Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De COVID-crisis zorgt voor nog een einde aan een icoon bij British Airways. Nadat eerder de stekker al uit de Boeing 747 vloot werd getrokken, volgt nu de unieke Club World London City service. Hiermee vloog British Airways met een kleine vloot van Airbus A318 toestellen direct tussen London City Airport en New York JFK in een volledige business class configuratie. Zodoende was dit product erg populair bij zakenreizigers tussen The City en The Big Apple. De lijndienst was geoptimaliseerd voor zakelijke klanten die zo snel mogelijk van deur tot deur wilden reizen.
Met een A318 de oceaan over
Op de heenweg werd in het Ierse Shannon een technische stop gemaakt om te tanken, waarbij de passagiers gelijk gebruik maakten van US Preclearance. Vervolgens landden zij als een binnenlandse passagier in New York en konden ze de drukke rijen bij de immigratie omzeilen. Nu het zakelijke verkeer plat ligt, is er te weinig animo voor de A318 lijndienst van British Airways. Overigens stond de verbinding al langere tijd onder druk. Door bijvoorbeeld Global Entry kunnen sommige passagiers ook versneld de grens passeren, en dan vervalt de tijdsbesparing voor een deel. De A318 van British Airways wordt nu uitgefaseerd. Ook komt er een einde aan de iconische BA/Speedbird 001 en 002 vluchtnummers. Eerder werden die gebruikt voor de Concorde.
JdV zegt
Ja, leuk. Helaas is in NL zowel US preclearance als Global Entry niet beschikbaar. Het RTP-NL project ligt al jaren stil. Het zoveelste faalproject van onze overheid.
T zegt
@JvD via Houston (IAH). Geen preclearance of wat dan ook nodig en binnen 5 minuten heb je je stempel.
Marco zegt
Als u in Nederland lid bent van Privium kunt in in de VS lid worden van Global Entry. Ik reis al jaren zo dus weet het zeker.