook het ontbijt was een acceptabele vliegtuigmaaltijd maar dus niet echt onderscheidend van Economy Class.
Aankomst
Nadat alle trays weer waren opgehaald werd de cabine gereed gemaakt voor aankomst en de daling werd ingezet naar een regenachtig Hong Kong. We landden ongeveer 25 minuutjes voor de schema aankomsttijd en hadden een gate aan het begin van de terminal. Het was dus maar enkele minuutjes lopen naar de paspoortcontrole waar een kleine rij stond. Toch gaat alles in Hong Kong efficiënt en zonder enige vragen.
Tip: als je vaker naar Hong Kong reist kan je je aanmelden voor de Frequent Visitor e-Channel. Hiermee kan je dan gebruik maken van de automatische poortjes bij aankomst en vertrek. Om in aanmerking te komen moet je de afgelopen maanden minimaal 3x Hong Kong hebben gezocht. Als je een fysieke frequent flyer kaart van de meeste airlines kan tonen, is deze vereiste niet van toepassing. De aanmeldbalies zijn gelijk links of rechts na de paspoortcontrole, nog voordat je de bagagehal in gaat. Helaas gaat deze op zijn vroegst pas 07:30u open waardoor het niet te doen is na aankomst met de vlucht uit Amsterdam.
Eenmaal in de bagagehal, nog geen kwartier nadat ik het vliegtuig had verlaten, lag mijn koffer zonder priority al gelijk op de band. Alweer erg efficiënt.
Conclusie
Cathay Pacific biedt op de Airbus A350 een erg comfortabele en moderne Premium Economy Class. Het draait hier naar mijn mening vooral om de fysieke cabine en stoel; de extra breedte, beenruimte en recline maken een lange vlucht echt comfortabeler. Vergeleken met Economy Class – ook een exit row – kun je door de ruimere opzet beter werken, relaxen of slapen. Je profiteert natuurlijk ook van een kleinere cabine met eigen toilet en als eerste de service.
De rest van de extra’s vind ik weinig onderscheidend. Je krijgt aan het begin van de vlucht wel een pre-departure drink, basic amenity kit, noise-cancelling koptelefoon, fles water en een warme handdoekje maar de rest van de service is vrijwel gelijk aan Economy. De maaltijden waren niet bijzonder ‘premium’ en zaten zeker niet tegen Business Class niveau aan. Hier zou Cathay Pacific nog een stap kunnen maken.
Dat neemt niet weg dat ik zoals gezegd een erg aangename vlucht heb gehad zonder de ‘ongemakken’ die je normaal op een longhaul vlucht in Economy ervaart. Wat dat betreft biedt Cathay Pacific Premium Economy zeker een upgrade vergeleken met Economy Class en is daarmee het overwegen waard. Vooral als je ook nog verder vliegt dan Hong Kong naar bijvoorbeeld Australië of Nieuw-Zeeland. Het draait naar mijn mening wel om de stoel en niet zozeer om de extra services.
Disclaimer: Cathay Pacific verstrekte de vluchten voor deze review-serie. De uitgedrukte meningen zijn die van de auteur alleen.
Cathay Pacific, lid van Oneworld, vliegt dagelijks van Amsterdam rechtstreeks naar Hong Kong met een Airbus A350-1000. In Hong Kong kunnen reizigers overstappen naar verschillende bestemmingen in China, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. Tarieven naar Hong Kong beginnen bij €625 in Economy Class en kunnen geboekt worden op www.cathaypacific.com/nl .
Jeroen Koning zegt
In eerste regel staat thuisbasis Amsterdam, moet Hong Kong zijn.
The Flying Dutchboy zegt
Aangepast!
Marc zegt
Ik heb ook een paar weken geleden met CX gevlogen in PE, maar het is helemaal niet het geld waard…service is heel erg slecht geworden, meestal van die bemanning zijn vrijwel arrogant en behalve die iets grotere stoel, ik zie geen verschil met economy behalve dat je betaal bijna 2x meer dan economy. Eerlijk gezegt, ik vind dat het bemanning van KLM zijn iets beter dan CX. Dus volgende keer , het zou KLM zijn naar Hong Kong.
Stephanie zegt
Goedemiddag,
Ik kwam op deze site terecht en het is heel fijn om allerlei reviews te lezen.
Nu wil ik binnenkort met Cathay Pacific vliegen van Adam naar Bali. En mijn vraag is, zijn de stoelen in Premium Economy Class qua beenruimte, lang genoeg voor iemand van 2,05 meter?
Of kan ik dan beter Economy class boeken en dan extra beenruimte erbij boeken?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten Stephanie
The Flying Dutchboy zegt
Hi Stephanie. Lastig. In een exit row in Economy heb je eigenlijk meer beenruimte. Maar de stoel is wel minder breed doordat de klaptafel en TV-scherm in de armleuning zitten. Ik zou zeggen dat de beenruimte in Premium Economy prima moet zijn, maar als het echt puur om de hoeveelheid gaat, is een nooduitgang in Economy wellicht wel de beste optie.