Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanaf maart volgend jaar neemt Brussels Airlines 2 Airbus A340 toestellen in gebruik. Maar de toestellen zullen hun basis hebben in Dusseldorf en voor Eurowings vliegen.
Opvallend nieuws uit Brussel gisteren. Na een speciale ondernemingsraad waarbij ook de top van Lufthansa aanwezig was kwam het nieuws dat Brussels Airlines (SN) twee A340 toestellen, komende van moedermaatschappij Lufthansa, aan hun vloot zou toevoegen. Het nieuws bracht nogal wat luchtvaartanalisten in verwarring. SN vliegt tot op heden met een vloot van 10 Airbus A330 toestellen. Een nieuw type toevoegen aan de vloot leek enkel maar de operaties te zullen bemoeilijken.
Maar enige tijd later kwam er meer uitleg. De toestellen zullen dan wel deel uitmaken van Brussels Airlines, maar in Brussel zal je ze niet te zien krijgen. De toestellen worden in het kader van een ACMI overeenkomst, een soort van leasing zeg maar, aan Eurowings uitbesteed. De A340’s komen van Lufthansa en krijgen hun thuisbasis in Dusseldorf, waar ze lange afstandsvluchten zullen uitvoeren voor Eurowings. Ze zullen ook de Eurowings livery dragen. De crews komen wel van Brussels Airlines, en deze zal ook instaan voor het onderhoud van de vliegtuigen. De Belgische maatschappij zal hiervoor initieel een honderdtal nieuwe personeelsleden in dienst nemen.
Richting Amerika
De ietwat eigenaardige constructie komt er omdat Eurowings zelf geen lange afstandsvluchten uitvoert. De huidige long hauls die onder de naam van Eurowings vliegen, worden verzorgd door Sunexpress, een joint-venture tussen Lufthansa en Turkish Airlines. De Brussels Airlines toestellen zullen ingezet worden op vluchten naar Los Angeles en New York. Bovendien zijn deze twee A340-300 toestellen pas het begin, tegen de zomer van 2019 zullen er 6 Airbus A340 vliegtuigen de SN vloot vervoegen. Ook deze zullen voornamelijk naar Amerikaanse bestemmingen vliegen.
Brussels Airlines versus Eurowings
Het lijkt duidelijk dat moedermaatschappij Lufthansa de samenwerking tussen Brussels Airlines en Eurowings wil versterken. Brussels Airlines laat nog steeds fraaie groeicijfers optekenen en is erin geslaagd een mix te vinden tussen een semi low-cost aanbod binnen Europa en een volwaardig business en economy aanbod op lange afstand. Bij Eurowings wordt ongetwijfeld gekeken naar hoe deze succesvolle strategie ook bij hen kan geïmplementeerd worden.
Waar eerst nog gevreesd werd voor een overname van SN door Eurowings, lijkt het nu eerder alsof de twee maatschappijen elkaar zullen ondersteunen. Eerder al werd bijvoorbeeld de laatste en eerste vlucht van de dag naar Berlijn vanuit Brussel overgedragen van Brussels Airlines naar Eurowings. Hiermee kunnen beide maatschappijen een night stop uitsparen.
Maar misschien zien we het verkeerd en is dit een eerste stap in het verdwijnen van Brussels Airlines als een aparte maatschappij met een eigen identiteit. Het zal in ieder geval interessant worden te zien welke verdere samenwerkingen er zullen komen tussen de beide maatschappijen.
Geef een reactie