Tien per rij in de KLM 777-200’s?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De nieuwe World Business Class van KLM heeft niet alleen voordelen. Namelijk, door de afschaffing van de middle seat (KLM heeft in de ‘oude’ WBC op sommige toestellen nog een 2-3-2 configuratie) zou het in theorie betekenen dat KLM minder business class stoelen kan verkopen als de huidige vloeroppervlakte voor WBC gehandhaafd blijft. Dat zou negatief zijn voor de omzet, aangezien veel revenue uit de premium klasses komt.

Het is dan ook niet vreemd dat KLM hiervoor een oplossing zoekt. Op de Boeing 777-200ER wil zij naar alle waarschijnlijkheid het aantal stoelen in business op 35 houden. Omdat de configuratie met de nieuwe stoel echter van 2-3-2 naar 2-2-2 verandert, betekent dat dat de WBC cabine doorgetrokken zou moeten worden tot achter de tweede deur en galley. Nu bevind de WBC zich nu nog geheel tussen deuren 1 en 2.

 

B772

Dit zou dan weer ten koste gaan van Economy stoelen. Het lijkt erop (al is het nog niet officieel bevestigd!) dat KLM dit gaat compenseren door de stoelindeling in economy van 3-3-3 naar 3-4-3 te veranderen, de gevreesde ’10-abreast’ seating. Dit resulteert in een nauwer gangpad en smallere stoelen. KLM heeft nu al 3-4-3 op hun B77W’s en in mijn ervaring is het verschil zeker merkbaar. Economy is op lange vluchten al geen pretje en nóg minder ruimte in de breedte is echt onprettig.

B77W

Ik hoop dan ook dat dit niet gaat gebeuren, maar ik vrees er wel voor, aangezien KLM toch, en dat is logisch, zoveel mogelijk stoelen wil verkopen. KLM is trouwens niet de enige maatschappij met 10-abreast in de B777 vloot. Ook partner Air France heeft dit, net als Emirates, Etihad en Austrian.

De nieuwe WBC is voor business class passagiers een hele verbetering, maar voor de passagiers achter het gordijn zou het wel eens een stukje minder kunnen worden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *