Extra Terminal en Pier Schiphol2 min leestijd

Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De luchthaven Schiphol investeert minstens een half miljard euro in de terminal en een extra pier. Het gaat om een pier aan de zuidzijde van de luchthaven. Deze ligt wat verder van het centrale havengebouw af, waardoor er ook aparte terminalfaciliteiten bijkomen. De bouw staat gepland voor 2016 en de ingebruikname voor 2018. De investering is nodig omdat Schiphol naar eigen zeggen ‘uit haar jasje’ groeit. Dit plan behelst de invoering van een centrale security, de vernieuwing van Lounge 2 en de bouw van een nieuwe pier en terminalfaciliteiten.

De verwachting is dat in het komende decennium het aantal reizigers groeit van 52.5 miljoen naar rond de 65 miljoen.  Dit is een stijging van bijna 24%.  De groei van Schiphol is gemaximeerd op 510.000 vliegbewegingen per jaar in 2020. Dit heeft met name te maken met de geluidhinder voor de omgeving.  Indien de vliegtuigen stiller worden in de toekomst, mag Schiphol binnen beperkingen verder groeien.

Schiphol logo
Schiphol logo

Duurzaam Schiphol

Schiphol wil in de top drie van de meest duurzame luchthavens ter wereld belanden. De terminal en de nieuwe pier moeten daarom het paradepaardje worden met betrekking tot duurzaamheid. Om dit te bereiken vraagt Schiphol aan alle marktpartijen de vraag hoe zij dit het beste kan bereiken en hoe de weg hier naar toe eruit dient te zien.

”De uitbreiding is vooral bedoeld om de reizigers meer comfort te bieden en de kwaliteit als overstapluchthaven te vergroten. Nu komt het bijvoorbeeld geregeld voor dat er aan de pier geen plek is. We zetten een vliegtuig dan neer op het platform waarna we de reizigers van het platform met bussen vervoeren. Liever laten we iedereen direct aan de pier uitstappen”, aldus de woordvoerder van Schiphol.

Plaats

De nieuwbouw komt in de zuidoosthoek van Schiphol. De nieuwe pier, de A-pier, komt naast de bestaande B-pier. Op de plek voor de nieuwe pier staan nu nog vrachtplatforms. De uitbreiding komt ook deels op een plek waar KLM haar cateringfaciliteiten momenteel heeft gevestigd. De maatschappij heeft zich daarom een lange tijd verzet tegen de plannen van Schiphol. Volgens een woordvoerder van Schiphol staan inmiddels de neuzen dezelfde kant op, al is het conflict nog niet geheel opgelost. De nieuwe pier krijgt rechtstreeks toegang tot de perrons van het NS-station.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *