British Airways devalueert opnieuw partner awards2 min leestijd

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

British Airways Executive Club heeft het aantal benodigde avios voor partner awards van Cathay Pacific en Japan Airlines zonder voorafkondiging verhoogd. Twee jaar geleden voerde het programma ook al een soortgelijke devaluatie door.

British Airways devalueert partner awards

Bij Executive Club is de gevlogen afstand van belang om te bepalen hoeveel avios je precies kwijt bent. Het programma maakt hierbij gebruik van categorieën. De eerste vier categorieën zijn met gemiddeld 25% in benodigde avios omhooggegaan. In de zomer van 2021 deed British Airways nagenoeg al hetzelfde. Een business class award van bijvoorbeeld Tokio naar Bangkok ging omhoog van 25.000 naar 38.750 benodigde avios. De huidige devaluatie heeft vooral een negatieve invloed om awards van Cathay Pacific en Japan Airlines binnen Azië.

British Airways partner awards devaluatie
Door de devaluatie worden vooral awards met Cathay Pacific en Japan Airlines binnen Azië duurder. (bron: InsideFlyer – Goffe de Boer)

Het programma is vooral interessant voor awards met een afstand tot 3.000 miles en dit zijn ook de eerste vier categorieën. De Executive Club heeft nu juist deze categorieën duurder gemaakt waardoor je dus meet avios kwijt bent voor een awards. Deze wijzigingen zien er als volgt uit. Hierbij staat Y voor economy en C voor business class:

  • 1 – 650 miles ; oud: Y 7.500 miles C 16.000 miles – nieuw: Y 9.750 miles C 20.800 miles
  • 651 – 1150 miles ; oud: Y 10.000 miles C 25.000 miles – nieuw: Y 12.000 miles C 30.000 miles
  • 1151 – 2000 miles ; oud: Y 11.00 miles C 25.000 miles – nieuw: Y 14.300 miles C 32.500 miles
  • 2001 – 3000 miles ; oud: Y 13.000 miles C 38.750 miles – nieuw: Y 15.600 miles C 46.500 miles

Een award in business class van Tokio naar Bangkok kost vanaf nu dus 46,500 miles in plaats van 25.000. Dat is natuurlijk een significante stijging. Ook bijkomende belastingen op awards van Japan Airlines gaan omhoog. Bij Cathay Pacific valt dit nog mee. Je kunt via deze link kijken hoeveel awards nu kosten.

Conclusie

Het is jammer om te zien dat British Airways nogmaals een devaluatie heeft doorgevoerd in de Executive Club. Daarnaast is dit zomaar doorgevoerd zonder voorafkondiging wat natuurlijk niet goed is voor een vertrouwen in een loyaliteitsprogramma.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *