Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vaak had ik op blogs en reiswebsites gelezen over de geweldige First Class van Cathay Pacific, misschien wel één van de beste First Class-producten waarmee je kunt vliegen. Omdat de tickets van deze vluchten altijd ontzettend duur zijn (zowel voor betaalde tickets als award tickets) was het er vooralsnog niet van gekomen om First Class te vliegen met Cathay Pacific, maar afgelopen zomer kreeg ik de kans om voor weinig miles een mooie First Class-vlucht te boeken en bijna 5 uur lang kon ik genieten van alle luxe aan boord van de Cathay Pacific Boeing 747!
Het boeken van de vlucht
Afgelopen zomer wilde ik een rondreis door Azië maken en daarbij een aantal bijzondere vluchten maken (waaronder deze vlucht met de Asiana A380, klik voor de review) en na een beetje puzzelen kreeg ik het voor elkaar om een Cathay Pacific First Class-vlucht in mijn schema te krijgen: van Hongkong naar Tokyo-Haneda. Vaak zijn First Class-vluchten ontzettend duur, maar een aantal jaar geleden is British Airways overgestapt naar een programma waarbij de kosten van het awardticket afhankelijk zijn van de lengte van de specifieke vlucht die je wilt boeken en niet van de ‘zone’ waarin je bestemmingen liggen. Hongkong-Tokyo is een relatief korte vlucht (1805 mijl) en kost daarom maar 30.000 mijl in First Class (20.000 in Business Class en 10.000 in Economy Class). Daarbij komt nog €30,= aan belastingen en toeslagen. Door een aantal mileage runs de afgelopen jaren had ik een flink spaarpotje aan Avios (de ‘miles’ van British Airways) opgebouwd en het was dus geen probleem om deze vlucht voor relatief weinig miles te boeken.
Een andere optie is om met de huidige promo van British Airways 30.000 miles te kopen voor een bedrag van €477,=. Met de €30,= aan toeslagen voor het ticket heb je dus voor ongeveer €500,= dit ticket, dat bij Cathay Pacific ruim €2.000,= zou kosten – een mooie deal dus!
Check-in en The Wing First Class lounge
Aangekomen op het vliegveld van Hongkong ging ik naar de linkerkant van de terminal, waar de First Class check-in is. Terwijl ik met mijn backpack richting de incheckbalie liep, kwam er een grondstewardess naar me toelopen die vertelde dat de economy class check-in aan de andere kant van de terminal was. Ik vertelde haar dat ik een First Class-ticket had en ze bood meteen haar excuses aan. Uiteraard zei ik dat dat niets uitmaakte en dat ik het gewend was: een student met een backpack is nou eenmaal niet de meest gebruikelijke First Class-passagier…
Het inchecken voor de vlucht verliep vrij snel: binnen een minuut was alles geregeld. Het is erg leuk dat er bij het inchecken ook aan de kant van de passagier een scherm is: zo kan je precies het hele incheckproces volgen en kan je makkelijk de vluchtgegevens zien en kiezen welke stoel je wilt hebben. Op mijn vlucht waren nog twee andere passagiers in First Class – een rustige vlucht dus! Het is opvallend dat er bij de First Class check-in geen bagageband is, maar dat je bagage met een bagagekarretje (zoals je ze wel in een hotel ziet) wordt weggereden en vervolgens ergens om een hoek op een band wordt gelegd.
Na de check-in ging ik door de security en de paspoortcontrole. Er zijn geen premium-rijen op het vliegveld van Hongkong, dus iedereen staat in dezelfde rij. De rij was die dag vrij lang, dus het hele proces duurde meer dan een halfuur. Meteen links na de paspoortcontrole is de First Class-ingang van The Wing: de grootste lounge van Cathay Pacific op het vliegveld van Hongkong. De lounge heeft een First Class- en een Business Class-gedeelte, maar voor de Business Class-ingang moet je eerst een verdieping naar beneden en een stuk door de terminal lopen, terwijl de First Class-ingang dus meteen na de paspoortcontrole is.
Mijn boarding pass werd gecontroleerd en ik werd hartelijk welkom geheten in The Wing. Meteen bij de ingang bevindt zich een champagnebar:
Er waren drie soorten champagne beschikbaar: Moët & Chandon, Moët & Chandon Rosé en de huischampagne van The Peninsula, het bekende luxehotel in Hongkong. The Peninsula verzorgt de catering in deze lounge en dat was op deze manier goed te merken. Terwijl ik een foto maakte van de champagnebar, kwam er meteen een medewerkster toesnellen die mij een glaasje Moët & Chandon inschonk en aanbod een foto van mij te maken bij de champagnebar, erg vriendelijk van haar!
Nadat ik mijn glas champagne leeg had, besloot ik te kijken of er een cabana vrij was. The Wing heeft voor de First Class-passagiers naast ‘gewone’ douchecabines ook cabanas: privékamers waar je in alle rust kunt wachten op je vlucht. Ik had verwacht dat er een flinke wachttijd zou zijn voor zo’n cabana maar er bleek er meteen één beschikbaar. Op verschillende blogs had ik gelezen dat er soms een maximumtijd aan het gebruik wordt gesteld, maar ik werd verteld dat ik de cabana ‘zo lang als ik wilde’ mocht gebruiken. Ik haalde nog een glaasje champagne en ging een kijkje nemen in een cabana.
De cabana was verrassend ruim met een groot ligbad, een regendouche, een bureau en een zithoek. Er werd zachtjes klassieke muziek gespeeld en er hing een een erg rustgevende sfeer. Meteen bij de deur was een kast waar je je kleding in kon hangen en op een knop kon drukken, zodat je kleding opgehaald, gestreken en weer teruggehangen werd.
In de cabana was ook een wastafel met alle toiletartikelen die je je kunt wensen: compleet met een scheerset en een föhn.
Ik besloot een uurtje uit te rusten in het grote ligbad en daarna ging ik weer terug naar de lounge zelf om te lunchen. Naast een aantal kleine buffetten in de zitgedeeltes is er ook een restaurant met een à-la-carte-menu en een uitgebreid buffet, allemaal verzorgd door The Peninsula.
Omdat ik verwachtte aan boord nog een uitgebreid diner te krijgen, besloot ik één à-la-carte-optie te nemen en niet naar het buffet te gaan. Volgens de menukaart kon het 20 minuten duren tot het eten geserveerd werd, maar binnen een paar minuten kwam de ober mijn pasta al brengen:
Na de lunch ging ik weer naar het grote gedeelte van de lounge. Er is een aantal grote zitruimtes met comfortabele stoelen waar het personeel van The Wing af en aan loopt om drankjes te brengen.
Er is ook een aantal bars in de lounge, waar je heerlijke cocktails kunt bestellen.
Na een paar drankjes was het tijd om naar mijn gate te gaan, want het boarden van mijn vlucht zou bijna beginnen.
De vlucht: CX542 van Hong Kong naar Tokyo-Haneda
Na een stukje lopen door de terminal, kwam ik aan bij mijn gate, waar de Boeing 747 al klaar stond voor vertrek:
Zodra ik aankwam bij de gate, begon het boarden – een goede timing dus! Als First Class-passagier mocht ik meteen aan boord en ik werd heel hartelijk ontvangen door een drietal stewardessen, waarvan er één mij naar mijn stoel begeleidde. Het was heel apart om de neus van de 747 in te lopen – daar had ik nog nooit gezeten! De cabine deed vrij ruim aan met maar 9 stoelen, waar bijvoorbeeld British Airways 14 stoelen plaatst.
De stoel zelf was ook ontzettend ruim: zonder twijfel de breedste stoel waar ik ooit in heb gezeten. Zonder problemen passen er twee personen naast elkaar in deze stoel. De stoel is heerlijk zacht en je kunt er heel comfortabel in zitten. Door een soort van ‘muurtje’ rondom de stoel, ben je helemaal afgezonderd van de rest van de cabine – waardoor je erg veel privacy hebt.
Zodra ik in mijn stoel zat, werd er een glaasje champagne aangeboden. Op langeafstandsvluchten wordt er Krug Grande Cuvée geschonken in Cathay Pacific First Class, maar op deze relatief korte vlucht werd Amour de Deutz Blanc de Blancs 2005 geschonken – ook een heerlijke champagne!
Terwijl het boarden verder ging, genoot ik van mijn glaasje champagne en kwamen de stewardessen zich één voor één voorstellen bij mijn stoel. Ze vertelden dat de vlucht vandaag ongeveer 4 uur en 3 kwartier zou duren en dat we op tijd in Tokyo zouden landen. Ze zeiden dat ze het erg leuk vonden om zo’n ‘jeugdig persoon’ aan boord van hun vlucht te hebben. Het was erg warm aan boord, vandaar dat er een koud handdoekje (in plaats van een warm handdoekje gebracht werd:
Na de veiligheidsinstructie was het tijd voor vertrek en na kort taxiën steeg de Boeing 747 op – een heel apart gevoel om dat vanuit de neus van het toestel mee te maken!
Meteen na het opstijgen werd er weer een glaasje champagne gebracht (weer ingeschonken bij mijn stoel) en werden de menukaarten uitgedeeld. Bij elke interactie met de stewardessen werd ik bij naam genoemd, dat vind ik altijd een erg leuk detail. Er was een menukaart voor het eten, een drankenkaart en een aparte wijnkaart met speciale Italiaanse wijnen die bij wijze van een actie geschonken werden.
Ik besloot beide voorgerechten te proberen (de soep en de zalm) en als hoofdgerecht koos ik de biefstuk. Verrassend genoeg mocht ik kiezen hoe ik hem gebakken wilde hebben – dat had ik nog nooit meegemaakt aan boord van een vliegtuig! Nadat mijn bestelling opgenomen was, kreeg ik nog een glaasje champagne en een handgeschreven kaartje met ‘Mr. Kuperus, it is a great pleasure to look after you today!’
Vrij snel na het opnemen van mijn bestelling werd mijn tafel ingedekt en was het tijd voor de eerste gang: zalm. Normaal ben ik niet echt een viseter, maar het was echt heerlijk. Bij elke gang die geserveerd werd, had de stewardess een wijnsuggestie – waar ik steeds dankbaar gebruik van maakte!
De biefstuk die ik als hoofdgerecht had, was echt heerlijk. Zonder twijfel de beste biefstuk die ik ooit gegeten heb (met inbegrip van allerlei steakhouses in Zuid-Amerika) – en dat aan boord van een vliegtuig!
Na de eerste drie gangen zat ik behoorlijk vol, maar als kaasliefhebber wilde ik natuurlijk ook graag het kaasplankje proberen:
Na het kaasplankje zei één van de stewardessen dat het zonde was dat ik nou ‘het lekkerste toetje dat er is’ niet had kunnen proberen, dus ze stelden voor dat ze die nog even kwamen brengen zodat ik daar nog een paar hapjes van kon proeven. Ze hadden gelijk: het was een heerlijk toetje:
Om bij te komen van het heerlijke diner, nam ik na afloop nog een kopje koffie met een lekker glas whisky. Daarbij werden bonbons geserveerd:
Door het uitgebreide diner schoot de vlucht al een flink stuk op en ik besloot nog even een dutje te doen zodat ik enigszins uitgerust aan zou komen in Japan. Na een beetje gespeeld te hebben met de stoelbediening, vond ik de ‘relaxstand’ het meest comfortabel voor een dutje.
Na even geslapen te hebben, was het helaas alweer tijd om de cabine gereed te maken voor de landing en kwam er een einde aan een geweldige vlucht. Zodra het toestel aan de grond stond, kwamen de stewardessen nog één voor één gedag zeggen en mij een fijne reis in Japan toewensen.
Al met al een fantastische vlucht met zeer comfortabele stoelen, zeer hartelijk personeel en heerlijk eten, ik kan niet wachten tot ik een langeafstandvlucht met Cathay Pacific in First Class kan maken!
Sanne zegt
Hi Valentijn,
Weet jij of dit voor meer routes van Cathay vanaf HKG geldt voor dit gunstige miles tarief?
Valentijn Kuperus zegt
Er zijn nog meer ‘goedkope’, korte routes met First Class, maar sommige van die routes zijn berucht om de last-minute wijzigingen van de toestellen waarmee de vlucht wordt uitgevoerd. Het zou dus zo maar kunnen dat er geen First Class meer is op je vlucht, ook al heb je dat geboekt (dan krijg je uiteraard wel een compensatie). Maar mocht je het erop willen gokken, dan zijn dit bijvoorbeeld wat mogelijkheden:
-Hongkong – Taipei voor 13500 Avios
-Hongkong – Manila voor 22500 Avios
-Hongkong – Bangkok voor 22500 Avios
-Hongkong – Singapore voor 30000 Avios
Er zijn ongetwijfeld nog meer routes met First Class, maar op deze routes ben ik het in ieder geval zeker tegengekomen.
Kevin990 zegt
Het eerste wat in mijn opkwam na het lezen van deze reviews was ‘waar heeft hij al dat eten gelaten?’ :P. Weer een mooie review Valentijn!
Valentijn Kuperus zegt
Dankjewel! Ik moet zeggen dat ik zelf ook verbaasd was hoeveel van dat heerlijke eten ik uiteindelijk op kon…
Heleen zegt
Mooi verslag en mooie foto’s Valentijn!
Groet,
Heleen
Sammy zegt
Actie met dubbele punten sparen:
https://www.asiamiles.com/am/en/earn/airlines/promotion?refID=819100f36d986410VgnVCM62000007d21c39RCRD&cm_mmc=ESUM-AM-_-ES08FE1425-17JUN14-_-8919-_-AMEP
Musliston zegt
Leukste foto: de rugzak bij de eersteklasstoel 🙂