Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een paar dagen sightseeing in Hongkong was er een einde gekomen aan mijn rondreis door Azië. Voor de meeste mensen is het einde van hun vakantie iets waar ze erg tegenop zien, maar ik probeer mijn reis altijd met een ‘knaller’ af te sluiten: in dit geval met een 13-uur durende vlucht in business class met één van mijn favoriete maatschappijen: Cathay Pacific – iets om naar uit te kijken dus!
Mijn vlucht (CX271) zou iets na middernacht vertrekken vanaf de luchthaven van Hongkong, dus ik had nog de hele dag in de stad voor ik naar het vliegveld zou gaan. Het is natuurlijk erg vervelend om de hele dag met je koffer rond te lopen, maar gelukkig heeft het vliegveld van Hongkong daar een oplossing op gevonden: je kunt je koffer op het treinstation al inchecken voor een vlucht later die dag! Ik nam dus de metro naar Hongkong Station, checkte daar mijn koffer in en ging gewapend met mijn boarding pass de stad verder verkennen.
Nadat ik de hele middag had rondgelopen in de stad, ging ik op het begin van de avond met de trein richting het vliegveld. Ik hoefde pas laat op het vliegveld te zijn, maar de lounges van Cathay Pacific zijn erg fijn om nog even wat te eten en te drinken, te douchen en in alle rust op je vlucht te wachten. Binnen 25 minuten was ik met de trein van Hongkong Station aangekomen op het vliegveld en ik besloot eerst een kijkje te nemen op het uitkijkplatform. Er was vrij veel smog in de stad, dus het uitzicht op de vertrekkende vliegtuigen was niet geweldig, maar het was mooi om de zon onder te zien gaan boven het vliegveld.
Na even gekeken te hebben naar een aantal opstijgende en landende vliegtuigen, ging ik door de veiligheids- en paspoortcontrole. Het vliegveld van Hongkong heeft helaas geen aparte rijen voor passagiers in business of first class, maar gelukkig waren de rijen erg kort. Meteen na de paspoortcontrole aan de linkerkant bevindt zich de ingang voor het first class-gedeelte van The Wing, de grootste lounge van Cathay Pacific op het vliegveld van Hongkong. Met mijn business class-ticket had ik nu alleen toegang tot het business class gedeelte, maar als je benieuwd bent naar het first class-gedeelte, kun je hier (klik) mijn review lezen. Ik ging een verdieping omlaag en begaf me richting Gate 1, waar de business class-ingang van The Wing zich bevindt. Ik werd hartelijk welkom geheten in de lounge (‘Welcome back, mister Kuperus!’) en begaf mij meteen naar de bovenverdieping, waar ik in de koffiebar een lekker kopje koffie bestelde.
Nadat ik mijn portie cafeïne weer binnen had, besloot ik nog even wat te eten. The Wing heeft (naast een à la carte-restaurant in het first class-gedeelte) een aantal buffetten waar je eten kunt pakken en daarnaast ook een noedelbar waar noedels naar je keuze vers bereid worden. Ik besloot voor die optie te gaan om zo nog even mijn laatste Aziatische maaltijd te nemen voor ik weer naar Nederland zou vliegen.
Na mijn avondeten zag ik dat de gate van mijn vlucht al bekend was: CX271 zou vertrekken vanaf Gate 35, aan de andere kant van het vliegveld. Ik besloot mijn benen te gaan strekken en een flinke wandeling te maken naar The Bridge, de gloednieuwe lounge van Cathay Pacific die zich praktisch naast Gate 35 bevindt. Op het vliegveld van Hongkong kun je ook een ondergrondse trein nemen naar ‘afgelegen gates’, maar omdat ik nog een vlucht van 13 uur voor de boeg had, leek het mij fijn om even te lopen.
Eenmaal aangekomen bij The Bridge, werd mij uitgelegd dat ik rechtsaf kon voor het restaurant en de bar en linksaf voor douches en het loungegedeelte. Omdat ik de hele dag rond had gelopen in Hongkong, wilde ik mij graag even opfrissen voor ik zou vertrekken, dus ik ging richting de douches. The Bridge is erg ruim en bestaat uit een aantal kleinere zithoeken, zodat je niet het idee van een ‘massale lounge’ krijgt, wat erg prettig is. Ik nam eerst een drankje in één van de zithoeken. Het was erg rustig in de lounge die avond:
Nadat ik een drankje had genomen, informeerde ik naar de mogelijkheid om te douchen. Meteen was er een douchecabine beschikbaar. De cabine was erg ruim en bestond uit een wasbak, toilet, regendouche en alle toiletartikelen die je maar nodig kunt hebben. Een er mooie douche, maar natuurlijk niet vergelijkbaar met de first class cabanas in The Wing (klik voor de review).
Nadat ik heerlijk opgefrist was, was het tijd om te gaan boarden. Ik begaf me naar mijn gate en ik kon meteen aan boord gaan. Een drietal enthousiaste stewardessen stond mij op te wachten bij de deur van het vliegtuig en ik werd meteen naar mijn stoel begeleid. De vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A340, met daarin de oudere business class van Cathay Pacific. De stoelen zijn richting het gangpad gericht en zijn om te zetten tot een volledig vlak bed. De A&D-stoelen delen een gangpad en de K-stoelen hebben een gangpad voor zichzelf. Ik had op deze vlucht stoel 14K, een stoel met erg veel privacy! De stoel zelf is erg comfortabel, maar de nieuwe business class is aanzienlijk beter. Gelukkig start Cathay Pacific vanaf november met het inzetten van de nieuwe business class op de vluchten naar Amsterdam!
Meteen zodra ik bij mijn stoel aankwam, werd mij een glaasje champagne aangeboden – iets wat ik graag aannam! Ik maakte het mij gemakkelijk in mijn stoel en probeerde onder het genot van de champagne uit te vinden hoe de stoel- en televisiebediening precies werkte.
Terwijl de cabine langzaam volstroomde, werd bij mijn stoel een toilettasje met toiletartikelen van Agnès B. gebracht. In het toilettasje zat alles wat je nodig hebt voor een nachtvlucht: sokken, toiletartikelen, een oogmasker en oordoppen.
Even later kwam een stewardess zich aan mij voorstellen en vertelde me dat ik ‘bij alles wat ik nodig had’ haar of haar collega’s kon roepen. Ze vroeg of ik al eerder met Cathay Pacific had gevlogen en ik vertelde dat het één van mijn favoriete maatschappijen was. We hadden een kort gesprek over het eten en drinken aan boord en ik zei dat de ‘Cloud Nine’ (een cocktail met wodka, cointreau, Sprite en limoensap) mijn favoriete drankje aan boord was. Ze beloofde dat ik er meteen één zou krijgen na het opstijgen. Vervolgens vulde ze mijn glas champagne bij en kreeg ik een flesje water voor tijdens de vlucht:
Het boarden verliep vrij snel en na ongeveer een kwartier werd de veiligheidsinstructievideo vertoond. Na deze video werd er kort getaxied en vertrok de Airbus A340 richting het koude en regenachtige Amsterdam. Na het opstijgen nam ik de tijd de menukaart door te lezen. Het menu bestond uit een aantal keuzes voor het diner, voor het ontbijt en een aparte wijnkaart:
Zodra het stoelriemen vast-lampje uitging, kwam de vriendelijke stewardess inderdaad (zoals beloofd!) een heerlijke Cloud Nine-cocktail met een bakje nootjes brengen. Ze vroeg of ik uitgebreid wilde dineren of dat ik zo veel mogelijk slaap wilde pakken. Ik was erg moe, dus ik vroeg of ik meteen wat mocht eten. Dat vind ik altijd jammer aan nachtvluchten: meestal ben ik na een lange dag in het buitenland vrij moe, dus krijg ik niet zo veel meer mee van de geweldige service omdat ik een groot deel van de vlucht slaap. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar dagvluchten, waarbij ik zoveel mogelijk meekrijg van de vlucht en de service. Helaas is er naar Amsterdam alleen een nachtvlucht, dus ik had geen keus!
Vrij snel werd, met een grote glimlach, mijn diner bij mijn stoel gebracht. Het eten was erg lekker, maar helaas had ik niet zo heel veel honger meer na het eten in de lounges. De stewardessen hielden mij goed in de gaten: telkens zodra mijn glas leeg was, kreeg ik een nieuwe cocktail of een nieuw glas water bij mijn stoel gebracht – erg vriendelijk! Na het hoofdgerecht, nam ik nog een lekker kaasplankje met een glaasje port als nagerecht:
Na het eten zette ik mijn stoel in de slaapstand en ik sliep gedurende het grootste deel van de vlucht. Een aantal keer werd ik wakker en telkens was er een nieuw flesje water bij mijn stoel neergezet – fantastische service! Toen ik ’s morgens wakker werd, kwam er meteen een stewardess aangesneld om te vragen of ik wat wilde ontbijten. Ik had totaal geen honger, maar ik bestelde een glas Hongkong-style milk tea, een specialiteit van Hongkong (en Cathay Pacific!). De stewardess was helemaal verbaasd dat ik dat kende en we praatten even over mijn reizen en mijn vluchten met Cathay Pacific. Ze vond het ontzettend leuk om te horen dat ik altijd erg van de service en de vluchten genoot en zei dat ze hoopte mij snel nog een keer aan boord van een vlucht te verwelkomen. Ondertussen was het nog maar een uur voor de landing, dus pakte ik nog wat studiemateriaal erbij – zodat ik onder het genot van de Hongkong-style milk tea nog even mijn tentamen van die ochtend kon voorbereiden.
Voordat ik het wist was de 13-uur durende vlucht alweer voorbij. Het was een heerlijke vlucht met erg attente service. Ondanks dat de vlucht werd uitgevoerd met de oudere business class, heb ik heerlijk kunnen slapen en kwam ik erg uitgerust aan in het regenachtige Nederland om daar die ochtend mijn tentamen te maken. Bij het verlaten van het vliegtuig werd mij nog even medegedeeld dat ik een ‘erg leuke passagier’ was, dat is altijd leuk om te horen!
Zodra ik aankwam bij de bagageband, was mijn koffer daar al bezorgd, dus voordat ik het wist, zat ik al in de trein op weg naar Nijmegen. Goed uitgerust en met mooie herinneringen aan een fijne vlucht. Binnenkort vlieg ik weer met Cathay Pacific naar Hongkong, hopelijk dan met de nieuwe business class!
Rob zegt
Goede review, thanks!
Ik vlieg begin november met Cathay naar HK voor een stedentrip met mijn broer. Bewust gewacht op 777 en de nieuwe business class. Vaker met CX gevlogen naar HK maar nu, once in a lifetime, business class. Heel veel zin in, nog meer na je verslag!
Valentijn Kuperus zegt
Fijn om te horen, bedankt! Gaaf dat je met de nieuwe business class gaat vliegen – dat wordt ongetwijfeld een geweldige trip. Alvast heel veel plezier!
The Flying Dutchboy zegt
Strak gepland, ben je nooit bang dat je door vertragingen of annuleringen een tentamen mist?
Shejanie zegt
Haha dat is precies wat ik dacht! Het mooiste deel van je reis was zeker over de verkrijgingsprijs te leren? Maar erg nette service van CP en mooie lounge!
Valentijn Kuperus zegt
Ik probeer altijd 1 of 2 dagen speling in te bouwen voor vertragingen of annuleringen. Maar soms wordt het vluchtschema of de tentamendatum alsnog gewijzigd waardoor het zo krap wordt als nu. Ik heb nog gekeken naar een eerdere terugvlucht, maar de 3 dagen ervoor waren er geen award-stoelen meer vrij… Dan maar het risico lopen ;-)! Gelukkig nog nooit een tentamen gemist, wel een keer al mijn boeken en aantekeningen kwijtgeraakt omdat KLM mijn koffer vergat mee te sturen op een vlucht…